محمد دانش نیا رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان فارس نیز گفت: برخی از کالا‌ها از جمله فرش در استان فارس مزیت‌های اقتصادی استان محسوب می‌شوند به طوری که فرش دستباف از دیر باز دارای کالای مزیت دار فارس بوده است و این رویه همچنان ادامه دار خواهد بود و سهم نسبتا زیادی در اشتغال استان دارد.
کد خبر: ۹۹۳۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶ 13 September 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: خسرو فروغان عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس گفت: موضوع اختصاص تسهیلات لازم جهت رونق و افزایش تولید فرش دستباف استان را با همکاری و همراهی سازمان صمت استان، مرکز ملی فرش ایران، سازمان جهاد کشاورزی فارس و دفتر هماهنگی استانداری فارس دنبال می‌کنیم.

او بیان کرد: فرش یکی از بخش‌های مهم در هنر، فرهنگ، صنعت و اقتصاد فارس و کشور است به طوری که فرش از جمله نشان‌های تجاری کشور ایران است که در جهان معروف است، اما متاسفانه در بخش فرش کشورمان معضلاتی وجود دارد که هویت فرش ایرانی را کمرنگ کرده است.

فروغان با اشاره به قدمت و ارزشمندی صنعت فرش به ویژه فرش دستبافت در فارس، افزود: فارس یکی از استان‌هایی است که بیشترین و متنوع‌ترین و با کیفیت‌ترین فرش‌ها برخوردار است و به موجب رونق این صنعت در سال‌های بسیاری در استان، اشتغالزایی خوبی در این بخش وجود داشت، اما در حال حاضر اشتغالزایی در این حوزه دچار کاهش بسیار شدیدی در استان شده است.

او اظهارداشت: یکی از دلایل کاهش روند تولید و صادرات فرش در فارس، وجود تشکل ها، اتحادیه‌ها و متولیان زیاد در این بخش است که موازی کاری و تداخل در تصمیم گیری‌ها به یک آسیب در این حوزه تبدیل شده است.

فروغان اضافه کرد: با توجه به اینکه فرش یکی از بخش‌های درآمد زا در صادرات کشور ما بوده و هم اینک صادرات این بخش با مشکلاتی روبرو است، می‌توان از مشکلات موجود در صادرات فرش را به دست و پاگیر بودن بخشنامه‌ها و قوانین، اخذ مالیات از فعالیت‌های قانونی، عدم توجه به کالای قاچاق در بازار و نرسیدن جایزه‌های صادراتی به تولید و صادرکنندگان واقعی اشاره کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: جبران مالیات‌های کالا‌های قاچاق از طریق بازرگانان شناسنامه دار صورت می‌گیرد که هزینه‌های هنگفتی متوجه تجار می‌شود و همچنین مصوبه هیات وزیران درخصوص بازگشت ارز در سال ۹۷ موجب شده مقوله صادرات در کشور قفل شود و واردات کالا از طریق قاچاق کالا افزایش یابد.

او با بیان اینکه در زنجیره تامین، تولید، بافندگان تا صادرات فرش استان فارس مشکلات قابل توجهی وجود دارد عنوان داشت: استان فارس در روند صنعت فرش در کشور پیشرو است، اما عمده تولیدات فرش این استان در نهایت به نام تولیدات پایتخت ثبت می‌شود و بودجه و حمایت‌های دولتی به بخش‌های دیگر ارسال می‌شود.

فروغان با اشاره به احصا مشکلات بخش فرش استان تصریح کرد: مواردی از جمله مکاتبه با اتحادیه تعاونی‌های تولیدی روستایی فرش استان جهت معضلات بیمه‌ای بافندگان و افزایش درصد بیمه آنان، بررسی و اختصاص یارانه حمل هوایی و زمینی توسط سازمان توسعه تجارت و مرکز ملی فرش ایران، بررسی هزینه‌های سرباری جهت بافندگان فرش دستباف استان توسط دستگاه‌های مرتبط، بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی موجود در استان از جمله کارگروه رفع موانع تولید جهت حل موثر مشکلات در بخش‌های مختلف استان، ممنوع شدن صادرات روناس و پشم جهت تامین مواد اولیه در تولید فرش دستباف داخل را با هدف کاهش مشکلات این بخش در دست پیگیری داریم.

محمد دانش نیا رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان فارس نیز گفت: برخی از کالا‌ها از جمله فرش در استان فارس مزیت‌های اقتصادی استان محسوب می‌شوند به طوری که فرش دستباف از دیر باز دارای کالای مزیت دار فارس بوده است و این رویه همچنان ادامه دار خواهد بود و سهم نسبتا زیادی در اشتغال استان دارد.

او افزود: فرش، کالایی است که هم به صورت متمرکز و غیرمتمرکز تولید می‌شود، اما بازهم در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که عمدتا این آن‌ها داخلی و بین المللی از جمله تحریم‌های بانکی است.

دانش نیا اظهارداشت: در بحث مشکلات داخلی صادرکنندگان مربوط به دستورالعمل‌های بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز است و فرش دستبافت هم مانند سایر کالا‌ها در زمان مشخص شامل بازگشت ارز در نظر گرفته است و اکثریت صادرکنندگان کالا رابه صورت امانی در اختیار میگیرند و تا زمانیکه صادرات به صورت کامل انجام میشد وجه کالا به تولید کنننده باز می‌گشت.

او اضافه کرد: مقدار بازه زمانی که برای صادرات فرش در نظر گرفته می‌شد ۶ ماه است که این زمان برای فرش دستباف بسیار کم است و قابلیت اجرا ندارد و همچنین در باب صادرات فرش زیر ساخت مناسبی وجود ندارد؛ که می‌بایست راهکار‌های در این زمینه عنوان شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار