مدیرعامل شرکت عمران و توسعه صدرا، با تایید تغییر رویه و شیوه مدیریتی این شرکت دولتی به طرح مشکلات این شهر که از نگاه او موانعی بر سرراه توسعه متناسب و متوازن آن شده است، پرداخت.
کد خبر: ۱۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷ 14 March 2015

مهدی‌ خانی که روز شنبه 23 اسفند در یک کنفرانس خبری، حاضر شده بود، یکی از مهمترین مشکلات را طرح موضوع وقفی بودن بخشی از اراضی این شهر دانست و گفت: همه می‌دانند که 70 یا 80 سال قبل، آنقدر امکانات نبوده که بتوان در این اراضی کشاورزی کرد، اما به‌ هرحال این مشکلی است که باید حل شود و ما مسیر قانونی را ضمن تلاش برای تعامل بیشتر با اوقاف، ادامه می‌دهیم.

وی اضافه کرد: از طرفی طی سال‌های گذشته، عده‌ای از افراد حقیقی و حقوقی زمین‌هایی را تحت عنوان خدماتی از شرکت عمران دریافت کرده‌اند و قیمت آن را هم پرداخته‌اند، اما تاکنون هیچ اقدامی بر روی این اراضی انجام نداده‌اند، لذا به این‌گروه هم اعلام کرده‌ایم که اگر اقدامی انجام ندهند، شرکت براساس قانون اقدام خواهد کرد.

خانی گفت: اینکه افراد زمینی را به‌عنوان خدماتی و با هدف ساخت مدرسه و درمانگاه و ... با قیمت مورد نظر ابتیاع(خریداری کردن) کنند، اما به انتظار ایجاد ارزش افزوده یا تغییر کاربری آن را رها کنند، این درست نیست و قطعا با هرگونه تغییر کاربری خارج از ضوابط و قوانین طرح تفصیلی و جامع، مخالف هستیم و از انجام آن ممانعت خواهیم کرد.

وی با یادآوری اینکه اراضی یاد شده از ابتدای اردیبهشت ماه و از طریق مراجع قضایی از این افراد پس گرفته خواهد شد،‌ گفت: متاسفانه در شهر صدرا و از دیرباز تاکنون با پدیده زمین‌خواری مواجه بوده و هستیم، به‌طوری‌که می‌توان گفت، تعرض به اراضی در گستره 17 هزار هکتاری حریم صدرا، گسترده شده است.

خانی با تصریح اینکه‌ رفع تصرف از این اراضی با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم برخورد قاطع با زمین‌خواران، در دستور کار قرار گرفته است، گفت: حدود 30 هزار متر مربع از این اراضی در محدوده غرب شهر صدرا با همراهی مطلوب دستگاه قضایی، به‌زودی باز پس گرفته خواهد شد.

وی در خصوص ارزش ریالی این املاک با تاکید براینکه برآورد دقیقی ندارد، خاطرنشان کرد: متصرفان این اراضی را در قطعاتی هزار متری به شکل باغ‌شهر، به قیمت‌های مختلفی به افراد واگذار کرده‌اند و از همین‌جا به تمام کسانیکه این قطعات را خریداری کرده‌اند، اعلام می‌کنیم که باید املاک را تخلیه کنند، وگرنه براساس قانون با آنان برخورد خواهد شد.

خانی حضور پردیس‌های دانشگاهی در شهر صدرا را یکی از مزیت‌های این شهر دانست و با تاکید براینکه صدرا در آینده دیگر شهری خوابگاهی نخواهد بود، گفت: ما امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با همکاری تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها، این شهر را به شهری اقتصادی و فعال تبدیل کنیم و ساخت 3 بیمارستان بزرگ نیز به این مهم کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهر صدرا استعداد پذیرش 550 هزار نفر جمعیت را دارد. لذا باید تمام دستگاه‌های دولتی در این شهر دارای اداره و تشکیلات اداری باشد.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم واحدهای مسکن مهر در این شهر، خدمات است، گفت: امیدواریم با رایزنی‌های انجام شده و با همکاری شرکت‌های گاز، آبفا و سایر دستگاه‌ها به زودی اکثر این پروژه‌ها به سرانجام رسیده و تکمیل شده تحویل صاحبانشان شود.

خانی در خصوص موضوع حل مشکل حمل و نقل بین شهری صدرا نیز گفت: اقداماتی را در راستای احداث مترو بین شهرک گلستان در شیراز و صدرا انجام داده‌ایم و اعتقاد داریم که اگر موضوع نهایی شود، با توجه به اینکه نیازمند حفر تونل نیستیم و ریل می‌تواند روی زمین اجرا شود، کار مطالعه و اجرا 2 سال زمان احتیاج داشته باشد، اما موضوع مهمتر اتصال شهرک گلستان به خط یک مترو در شیراز است.

وی نیاز به ایجاد تقاطع غیرهمسطح در ورودی اول شهر صدرا را یادآور شد و با اشاره به اینکه تعاملات خوبی با شهرداری شیراز وجود دارد، گفت: اعتقاد دارم و این موضوع را نیز اعلام کرده‌ام که اگر قرار به توسعه مسیرهای دسترسی باشد، تلاش می‌کنیم مسیرهای موجود را توسعه داده و اصلاح کنیم.

خانی با تصریح اینکه هیچ مسیر دسترسی جدیدی به شهر صدرا در برنامه درازمدت شرکت عمران و توسعه قرار ندارد، گفت: مسیر باجگاه که امروز اوقاف مدعی موقوفه بودن آن است بنابراین دلیلی ندارد بیت‌المال را برای احداث جاده در مسیری که متعلق به دولت نیست، هزینه کنیم و از طرفی در مسیر قره‌پیری هم کار منتفی است و هیچ اقدام راه‌سازی انجام نمی‌شود.

مدیر عامل شرکت عمران و توسعه صدرا توضیح داد: در گذشته عده‌ای سودجو با توجه به اینکه اعلام شده بود قرار است جاده‌های دسترسی در مسیر باجگاه و قره‌پیری احداث شود، اقدام به خرید یا تملک اراضی آن بخش کرده بودند به امید اینکه ارزش افزوده ایجاد کند.

او خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد که راه‌های دسترسی فعلی صدرا، با کمی توسعه و بهبود وضعیت، پاسخگوی نیاز این شهر خواهد بود و از طرفی با توجه به اینکه آزاد راه شیراز اصفهان در حال احداث است، دسترسی این شهر به مسیر شمالی نیز با استفاده از این زیرساخت امکان‌پذیر است.

وی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده از سوی برخی افراد و شرکت‌ها برای انعقاد قراردادهایی با اوقاف، تصریح کرد: هیچ زمینی که مربوط به موقوفه باشد، تغییر کاربری داده نخواهد شد، اراضی زراعی و خدماتی، همچنان زراعی و خدماتی خواهد ماند و اگر افرادی اقدام به انعقاد قرارداد اجاره با اوقاف کرده‌اند و به‌نوعی شرکت عمران را دور زده‌اند، مطمئن باشند که اراضی مورد نظر تغییر کاربری داده نخواهد شد.

خانی از ممنوعیت خام‌فروشی زمین در شرکت عمران و توسعه صدرا خبر داد و گفت: این شرکت به‌عنوان یک شرکت 100 درصد دولتی و با توجه به اصول بازرگانی، آماده مشارکت با سرمایه‌گذاران است تا اراضی موجود به شکل بهینه‌ای در مسیر رونق اقتصادی صدرا مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا گفت: واگذاری زمین به گروه‌های اجتماعی، تعاونی‌های مسکن و ... نیز تنها در صورتی انجام می‌شود که محوطه کارگاهی یا اداری مربوطه،‌ در محدوده این شهر قرار داشته باشد، ما هیچ الزامی نداریم که به فلان کارخانه که در خرامه قرار دارد یا اداره‌ها و سازمان‌هایی که در شیراز فعال هستند، زمین به‌عنوان تعاونی واگذار کنیم.

خانی با پذیرفتن این موضوع که پیش‌بینی آرامستان و حل مشکل تصفیه‌خانه دو موضوع بسیار مهم برای شهر صدرا محسوب می‌شود، گفت: پیگیر حل این دو مشکل هستیم و امیدواریم در سال جدید با همکاری تمام دستگاه‌های مربوطه، موضوع مرتفع شود.

مدیر عامل شرکت عمران و توسعه صدرا گفت: در ورودی این شهر، یادمان ماندگاری برای شهدای گمنام احداث خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار