غلام‌رضا مفرحی:ضمن همکاری استاندار فارس از صادر کنندگان فرش دست‌ باف بیان داشت: با کسانی که برای صادر‌ کنندگان چالش ایجاد کنند برخورد قانونی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷ 08 September 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: استادکاران ایرانی تعمیر فرش‌های دست باف به علت بی توجهی و قوانین دست و‌ پا گیر مجبور به ترک وطن و مشغول ارائه خدمت در دیگر کشورها به ویژه ترکیه شده اند.

سود و منفعت سرشاری که از این طریق نصیب آن‌ کشورها کرده و همچنین مشکلات عدیده‌ای که در همین خصوص برای صنعت فرش ایران بوجود آورده است سبب شد که در همین راستا، خبرگزاری فارس برای اطلاع بیشتر از چالش‌های پیش آمده با رییس اتحادیه فروشندگان فرش‌ دست باف شیراز به گفتگو نشسته است.

غلام‌رضا مفرحی اظهار داشت: فرش دست‌باف استان فارس در دنیا جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و در این مورد 35 درصد صادرات به دلیل نبود ترمینال با چالش‌روبه‌رو است.

وی بیان کرد: تحریم‌ها، خلف وعده دولت مبنی بر اهدا جوائز، موارد اعمال شده از سوی دارائی‌، گران بودن هزینه حمل از سوی‌ ناوگان هوایی‌، دریایی، تعامل نداشتن با دیگر کشورها و نیز حمایت بسیار بد دولت از صادرکنندگان، از جمله مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه به علت تحریم‌ها بازار‌ فرش دست باف را کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، افغانستان و ترکیه از ایران ربوده‌اند، افزود: به دلیل همکاری نکردن بسیاری از ارگان‌ها بیش از 75 درصد صادرات جهانی فرش دست باف ایران در‌ سال‌های 55 و 56 این میزان هم اکنون به 12 درصد کاهش یافته است.

برخورد قانونی با مانع تراشان صادرات فرش

این مسئول ضمن همکاری استاندار فارس از صادر کنندگان فرش دست‌ باف بیان داشت: با کسانی که برای صادر‌ کنندگان چالش ایجاد کنند برخورد قانونی می‌شود.

وی در پاسخ به اظهار نظر رییس اتحادیه صنف فرش دست باف ترکیه، مبنی بر به کار گیری تعمیر‌کاران و رفو کنندگان ایرانی فرش دست باف در فضای مجازی گفت: ورود فرش‌هایی که برای تعمیر وارد کشور می‌شد‌ محل درآمد برای استادکاران بود و در نتیجه درآمد ارزی را برای کشور بوجور‌ می‌آورد و با موانع تراشی از سوی دارایی و گمرک علاوه بر ضرر مالی برای استاد کاران شاهد کاهش درآمد برای کشور‌ هستیم.

مفرحی اضافه کرد: جذب استادکاران ایرانی فرش دست‌ باف از سوی ترکیه منابع مالی بسیاری را برای این کشور در بر داشته و از مسئولان و دست اندرکاران درخواست می‌شود برای جلوگیر از مهاجرت صنعتگران اقدام لازم به عمل آورند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار