کد خبر: ۴۵۰۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 30 June 2017
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس ،استان کهگیلویه و بویراحمد دارای 1426300 هکتار منابع ملی بوده که از این سطح 873600 هکتار (53% مساحت کل استان) را جنگل و 552700 (34%مساحت کل استان) را مرتع تشکیل می دهد.

با توجه به اینکه جنگلهای زاگرس حدود 40% از کل جنگلهای کشور را تشکیل می دهد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از جنگلهای زاگرس در بین استانهای زاگرسی کشور 20% است که بالاترین سهم و سرانه (6/1 هکتار به ازاء هر نفر) جنگل را دارا بوده و شامل گونه های بلوط، بنه ، افرا، زبان گنجشک ، زالزالک ، گلابی وحشی و... می باشد.

در بین سطوح جنگلی استان ، 7% جنگل انبوه ، 29 % جنگل نیمه انبوه ، 53% جنگل تنک ، 9% درختچه زار و 2% جنگلهای دست کاشت را شامل می شود در مجموع جنگلهای طبیعی استان دارای 40% فرم دانه زاد و60% فرم شاخه زاد می باشند.ارزش تولید آب جنگل معادل 14 برابر ارزش تولید چوب آن می باشد.

با فرارسیدن گرما و فصل تابستان بسیاری از هموطنانمان در سراسر کشور به ویژه استان های جنوبی برای فرار از گرما به مناطق خوش آب و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می کنند که در این بین با توجه به حضور آنها در مناطق مرتعی و جنگلی خطر آتش سوزی این منابع ملی نیز دو چندان می شود.

به طور کلی عوامل آتش‌سوزی به دو دسته طبیعی (آذرخش، فوران آتشفشانی، جرقه در اثر فروافتادن صخره‌ها و احتراق خودبخود) و انسانی (عمدی و غیرعمدی) تقسیم بندی می‌شوند. با توجه به اعلام اداره‌کل منابع طبیعی استان (مصاحبه‌ها و رسانه‌ها) تقریباً منشأ تمامی آتش‌سوزیهای استان عوامل انسانی بوده اند.

عوامل ایجاد آتش‌سوزی شامل عوامل انسانی عمدی است و دو دلیل عمده آتش‌سوزی عمدی در استان، تلاش به منظور افزایش سطح زمین‌های زراعتی مجاور جنگلها و مراتع توسط کشاورزان و درگیری و تنشهای محلی و طایفه‌ای در خصوص اختلافات اراضی با آتش زدن مراتع عرفی طرف مقابل، می‌باشند.

و عوامل غیر عمدی نیز شامل آتش‌زدن بقایای محصول در مزارع مجاور جنگلها و مراتع، و سرایت آن به بیرون از مزارع، گسترش جاده های دسترسی به اعماق جنگل و در نتیجه ورود گردشگران، شکارچیان و چوب‌برها و بعضاً اشخاص معتاد، و بی احتیاطی و سهل انگاری در افروختن و خاموش کردن آتش، ایجاد کوره های غیر مجاز زغال، و بی توجهی اشخاص در هنگام استفاده از کوره ها و عبور جاده‌های دسترسی و بین شهری از برخی مناطق جنگلی و مرتعی و پریدن جرقه از وسایل نقلیه موتوری و پرتاب ته سیگار روشن توسط سرنشینان خودرو هستند.

نتایج ناشی از بررسی مکانهای وقوع آتش سوزی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، نشان می‌دهد، بیش از 90 درصد مناطق پرخطر آتش سوزی، در مجاورت مناطق مسکونی (دائمی و موقت) و همچنین اراضی زراعی و باغی قرار دارند.

عواملی نظیر بروز پدیده خشکسالی، تغییرات شرایط محیطی و اقلیمی (کمبود بارش و افزایش درجه حرارت)، بر سخت تر شدن مهار آتش تاثیر گذار هستند.

توصیه هایی به گردشگران تابستانی در کهگیلویه و بویراحمد

مسئولان، حامیان منابع طبیعی و محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد به مسافران و گردشگرانی که از اقصی نقاط کشور برای استفاده از آب و هوای مطبوع و جاذبه های این استان به ویژه در مناطق سردسیری یاسوج و سی سخت حضور می یابند توصیه می کنند که از ایجاد آتش در کنار علف های خشک و در جنگل های مستعد خودداری کنند.

با توجه به گرم تر شدن هوا و خشک تر شدن مراتع و جنگل ها احتمال آتش سوزی ها بالا می رود که با توجه به نبود امکانات اطفای حریق برای مهار آتش و سخت گذر بودن مناطق ضروری است که دقت بیشتری از سوی شهروندان و گردشگران در این زمینه انجام شود.

کشاورزان نیز باید بدانند که سوزاندان کاه و کلش تهدید علیه سلامت و بهداشت عمومی است و به استناد ماده 688 مجازات اسلامی متخلفین تا یک سال حبس محکوم می شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار