آنچه که در تغذیه مادر باردار اهمیت دارد، رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایى است.
کد خبر: ۹۹۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲ 07 September 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: میترا سلطانی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه بارداری یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی بانوان محسوب می‌شود، اظهار کرد: بیشتر مادران بر این باورند که هنگام بارداری باید غذاى بیشترى بخورند تا رشد و نمو جنین آن‌ها دچار مشکل نشود، اما اغلب نمى دانند میزان صحیح دریافت مواد غذایی چقدر است.

او با بیان اینکه این باور غلط وجود دارد که «مادر باردار باید به اندازه دو نفر غذا بخورد»، ادامه داد: واقعیت این است که برخی بانوان بر اساس اعتقاد به همین باور غلط دچار افزایش وزن بیش از مقدار موردنیاز مى شــوند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد:، اما به طور کلی مهم‌ترین اصل تغذیه‌ای برای مادر باردار، استفاده از پنج گروه اصلی غذایی مانند دیگر اعضای خانواده است. همچنین آنچه که در تغذیه مادر باردار اهمیت دارد، رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایى است.

 

او گفت: بهترین راه براى اطمینان از مصرف متعادل و متنوع مواد غذایى در روز، اســتفاده از همه گروه هاى اصلى غذایى یعنى گروه نان و غلات، گروه میوه ها، گروه سبزى ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغز‌ها است.

سلطانی اضافه کرد: تنوع غذایى انتخاب انواع غذا‌ها از گروه‌های مختلف غذایى مانند نان و غلات، میوه‌ها و سبزى ها، همچنین انتخاب مواد غذایى مختلف در داخل هر گروه غذایى مانند برنج، گندم، جو، جو دوسر و ذرت در گروه نان و غلات است.

او افزود: ترش کردن و سوزش سر معده، تهوع و استفراغ، ورم و گرفتگی پا، ویار، یبوست، هموروئید یا بواسیر، افزایش بزاق دهان، دیابت بارداری، اکلامپسی و پره اکلامپسی، پرفشاری خون بارداری و کمخونی از اختلالات شایع در دوران بارداری است که می‌بایست مادران باردار برای کنترل و درمان این اختلالات در طول دوره بارداری تحت نظر مشاور تغذیه قرار گیرند.

نقش درشت مغذی‌ها در دوران بارداری
او درخصوص نقش درشت مغذی‌ها در دوران بارداری اظهار کرد: نقش اصلى کربوهیدرات ها، تأمین انرژى براى سلول هاى بدن به ویژه مغز و سیستم عصبى، گلبول هاى قرمز و سفید خون و کلیه است، بنابراین در دوران بارداری لازم است در رژیم غذایی گنجانده شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز بیان کرد: چربى منبع عمده تأمین انرژى براى بدن اســت و به جذب ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های محلول در چربی کمک مى کند.

او با بیان اینکه واضح و آشــکار اســت که نیاز به پروتئین در دوران باردارى برای تأمین نیازهاى مادر و جنین افزایش پیدا مى کند، ادامه داد: کمبود پروتئین در باردارى پیامدهاى نامطلوب از جمله اختلال در رشد و سنتز سلول و بافت هاى جنین را به دنبال دارد.

نقش درشت مغذی‌ها در دوران بارداری

سلطانی تصریح کرد: فیبر بخشــى از میوه ها، ســبزى‌ها و دانه هاى خوراکى به ویژه حبوبات و غلات است؛ در بدن انســان هضم فیبر به ســیر شدن کمک مى کند. همچنین احتمــال بروز بیمارى هاى روده مانند ســرطان روده بزرگ و بواســیر را کاهش مى دهد.

او ادامه داد: از ســوى دیگــر فیبر با کاهش جذب کلســترول و قند‌ها در روده از بالا رفتن کلســترول و قند خون جلوگیرى مى کند و خطر ابتلا به بیمارى هاى قلبى عروقى و دیابت را کاهش مى دهد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: مادران باردار باید به مصرف نان هاى سبوسدار، غلات کامل، سبزی‌های برگ سبز و زرد و میوه هاى تازه و خشک برای تأمین مواد معدنى، ویتامین‌ها و فیبر اضافى، تشــویق شوند.

اهمیت وزن گیری مناسب در دوران بارداری
او با بیان اینکه مراقبت هــاى دوران بــاردارى با هدف اطمینان از تأمین نیازهاى غذایى جنین و مادر و همچنین حفظ ســلامت هر دو انجام مى شود، اضافه کرد: یک شیوه قابل اتکا و در دسترس براى کسب این اطمینان، اندازه گیرى وزن و تعیین الگوى وزن گیرى مادر در طى مراقبت هاى دوران باردارى است.

سلطانی با بیان اینکه مادران باردار دچار اضافه وزن و چاقى با مشــکلات متعددى در دوران باردارى و زایمان مانند دیابت، پرفشــارى خون و زایمان زودرس مواجه مى شوند، گفت: افزایش وزن بیش از حد هنگام باردارى یکى از نگرانى هاى مادران باردار مبتلا به اضافه وزن است.

او بیان کرد: اگــر چــه افزایش وزن در مادران باردار دچار اضافه وزن، خطراتى را براى مادر و جنین به همراه دارد؛ اما دوران باردارى زمان مناسبى براى کاهش وزن نیست و این گروه نیز باید تا حدودى افزایش وزن داشته باشند؛ در این زمینه انتخــاب مــواد غذایى دارای کیفیت و ارزش غذایى مطلوب و خوددارى از مصرف مواد غذایى پرکالرى، مورد تاکید است.

اهمیت وزن گیری مناسب در دوران بارداری

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: در هنگام ارائه توصیه هاى تغذیه اى براى مادران باردار دچار اضافه وزن و چاق باید به منابع غذایى در دسترس خانواده، عادات رفتار غذایى و شیوه زندگى آنان توجه شود. وزن گیرى مادر براى رشد و تکامل مطلوب جنین ضرورى است.

او با بیان اینکه نوزادانى که مادرانشان در دوران باردارى وزنگیرى کافى نداشته اند، کم وزن به دنیا مى آیند، تصریح کرد: خطر تولد نوزاد کم وزن در مادران لاغر، دو برابر بیشتر از مادران با وزن طبیعى است.

سلطانی با بیان اینکه زنــان لاغــرى که قبل و هنگامی بــاردارى از برنامه غذایى مطلوبى برخوردار نبوده اند، با دریافــت ناکافى کالرى و مواد مغذى مواجه می‌شوند، اضافه کرد: این مادران اگر پس از زایمان دچار فقر غذایى باشند، دچار کم خونى نیز مى شوند؛ بنابراین مداخلات تغذیه اى براى بهبود وضع تغذیه مادران باردار لاغر ضرورى اســت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار