همانگونه که گفته شد، هدف از این گزارش انتقادی تخریب نیست بلکه بیان یک واقعیت است که تیم اقتصادی استانداری با مدیریت معاونت امور اقتصادی استاندار، در واقع هنر خاصی به جز اقدامات روتین و معمول نشان نداده و متاسفانه برنامه خاصی برای استفاده از فرصت‌های ایجاد شده مانند نمایشگاه اکسپو ندارد.
کد خبر: ۱۱۶۵۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۱ 08 May 2024

تابناک کهگیلویه وبویراحمد ، مهدی مرادی ، گاهی افراد به ترکیب ایجاد شده از طرف یک جریان، یک مسئول ارشد و یا یک دولت ایراد می‌گیرند. این ایرادات می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، اما عمدتا در دو نوع انگیزه و هدف خلاصه می‌شود، یا انتقاد منصفانه و مبتنی بر مباحث کارشناسی و در راستای اصلاح امور است و یا اینکه مبتنی بر اهداف و اغراض شخصی است. شکی هم نیست قریب به اتفاق افرادی که مورد سئوال قرار گیرند که کدام نوع انتقاد را می‌پسندید بر مورد اول تاکید دارند؛ بنابراین تلاش می‌شود انتقادات مطرح شده بدون تخریب و مبتنی بر آمار و ارقام، منصفانه و در راستای اصلاح امور باشد.
فیلم / سخن صریح رئیس جمهور
در لحظه نگارش این گزارش تحلیلی، رئیس جمهور در حال گفتگو با مردم است که بر یک نکته جالب در خصوص مدیران ناکارآمد تاکید می‌کند.

اکسپوی ما اکسپوی دیگران؟
نکته: وقتی از ناکارآمدی یک مدیر صحبت می‌شود به این معنی نیست که همه توانایی‌ها و یا شخصیت وی زیر سئوال رود بلکه اختصاصا به موضوع تخصصی و "مدیریت در حال "صحبت می‌شود.
به باور بسیاری، حوزه اقتصادی استان در دوره معاونت امور اقتصادی فعلی استاندار عملکرد مشخص و شفافی که نشان دهنده توانایی‌های مدیریتی وی باشد، ندارد و معمولا دچار آمار و ارقام و گزارشات مبهم و یا کلیشه‌ای است که با مدیریت هر مدیری همین گزارشات را خواهیم داشت. به عنوان مثال، در صورت نبود حتی معاونت امور اقتصادی، نشست‌ها و جلسات اقتصادی مانند رفع موانع تولید یا اقتصاد مقاومتی بر همین منوال برگزار و با همین نتایج به پایان می‌رسد!
هنر مدیریت در جا‌هایی مشخص می‌شود که میدان رایزنی و استفاده از ظرفیت ایجاد شود و بتوان از ان در جهت توسعه و رفع نیاز‌های استان بهره برد.
طی چند روز گذشته نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تحت عنوان ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با حضور شرکت‌هایی از استان‌های مختلف کشور برگزار شد که باید گفت متاسفانه برای کهگیلویه و بویراحمد یا دستاوردی نداشته و یا اینکه توانایی بیان و انتشار عمومی این دستاورد‌ها وجود نداشته است.
خیلی خلاصه با نگاهی به انتشار موفقیت برخی استان‌هایی که به نظر می‌رسد در بحث ظرفیت‌ها به خوبی اقدام کرده اند، شاهد امضای تفاهمات بسیار خوبی هستیم، اما در خصوص کهگیلویه و بویراحمد تقریبا "هیچ" ، دستاورد حضور در این نمایشگاه بوده است.
انتشار یک گزارش بی ربط در خبرگزاری دولت بیشتر باعث می‌شود که به این نتیجه رسید که واقعا تیم اقتصادی استان در اکسپو ۲۰۲۴ دستاوردی نداشته است چرا که در این گزارش ایرنا تنها طرفیت‌های موجود استان از زبان معاون اقتصادی استاندار مطرح شده است در حالی که هیچ صحبتی از انعقاد تفاهم نامه مطرح نشده است!
تنها نکته‌ای که به عنوان دستاورد می‌توان از حضور در اینگونه نمایشگاه‌ها داشت، به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها است که اقدام اولیه به انعقاد تفاهم نامه مربوط می‌شود این در حالی است که در سخنان منتشر شده از معاون اقتصادی استاندار هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

در این گزارش که از زبان معاون اقتصادی مطرح شده است پس از بیان ظرفیت های استان تنها در بخش پایانی آمده است "عسکری تاکید کرد: مهمترین مذاکره با یک هیات عمانی بود که در حوزه های مختلفی سرمایه گذاری می کنند و از جمله گیاهان دارویی، صنایع غذایی و خوراک آبزیان بسیار مشتاق و مطالبه گر بودند که از محصولات استان استفاده کنند. معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای خرید محصولات باغی به ویژه سیب استقبال بسیار خوبی داشتند و قرار شد به زودی از این استان بازدیدی داشته باشند." ! 

همانگونه که بیان شد در همین سخن مبهم چندان صحبتی از انعقاد تفاهم نامه یا به مرحله نتیجه دادن این به قول معاون اقتصادی ، اشتیاق طرف عمانی هم سخنی به میان نیامده است و در واقع به نظر می رسد این گزارش هم بیشتر برای به اصطلاح خالی نبودن عریضه منتشر شده است !
برای روشن شدن بیشتر دست خالی استان در اکسپو ۲۰۲۴، به برخی گزارشات رسانه‌ای دیگر استان‌های شرکت کننده در این نمایشگاه اشاره کوتاهی می‌شود.

اکسپوی ما اکسپوی دیگران؟ / آقای استاندار این هم سخن صریح رئیس جمهور + فیلم

آنچه که در تصاویر اخبار منتشره دیگر استان ها آمده حاکی از جلسات متعدد و انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی است .

همانگونه که گفته شد، هدف از این گزارش انتقادی تخریب نیست بلکه بیان یک واقعیت است که تیم اقتصادی استانداری با مدیریت معاونت امور اقتصادی استاندار، در واقع هنر خاصی به جز اقدامات روتین و معمول نشان نداده و متاسفانه برنامه خاصی برای استفاده از فرصت‌های ایجاد شده مانند نمایشگاه اکسپو ندارد.
بدیهی است آنچه که در این گزارش امده برگرفته از واقعیت‌های موجود است و خلاف آن زمانی ثابت می‌شود که تیم اقتصادی استان خصوصا حوزه معاونت امور اقتصادی استاندار بتواند اسناد یا مدارکی دال بر نقض این گزارش ارائه دهد. ضمن اینکه تابناک کهگیلویه و بویراحمد حق پاسخگویی به این گزارش را برای معاونت امور اقتصادی یا تیم اقتصادی استان محفوظ می‌دارد!

و نهایتا اینکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیاز است که با توجه به سال پایانی دولت ، در زمینه بازنگری در مدیریت حوزه هایی که احساس می شود نتوانسته اند انتظارات را برآورده کنند مطابق با سخنان صریح رئیس جمهور اقدام صریح انجام دهد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار