مشکلاتی که چندین و چندبار درباره‌اش نوشته‌ایم اما حل شدنش یک عزم راسخ می‌خواهد و یک اعتبار مالی ناب!
کد خبر: ۱۰۳۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵ 09 April 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: صدایش کردم، ببخشید خانم! بار اول نشنید، کمی بلندتر گفتم: مادر! لحظه‌ای مکث کرد، رویش را برگرداند و گفت: بفرما!

خط و خطوط نقش بسته بر پیشانی و گیسوان سفیدی که از وسط سر باز شده بود و از زیر چارقدش نمایان بود، گواهی می‌داد بالای ۷۰ سال سن دارد.

برخلاف قامت خمیده‌اش، قدم‌های تندی برمی‌داشت و زیر لب غرغر می‌کرد.

پرسیدم: کمک نمی‌خواهی؟ نه محکمی گفت و در حالی که با گوشه چادر عرق پیشانی‌اش را پاک می‌کرد، با صدای ملایمی انگار که با خودش حرف بزند، گفت: بارها پیش آمده که می‌رویم و از تانکرهای سیار آب می‌آوریم، قدیم هم از چشمه آب می‌آوردیم، اتفاق تازه‌ای نیست!

با او تا درب منزل همراهی‌اش کردم، خانه‌ای کوچک و دنج و البته خالی از امکانات آنچنانی که به واسطه سیل چند ماه پیش جنوب فارس از بعضی نقاط تخریب شده بود.

بوی دمپختک تند و تیزی فضا را پر کرده بود، محو تماشای در و دیوار آجری بودم که پیرزن مرا خطاب قرار داد و گفت: نگفتی چکار داری؟!

گفتم: آمده‌ام از مشکلات و کم‌آبی «گله‌دار» گزارشی بنویسم. لبخند تلخی زد و مرا به یک لیوان شربت خنک دعوت کرد...

قصه تلخ کم‌آبی در روزهای گرم و طاقت فرسای جنوب فارس انگار تمامی نداشت

پیرزن از گرمای هوا شکایت می‌کرد و کم‌آبی طاقتش را سر آورده بود، از روزهای نه چندان دوری که سیل جنوب خانه‌اش را ویران کرد، از تنهایی و نبود پشت و پناه...

بعد از شنیدن حرف‌های پیرزن، ماجرای کم‌آبی را ابتدا از فرماندار شهرستان مُهر پیگیری کردم.

مشکلاتی که چندین و چندبار درباره‌اش نوشته‌ایم اما حل شدنش یک عزم راسخ می‌خواهد و یک اعتبار مالی ناب!

 

خط انتقال آب گله‌دار باید تعویض شود

فرماندار شهرستان مهر درباره کم‌آبی در شهر گله‌دار و تقسیم کردن آب در هفته‌های اخیر که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و قید جمله «سهمیه‌بندی ۲۰ دقیقه‌ای آب» عزمم را برای نوشتن گزارش جزم‌تر کرد، گفت: آب شهر گله‌دار در مجموع از سه حلقه چاه آهکی تامین می‌شود که امسال به دلیل سیلی که رخ داد دسترسی به دو حلقه چاه با مشکل مواجه و آب سهمیه‌بندی شد.

آب شهر گله‌دار در مجموع از سه حلقه چاه آهکی تامین می‌شود که امسال به دلیل سیلی که رخ داد دسترسی به دو حلقه چاه با مشکل مواجه و آب سهمیه‌بندی شد

حمزه محمدی با بیان اینکه با رفع مشکل این دو حلقه چاه باز هم مشکل آب گله‌دار به طور کامل رفع نخواهد شد، اظهار داشت: خط انتقال آبی که در گذشته برای این شهر در نظر گرفته شده بود، جمعیت الان را پیش‌بینی نمی‌کرد و لذا خط انتقال فعلی به طول ۲ کیلومتر ضعیف بوده و ظرفیت و کشش لازم را ندارد و نیازمند تعویض است.

وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ متر از این ۲ کیلومتر خط انتقال، دیواره بوده و صعب‌العبور است، افزود: کل خط و لوله در مجموع به حدود ۵ الی ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

فرماندار مُهر با بیان اینکه گله‌دار جزء مناطق محروم نیست و نمی‌توانیم از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی جهت رفع این مشکل استفاده کنیم، گفت: برنامه داریم تا از محل اعتبارات سیل، بخشی از این هزینه را داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه طبق آمار سال ۹۵ جمعیت این شهر ۱۵ هزار نفر بود، افزود: در حال حاضر این شهر حدود ۱۸ هزار نفر جمعیت دارد، تعداد مشترکین اب بالاتر رفته و به دلیل افزایش گرمای هوا میزان مصرف آب نیز بالا است، خط فعلی ظرفیت لازم را ندارد، سیل اخیر جنوب، مسیر خط انتقال را مسدود کرد و لذا همه این موارد سبب شد با کم‌آبی شدید مواجه شده و این نقیصه را با سهمیه‌بندی آب و آبرسانی سیار تا زمان رفع مشکل دو چاه آسیب دیده مدیریت کنیم.

 

حفر چاه چهارم مشکل کم‌آبی را مرتفع می‌کند

معاون آب آبفا فارس مسئول دیگری است که کم‌آبی شهر گله‌دار را فراتر از روزها و هفته‌های اخیر می‌داند.

حق‌شناس معتقد است: کم‌آبی گله‌دار را سال‌های گذشته هم شاهد بوده‌ایم، امسال نیز بروز سیل سبب شد مسیر انتقال آب کاملا مسدود شود که پس از بروز این اتفاق همکاران ما نسبت به رفع مشکل و بازسازی مسیر اقدام کردند.

او با اشاره به زمان‌بر بودن این پروسه گفت: پمپ‌های دو چاه آسیب‌دیده باید تعویض شده و پمپ جدید نصب می‌شد، پس طراحی پمپ جدید انجام و ماشین‌آلات مستقر شدند تا اُفت سطح آب با نصب پمپ در عمق بیشتر برطرف شود.

وی در ادامه از احداث یک چاه جدید نیز به جهت رفع مشکل آب‌رسانی در این منطقه خبر داد و گفت: از آنجا که مشکل کم‌آبی در این شهر با سه چاه حل نخواهد شد، حفر چاه چهارم نیز در دستور کار قرار گرفت و برق‌رسانی و تجهیز آن در حال انجام است تا پیش از شروع فصل تابستان به مدار اضافه شود.

معاون آبفا فارس، با تاکید بر اینکه سرانه تولید آب این منطقه نسبت به نقاط دیگر خوب است، گفت: بحث گرما و افزایش مصرف آب باعث می‌شود با تنش آبی مواجه شویم.

او با اشاره به وجود مخزن و ذخیره آب جهت مواقع بی‌آبی گفت: تلاش بر این است تا زمان رفع کاملِ مشکل، اُفت فشار از طریق مخازن تا حدی جبران شود.

حق‌شناس در ادامه به آب‌رسانی سیار نیز اشاره کرد و افزود: در برهه زمانی فعلی آب‌رسانی سیار انجام شد اما با اقداماتی که در حال انجام است احتمالا اب‌رسانی از طریق تانکر منتفی است.

او با اشاره به اینکه این شهر بزرگ و پرجمعیت است، گفت: افزایش دِبی آب و انتقال اب از شهرهای دیگر در صورت نیاز نیز در دستور کار قرار دارد تا افت فشاری که از اواخر زمستان و اوایل بهار در این منطقه رخ می‌دهد جبران شود.

 

سهمیه‌بندی ۲۰ دقیقه‌ای کذب است

مدیر آبفا شهرستان مهر نیز صحت سهمیه‌بندی آب را تایید کرد و گفت: سهمیه‌بندی وجود دارد اما روزی ۲۰ دقیقه نیست.

هادی هوشمند کوچی افزود: با توجه به افزایش جمعیت شهر و میزان مصرف آب، منابع آب کافی نیست که در کنار بروز مشکل برای دو چاه موجود مجبور به سهمیه‌بندی یک روز در میان به صورت محله‌ای شده‌ایم.

وی اذعان کرد: مشکل دو چاه فعلی برطرف شده و اوضاع به روالی عادی برگشته اما آماده شدن چاه چهارم در صورت تحقق کامل اعتبار تا تیر ماه وارد مدار شده و بحران مدیریت می‌شود.

مدیر ابفا مهر، با اشاره به وجود مشکل کم‌آبی در نقاط جنوبی استان به دلیل شدت گرما و افزایش مصرف افزود: شهرهای جنوب فارس به لحاظ منابع آبی فقیر بوده و شرایط آب‌رسانی سخت و شکننده است، در این راستا شهرستان مهر از طرح محرم منتفع خواهد شد، در این طرح آب از سد کوثر از کهکیلویه و بویر احمد، به خوزستان، بوشهر و شهرستان‌های جنوبی فارس و سپس هرمزگان خواهد رسید.

بحران کم‌آبی سالهاست مردم خطه جنوب فارس را آزار می‌دهد، ماجرای نامطلبوب بودن و کم‌آبی بیرم معروف به غیزانیه، حکایت بی‌آبی و یا کم‌آبی روستاهای شهرستان لار و لامرد، گراش و خنج، مهر و ... حکایت دردآوری است که شاید با مُسکن‌های مقطعی گاهی آرام گیرد؛ اما چاره قطعی این خشکی‌ها نیازمند عزمی بلند، اراده‌ای آهنین و همتی فولادین است تا با جذب اعتبار، استفاده از کمک خیرین و جذب سرمایه‌گذار به نتیجه کافی و وافی برسد و رنج مردم مظلوم این خطه را پایان بخشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار