ظهرابی گفت: برای احیای تالاب های فارس به مشارکت مردم و اراده عمومی و همکاری سازمان ها و دستگاه های اجرایی نیاز داریم و در صورت عدم احیا شاهد آسیب جدی به کشاورزی، ایجاد ریز گرد و گرد و غبار، به مخاطره افتادن اقتصاد و حیات و ... خواهیم بود.
کد خبر: ۹۶۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵ 07 June 2021

تابناک فارس به نقل زا شبستان: «حمید ظهرابی»، امروز (دوشنبه 17 خرداد) در نشست مجازی با خبرنگاران به مناسبت هفته محیط زیست گفت: 42 میلیون متر مکعب حقابه در سال 98 به تالاب بختگان اختصاص یافت و این میزان در سال 99 معادل 55 میلیون متر مکعب بود اما اختصاص حقابه با میزان حقابه واقعی فرق دارد و سازمان محیط زیست میزان حقابه را به وزارت نیرو اعلام کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس افزود: در حال حاضر مطالعات برای حقابه تالاب های بختگان و کمجان انجام شده و برای تالاب پریشان نیز در حال انجام است و اداره کل محیط زیست فارس آنچه وظیفه خود است را انجام داده اما در مرحله تخصیص به علت واگذاری های فراتر از ظرفیت، وابستگی معیشتی به حقابه ها و انتقال آبها، مسیر طولانی آب از اراضی کشاورزی و ... مواردی ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: برای احیای تالاب های فارس به مشارکت مردم و اراده عمومی و همکاری سازمان ها و دستگاه های اجرایی نیاز داریم و در صورت عدم احیا شاهد آسیب جدی به کشاورزی، ایجاد ریز گرد و گرد و غبار، به مخاطره افتادن اقتصاد و حیات و ... خواهیم بود.

ظهرابی اعلام کرد: اداره کل محیط زیست فارس با همکاری دانشگاه شیراز در سال 99 انتقال آب از سد «نرگسی» به تالاب «پریشان» را مورد مطالعه قرار داد که کمترین آسیب را خواهد داشت.

وی با اشاره به سرشماری گونه های حیات وحش استان در سال 99 گفت: در این زمینه نسبت به سال 98 گونه های حیات وحش رشد 11 و چهار صدم درصدی داشته است و در سال 99 با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک درگیر بودیم.

ظهرابی ادامه داد: در سال جاری 23 مورد حریق در مناطق حفاظت شده فارس به وقوع پیوست که 2 حریق گسترده بود و مابقی به سرعت مهار شد و 1700 هکتار مراتع و جنگل استان در این حریق ها دچار آسیب شد.

وی اضافه کرد: علیرغم تلاش برای تامین تجهیزات اطفای حریق، ریالی به این مهم به اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اختصاص داده نشد و هزینه ها از منابع جاری این اداره کل تامین می شود و اداره کل حفاظت محیط زیست فارس از نظر اختصاص بودجه برای اطفای حریق مظلوم واقع شده است.

ظهرابی از تلاش برای رفع تصرف و مقابله با زمین خواری در حوزه محیط زیست فارس خبر داد و بیان کرد: در سال 99 حدود 744 هزار هکتار از این اراضی رفع تصرف و باز پس گرفته شد.

وی با اشاره به وضعیت خشکی دریاچه های فارس گفت: دریاچه «هفت برم» 70 درصد و دریاچه «برمشور» در ممسنی وضعیت آب خوبی دارد و مابقی تالاب های فارس کمتر از پنج درصد آب دارند و سایر دریاچه های استان نیز کاملا خشک شده اند.

ظهرابی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کنترل زباله های بیمارستانی عنوان کرد: از 76 بیمارستان فعال استان 71 بیمارستان دارای دستگاه بی خطرساز زباله هستند و زباله های بیمارستانی ماهانه توسط آزمایشگاه های معتبر محیط زیست بررسی می شوند و روزانه 10 تن زباله بیمارستانی بی خطر سازی شده در استان دفن می شود.

برچسب ها: رفع تصرف ، تالاب ، حقابه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار