عدل هاشمی پور هم وعده پیگیری و به سرانجام رساندن آن را داده بود اما نهایتا اعلام شد که گزارش هواشناسی باید ادعای مردم و گرمسیری بودن شرایط را تایید کند که متاسفانه تاکنون مشخص نیست این تلاشها به کجا رسیده است و برخی هم اعلام می کنند کاملا منتفی شده است!
کد خبر: ۶۱۵۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸ 04 June 2018
روز گذشته خبری از مصوبات هیئت دولت مخابره شد که بر اساس آن برخی استان ها مشمول تغییر ساعات کار ادارات شدند که بر این اساس چهار استان مستقیما و تاکیدا مشمول این طرح در جهت کاهش مصرف انرژی میشوند. اما این مصوبه بند دیگری هم دارد که بر اساس آن شهرستان هایی که در دیگر استان ها چنین شرایطی را دارند را هم مشمول طرح می کند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، با پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر جابجایی ساعات کار ادارات و دستگاه های دولتی، بانک ها، شهرداری ها و سایر مؤسسات عمومی غیردولتی برای بهینه سازی مصرف انرژی موافقت کرد.

در این جلسه ، به استانداران در تمامی شهرهای استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و نیز شهرستان های استان های دیگر که دمای بالاتر از 45 درجه دارند، اجازه داده شد بنا بر تشخیص شرکت های توزیع نیروی برق، ساعات شروع و پایان کار ادارات و دستگاه های مشمول را به ساعت 6:30 صبح تا 13:30 تغییر دهند.
از آنجا که بخش وسیعی از استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند مشمول بخش دوم مصوبه تغییر در ساعات کار ادارات شود ، این سئوال مطرح می شود که مبنای مشخص نمودن این شهرستان ها چه خواهد بود؟! و تشخیص این شرایط چگونه و توسط کدام مرجع خواهد بود؟
به احتمال قوی چون موضوع اصلی در این مصوبه مربوط به دمای هوا وشرایط جوی است ، اداره هواشناسی باید مشخص کننده دما و شرایط جوی مناطق خواهد بود اما از آنجا که پیگیری مصوبه ای در همین زمینه ها چند سالی است که سردرگم مانده است و مشخص نیست به کجا ختم شده است ! لازم است از همین ابتدای کار مدیریت صورت پذیرد .
چند سالی است که برخی شهرستان های کهگیلویه با توجه به تغییر شرایط جوی و گرم شدن هوا ، خواهان اجرای مصوبه گرمسیری شدن محاسبه نرخ تعرفه برق خود بوده اند که عدل هاشمی پور هم وعده پیگیری و به سرانجام رساندن آن را داده بود اما نهایتا اعلام شد که گزارش هواشناسی باید ادعای مردم و گرمسیری بودن شرایط را تایید کند که متاسفانه تاکنون مشخص نیست این تلاشها به کجا رسیده است و برخی هم اعلام می کنند کاملا منتفی شده است!
حال این سئوال مطرح است که مرجع تعیین مصوبه جدید دولت برای مشخص نمودن مناطق مشمول طرح تغییر ساعات کار ادارت کدام دستگاه خواهد بود ؟ هر چند به احتمال قوی گزارشات هواشناسی باید تعیین کننده این مناطق مشمول طرح باشد .
به هر جهت باید طی روزهای آینده دید آیا هیچکدام از شهرستان های استان شامل این مصوبه می شوند یا نه ؟ و اگر باشد ، کدام شهرستان ها خواهند بود؟
برخی مصوبات لازم الاجرا برای واحدهای دولتی و غیردولتی
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،بر اساس مصوبه دیروز دولت همچنین کلیه دستگاه های اجرایی مکلف شدند در فصل تابستان به نحوی در مصرف انرژی برق مدیریت کنند که مصرف آنها نسبت به مدت مشابه در سال قبل حداقل 10 درصد کاهش یابد.

هیات وزیران همچنین کلیه دستگاه های مذکور را ملزم کرد نسبت به مواردی از قبیل خاموش کردن سیستم های سرمایشی و روشنایی غیرضروری پس از پایان وقت اداری، استفاده از حداقل انرژی الکتریکی برای روشنایی در روز و تنظیم دمای محیط کار روی حداقل 25 درجه سانتیگراد و استفاده از مولدهای اضطراری برای تولید برق در ماه های تیر و مرداد از ساعت 12:00 الی 18:00 اقدام نمایند.

همچنین کلیه واحدهای صنعتی و کشاورزی که دارای مولد برق بیش از 100 کیلووات هستند، موظف شدند طی ماه های تیر و مرداد بین ساعات 12:00 تا 16:00 جهت تأمین کل و یا بخشی از برق مورد نیاز از ظرفیت های نیروگاهی خود استفاده کنند و وزارت نفت نیز موظف به تأمین سوخت گاز و یا نفت گاز مورد نیاز برابر قیمت های بخش صنعت است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار