محمد جواد رنجبر دبیر انجمن میراث ماندگار بختگان نیز گفت: ایران به لحاظ قرار گرفتن در چهار راه جغرافیایی بین سه قاره، یکی از دَه خاستگاه مهم گونه زایی گیاهی جهان است. رنجبر گفت: بر اساس یک پژوهش، روزانه سه گونه گیاهی و جانوری از صفحه زیست بوم زمین حذف می‌شود و مجموع گونه‌هایی که طی بیست سال اخیر از بین رفته است از مجموع گونه‌هایی که از ۶۵ میلیون سال قبل تا سال ۲۰۰۰ منقرض شده‌اند، بیشتر است.
کد خبر: ۹۳۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵ 03 February 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: حمید ظهرابی در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در بستر خشکیده دومین تالاب بزرگ ایران، گفت: برگزاری جلسه در بستر خشک و تفتیده تالاب در زمستان، حامل پیام بزرگی است مبنی بر اینکه جایی که در گذشته نه چندان دور رفت و آمدها با قایق انجام می‌شد، هم اکنون محل برگزاری جلسه است، ببینید چه بر سر این تالاب آمده است.

وی با اشاره به ارزش‌ها و کارکردهای تالاب گفت: ارزش‌هایی مانند حمایت از کشاورزی می‌تواند باعث تأمین رطوبت در زمستان برای متعادل کردن هوا و همچنین تأمین آب با کمک رطوبت درفصل تابستان به کاهش فشار گرما به کشاورزی در این فصل می‌انجامد.

مدیرکل محیط زیست فارس به نقش تالاب‌ها در تنظیم سفره‌های آب زیر زمینی و تثبیت آلودگی‌ها هم اشاره و و اضافه کرد: در مطالعه‌ای که بر روی تالاب ارومیه انجام شد، میانگین فشار خون مردم شهرهای اطراف در حال افزایش بوده، نتیجه‌ای که کم‌تر به ذهن انسان خطور می‌کند، بنابراین تالاب‌ها به تداوم زندگی همه جانداران کمک می‌کند.

ظهرابی گفت: در همه جای دنیا، به ویژه کشورمان که بعضاً شیوه بهره برداری، غیر اصولی و ناپایدار است، بهره برداری‌هایی که در بالا دست اتفاق می‌افتد، مدیران و برنامه ریزان را وسوسه می‌کند که بهره برداری بیشتری از منابع آب داشته باشند که طبعاً نتیجه آن، خشکیدن و از بین رفتن تالاب‌ها و ایجاد کانون‌های عظیمی از گرد و غبار است و می‌تواند زندگی را در محیط‌های اطراف خود به مخاطره بیندازد و کشاورزی را نابود کند.

این مقام مسئول افزود: تقریباً در تمام حوضه‌های آبخیز کشور که انتهای آن به تالاب ختم می‌شود، طرح‌های توسعه‌ای کشاورزی که وابستگی زیادی به منابع آبی دارند، در حال اجرا و بهره برداری‌ست و در قالب توسعه و افزایش محصول، به عنوان ایجاد شغل و ایجاد درآمد، نتیجه‌ی کارآمدی مدیران و مسئولان لحاظ می‌شود و آنچه که در پایین دست نابود می‌شود شامل زمین‌های کشاورزی شور شده و محصولاتی که کاهش پیدا کرده و الگوی کشتی که به ناچار تغییر می‌کند در اثر افزایش حرارت، شوری زمین، کمبود منابع آب را به گردن خشکسالی می‌اندازند و آن چیزی که خوب است حاصل مدیریت خود دانسته و آن چیزی که بد است را تقدیر می‌نامند، این دروغ بزرگی است که متولیان توسعه به خورد مردم داده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: مطالبه و پیگیری مردم پایین دست نقشی بسیار اساسی در تأمین حقابه تالاب‌ها دارد و اگر تالاب‌ها نباشد، زندگی مردم و همچنین کشاورزی در این حوضه تحت تأثیر قرار می‌گیرد بنابراین مطالبه حقابه، حتی به مقدار ناچیز آن می‌تواند رطوبت حداقلی در بستر تالاب ایجاد کند و از ریز گردها و گرد و غبارها جلوگیری کند.

کمتر از ۱۰ درصد حقابه‌ها تخصیص یافته است

ظهرابی خواستار مطالبه گری مردم منطقه به عنوان ذی نفعان با همراهی نمایندگان شهرهای حوزه تالاب که متأثر از خشکی تالاب هستند، شد و افزود: انتظار مشارکت بیشتری از مردم در موضوع، حفاظت از حقابه ناچیزی که به تالاب‌ها تعلق می‌گیرد، داریم در دو سال اخیر که کمتر از ۱۰ درصد حقابه به تالاب تخصیص شده است، با دست اندازی های زیادی در مسیر رها سازی مواجه بودیم و علی رغم استفاده از تمام توان و ظرفیت نیروهای اجرایی خود همچنان شاهد دست اندازی بودیم که این امر جز با همراهی مردم امکان پذیر نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: بعد از سال‌های ۷۷ و ۷۸ که تالاب خشکیده شد، موضوع مرگ و میر پرندگان را به عنوان یکی از شاخص‌های مخاطرات تالاب مورد بررسی قرار دادیم، سال گذشته، اولین سالی بود که پس از مدت‌ها شاهد تلفات فلامینگو ها نبودیم و این نشانه‌ای از بازیابی کارکردهای تالاب است.

ظهرابی تلاش همدلی، همراهی و مطالبه گری مشترک به همراه تلاش همگانی برای تأمین حقابه با کاهش مصرف در بالادست، را از راه حل های موجود عنوان و اضافه کرد: افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی باید از اولویت‌های ما به عنوان مصرف کننده ی اصلی در حوضه آبخیز باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، گفت: متأسفانه در کشور ما به ازای یک متر مکعب آب در بخش کشاورزی، کمتر از یک پنجم ارزش افزوده ایجاد می‌شود، بنابراین لازم است که بهره وری و استفاده‌ی درست از آب را ترویج و مطالبه کنیم. محیط زیست نیز به عنوان دستگاه تأثیر گذار در فرایند توسعه کشور در تلاش است، فعالیت‌هایی را در حوضه آبخیز جهت دهی کند که ارزش افزوده بیشتری ما به ازای آب، به عنوان عامل محدود کننده در مرکز کشورمان ایفا می‌کند.

روزانه سه گونه گیاهی و حیوانی از زیست بوم حذف می‌شود

محمد جواد رنجبر دبیر انجمن میراث ماندگار بختگان نیز گفت: ایران به لحاظ قرار گرفتن در چهار راه جغرافیایی بین سه قاره، یکی از دَه خاستگاه مهم گونه زایی گیاهی جهان است. رنجبر گفت: بر اساس یک پژوهش، روزانه سه گونه گیاهی و جانوری از صفحه زیست بوم زمین حذف می‌شود و مجموع گونه‌هایی که طی بیست سال اخیر از بین رفته است از مجموع گونه‌هایی که از ۶۵ میلیون سال قبل تا سال ۲۰۰۰ منقرض شده‌اند، بیشتر است.

وی گفت: در ۴۵ سال گذشته سی و پنج درصد تالاب‌های جهان را از دست داده‌ایم در حالی که ارزش اکولوژیک تالاب‌ها ده برابر جنگل و بیست برابر زمین‌های زراعی است. رنجبر افزود: تالاب‌هایی که نقش اساسی در ترسیب کربن دارند و تا ۳۰ درصد از کربن کره زمین را ترسیب می‌کنند در حالی که تنها ۳ درصد از مساحت زمین را به خود اختصاص داده‌اند.

رنجبر بیان کرد: خشکسالی‌ها کمابیش در طول حیات بشر بوده‌اند و نباید خشکیدن تالاب‌ها را تنها به حساب کاهش نزولات جوی بگذاریم بلکه نبود مدیریت صحیح و برداشت بی رویه از منابع آب، باعث آشفتگی محیط زیست و مرگ تالاب‌ها شده است.

در این آئین، فرماندار استهبان، سید علی اکبر کاظمینی دبیر شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس سخنانی در خصوص اهمیت تالاب‌ها ایراد کردند. به گزارش ایسنا، ۲ فوریه مطابق با ۱۳ بهمن ماه ۱۳۴۹ پیمان بین المللی حفاظت از تالاب‌ها و زیستمندان وابسته به آن در شهر رامسر به تصویب رسید که کشورهای عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالاب‌های با اهمیت بین المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آنها، می‌کردند. تالاب بختگان نیز تحت عنوان تالاب‌های نی ریز در کنوانسیون رامسر پر اهمیت تلقی و با عنوان بین المللی معرفی شده است.




برچسب ها: تالاب ، حقابه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار