عضو کارگروه فرش دستباف استان فارس گفت: صنعت فرش با وجود پتانسیل‌های بسیار بالا در عرصه تولید، اشتغالزایی، ارزآوری و سرمایه گذاری به حال خود رها شده است.
کد خبر: ۱۰۶۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷ 07 September 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: علی‌اصغر مصطفوی چهارشنبه ۱۶ شهریور در جمع خبرنگاران، گفت: پروسه سخت تولید، نبود حمایت دولتی، افزایش شدید قیمت مواد اولیه، به صرفه نبودن صادرات به دلیل بخشنامه‌های ارزی و برخوردار نبودن از معافیت مالیاتی و ... از دلایل عمده موثر در کاهش تولید فرش فارس است.

عضو کارگروه فرش دستباف استان فارس گفت: صنعت فرش با وجود پتانسیل‌های بسیار بالا در عرصه تولید، اشتغالزایی، ارزآوری و سرمایه گذاری به حال خود رها شده است.

او با بیان اینکه باید بستری فراهم کرد تا سپرده‌های سرگردان و تسهیلات ارزان قیمت به سمت سرمایه گذاری در حوزه تولید فرش سوق داده شود، افزود: سرمایه گذاری در صنعت فرش، از یک سو اقدامی معنوی، هویتی و فرهنگی و از یک سو تلاشی برای رونق اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده و فراهم کردن بستر اشتغال‌زایی است.

مصطفوی با بیان اینکه در صنعت فرش شاهد یک زنجیره شامل پشم چینی، نخریس، رنگرزی، بافت و در نهایت عرضه به بازار هستیم، گفت: در حال حاضر ۱۷۵ هزار بافنده زن در استان فارس به کار تولید فرش دستباف مشغول هستند.

او با اشاره به اینکه در فارس بافنده فرش آقا نداریم و به دلیل تولید فرش در خانه‌ها، بافت فرش در سایزهای بزرگ بسیار محدود است، لزوم ایجاد کارگروه‌های تولید فرش در نقاط مختلف استان فارس را راه‌کاری برای رونق دوباره این صنعت و بهره‌گیری از عواید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این اقدام، دانست.

مصطفوی ادامه داد: در حال حاضر در فارس عمده تولید فرش مبتنی بر ۳ نوع بافت ریزبافت قشقایی، گبه و بافت گلیم و گبه است و لذا شناسنامه دار کردن این تولیدات از ضروریاتی است که باید به جد دنبال شود.

عضو کارگروه فرش دستباف استان فارس کشورهای آمریکا و آلمان را بازارهای اصلی صادرات فرش ایرانی برشمرد و با بیان اینکه تلاش برای یافتن بازارهای جدید و تولید و عرضه متناسب با نیازسنجی بازار هستیم، گفت: در استان فارس هر بافنده به ازای ۴ تا ۵ ساعت کار روزانه، درآمدی حدود ۵ میلیون تومان در ماه کسب می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار