رحمانیان با اشاره به جرایم و پرونده های قضایی و کیفری که وابسته به طراحی شهری است، گفت: حدود 25 درصد از وقوع جرایم، ارتباط مستقیمی با طراحی نامناسب شهری دارد.
کد خبر: ۱۳۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 01 December 2015
تابناک فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادگستری فارس: «احمد رحمانیان» معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در مورد جایگاه و نقش معماری شهری در پیشگیری از ارتکاب جرایم اظهار کرد: معماری و طراحی شهری نقش بسیار مؤثری بر میزان وقوع جرایم علیه «اشخاص»، «اموال و مالکیت» و «امنیت و آسایش عمومی» دارد و در مناطق شهری که معماری و طراحی مبلمان شهری بر مبنای اصول پیشگیری از وقوع جرم صورت پذیرفته باشد، وقوع جرم و متضرر شدن شهروندان به شدت کاهش می یابد.
 
وی در ادامه عنوان کرد: در مناطقی که نظارت طبیعی (همگانی) وجود داشته باشد در صورت پارک اتومبیل یا موتور سیکلت در گوشه خیابان، سارقین بالقوه از ارتکاب سرقت منصرف می شوند. زیرا با توجه به دید و نظارت بر فعالیت آنها، احتمال دستگیری ایشان بسیار بالاست. لیکن اگر وسیله نقلیه در کوچه یا معابر بدون نظارت و دید همگانی پارک شود احتمال وقوع سرقت بسیار بالاست.
 
طراحی شهری نقش زیادی در میزان پرونده های قضایی دارد
 رحمانیان با اشاره به جرایم و پرونده های قضایی و کیفری که وابسته به طراحی شهری است ، افزود: در سامانه ثبت پرونده‌ها در مراجع «انتظامی» و «قضایی» گزینه مشخصی برای ثبت این اطلاعات در نظر گرفته نشده است . لیکن با توجه به تنوع عناوین مجرمانه که در طول استقرار نظام دادگستری در ایران تا کنون رقمی بین  1400تا 1800 عنوان مجرمانه می‌باشد و با توجه به تجربیات و مشاهده های میدانی و صحبت با مسئولین انتظامی و قضائی بنظر می رسد رقمی حدود 25 درصد از وقوع جرایم، ارتباط مستقیمی با طراحی نامناسب شهری دارد.
 
طراحی شهری و تدوین طرح های تفصیلی در پیشگیری از حاشیه نشینی موثر است
 این مقام مسئول در دادگستری استان فارس درخصوص نقش معماری در از بین بردن پدیده حاشیه نشینی عنوان کرد: در نگاه اول بنظر می رسد معماری شهری و حاشیه نشینی دو مقوله جدا از هم می باشند لیکن با تعمق در موضوع می توان دریافت که طراحی و معماری و حاشیه نشینی با یکدیگر ارتباط دارند به نحوی که هر قدر در طراحی شهری و تدوین طرحهای تفصیلی مسائل پیشگیرانه رعایت و لحاظ شود شرایط اقامت برای افراد جهت تشکیل هسته های اقامتی در حاشیه شهرها کمتر می شود.
 
وی در ادامه افزود: افراد حاشیه نشین برای سکونت و اقامت به دنبال مکان‌هایی هستند که شرایط آنجا به نحوی باشد که با سبک زندگی و رفتارهای آنها همخوانی داشته باشد و به عبارت ساده تر بتوانند با فرهنگ و شیوه زندگی خود در آنجا سکنی گزینند و پس از مدتی فرهنگ خود را در آن منطقه غالب می نمایند لیکن با طراحی شهری مناسب، آنها مجبور می شوند شیوه زندگی خود را به سبک زندگی شهری متحول کنند.
 
شهرداری ها نقش موثری در پیشگیری از وقوع جرم دارند
 
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس درخصوص نقش شهرداری ها در پیشگیری از وقوع جرم گفت: شهرداری‌ها و شوراهای شهر در پیشگیری از وقوع جرایم بسیار نقش اساسی و تأثیر گذاری دارند
 
وی  در ادامه عنوان کرد: فضاها و مکانهای فرهنگی در اختیار شهرداری هریک ظرفیت‌های مناسبی دارند که مسئولین شهرداری و شورا با مشارکت سایر دستگاهها و نهادهای مرتبط از جمله نیروی انتظامی و دادگستری می توانند تدابیر و اقدامات پیشگیرانه را بکار گیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار