تالاب‌های استان فارس به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم و حیاتی این روز‌ها حال خوشی ندارد.
کد خبر: ۹۳۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 02 February 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:  مدیر کل محیط زیست فارس گفت: با توجه به وقفه‌ای که امسال در بارش‌های زمستانه اتفاق افتاده وضعیت تالاب‌های فارس خوب نیست.

ظهرابی افزود: در حال حاضر پرآب‌ترین تالاب استان، کمجان است که حدود ۸۰ درصد وسعت زون بندی شده آن با تلاش‌های مردم منطقه احیا شده است و آب دارد.

وی اظهارداشت: بعد از کمجان، تالاب مهارلو است که شاید بتوان گفت نسبت به بقیه‌ی تالاب‌های فارس وضعیت بهتری دارد و ۷۰ درصد آن را آب گرفته است.

مدیر کل محیط زیست فارس گفت: اگرچه این ۷۰ درصد سطح تالاب مهارلو به صورت کم عمق آب گیری شده، ولی نسبت به تالاب هایی، چون طشک و بختگان که حدود ۳۰ درصدآب گیری شده و تالاب‌های ارژن، کافتر و پریشان که کاملاً خشک هستند از وضعیت بهتری برخوردار است.

ظهرابی افزود: مجموعه اقداماتی که باعث خشک شدن تالاب‌های فارس شده عمدتا به نحوه‌ی برداشت اشتباه و بیش از اندازه از ظرفیت منابع آب سطحی و زیرزمینی در حوزه‌های آبخیز برمی‌گردد و ایجاد بهره‌برداران جدید کشاورزی در پایین دست تالاب‌ها با خشک شدن آن‌ها بی ارتباط نیست.

وی گفت: احیای ۱۱ تالاب فارس چند سال است در دستور کار قرار گرفته و در این مدت سعی شده با لایروبی، احیای مسیر‌های انتقال آب، تلاش برای کاهش مصرف آب اطراف تالاب‌ها و تامین حق آبه آن‌ها در این مسیر گام‌های موثری برداشته شود.

 

برچسب ها: تالاب ، حال ناخوش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار