دیگر شهروند بیرمی می‌گوید: شما را قسم می‌دهم صدای ما را به مسؤولین برسانید تا کاری برایمان بکنند، از این بی آبی ها به ستوه آمده ایم و نمی‌دانیم باید حرفهایمان را به چه کسی و با چه زبانی بگوییم که درد ما را درک کنند.
کد خبر: ۱۱۰۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶ 28 May 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: در میان مشکلات ریز و درشت مردم، رنج بی آبی و مشکل آب شرب سالم یکی از تلخ‌ترین معضلاتی است که ادامه دار شدن آن با هیچ توضیح و توجیهی قابل چشم‌پوشی نیست.

مردم بیرم سال‌های سال است که با رنج بی‌آبی و نبود آب شرب و مصرفی سالم دست و پنجه نرم می‌کنند و بارها این مشکل را در رسانه‌ها، تریبون نماز جمعه و از زبان مطالبه‌گران و... فریاد زده‌اند اما در مجموع، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

در ادامه گزارش‌های مختلفی که در چندسال اخیر در خبرگزاری فارس با این موضوع منتشر شده است؛ این بار نیز با محقق نشدن وعده‌ها و مصوبات سفرهای مسؤولان اجرایی کشور و استان و ادامه‌دار شدن مشکل آب بیرم و به انجام نرسیدن آبرسانی به این خطه جنوبی استان پهناور فارس، روند پیش‌روی را از مردم و مسؤولان جویا شدیم.

مردم هم‌چنان درگیر مشکلات آب ناسالم و کافی نبودن آب‌شیرین کن و رفع نشدن برخی از مشکلات مانند تلخی آب با وحود آب‌شیرین‌کن و بالابودن هزینه خرید آب هستند و از این وضعیت سخت گلایه دارند.

 

صدای ما را به گوش مسؤولان برسانید

یکی از ساکنان بیرم می‌گوید: این آب آن‌قدر ناسالم است که غیرقابل شرب بودنش به کنار، وقتی از این آب به صورت‌مان می زنیم تا یک ساعت چشم‌هایمان می‌سوزد. حالا بماند که این آب با سلامتی مردم چه می‌کند، خیلی‌ها به‌خاطر مصرف این آب شور و نیترات‌دار، سلامت‌شان به خطر افتاده مشکل کلیه و مشکل مثانه پیدا کرده‌اند.

دیگر شهروند بیرمی می‌گوید: شما را قسم می‌دهم صدای ما را به مسؤولین برسانید تا کاری برایمان بکنند، از این بی آبی ها به ستوه آمده ایم و نمی‌دانیم باید حرفهایمان را به چه کسی و با چه زبانی بگوییم که درد ما را درک کنند.

او ملتمسانه و با غصه ادامه می‌دهد: به مسؤولان بگویید به داد ما برسند، بی آبی در اینجا بیداد می کند، هرکسی می آید وضعیت آب بیرم را می بیند وعده ای می دهد و می‌رود، بگویید قول و وعده نمی‌خواهیم، آب شرب پایدار حق ما مردم بیرم است، آب کی می‌رسد؟

به دنبال گلایه‌های مردم و محقق نشدن هیچ یک از وعده‌هایی که وزرا و مدیران استانی و شهرستانی و نمایندگان مجلس در رابطه با آبرسانی بیرم به مردم داده بودند باز هم سراغ مسؤولان رفتیم.

اجازه گفتگو ندارم

رئیس آبفای بیرم در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در رابطه با آب بیرم سه مسأله وجود دارد، آب شرب پایدار، آب شهری و آب شیرین کن که آب شیرین کن مشکلی ندارد و در مورد آبرسانی هم اجازه گفتگو ندارم و با استان صحبت کنید.

اینکه مدیران شهرستانی در ادارات مختلف اجازه مصاحبه با رسانه‌ها را ندارند امر تازه‌ای نیست و جای بحث و بررسی جداگانه دارد. اما آب شیرین کن در بیرم بر اساس اظهارات مردم بدون مشکل نیست ولی اینکه مدیران شهرستانی به کم قانع هستند و به قول استاندار فارس کم‌می‌خواهند و مدیران استانی هم پیگیر رفع مشکلات جدی نمی‌شوند هم قابل بحث و تأمل جدی است.

اعتباری برای آب بیرم دریافت نکرده‌ایم

روابط عمومی آب و فاضلاب فارس در پاسخ به سؤال ما در مورد روند پیش‌روی آبرسانی به بیرم گفت: با توجه به اینکه اجرای پروژه‌های آبرسانی در حوزه کاری ما نیست و تا کنون اقدامی در اجرا نشده است و اعتباری نیز برای این پروژه در نظر گرفته نشده است که ما آب اختصاص دهیم.

خلیلی گفت: این پروژه نیز در ادامه طرح محرم است که پیگیری آن با ما نیست.

موضوع را از آب منطقه‌ای استان فارس نیز جویا شدیم و جواب تازه‌ای دریافت نکردیم.

آبرسانی به بیرم زمانبر است

روابط‌عمومی آب منطقه‌ای فارس گفت: چند مسیر برای آبرسانی به بیرم تعریف و دستخوش تغییر شد ولی نتیجه مشخصی با توجه به زمانبر بودن پروژه قابل ارائه نیست.

امام جمعه بیرم گزینه بعد گفتگو در این گزارش بود و کتابچه گلایه‌های او و مردم بیرم در این گفتگو نیز قطورتر از قبل شد.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی حسین‌زاده که چند روزی از آخرین دیدارش با مدیران استانی درباره آب بیرم گذشته است از بی‌توجهی مسؤولان و ادامه دار شدن مشکلات مردم از بی‌آبی بسیار گلایه‌مند است.

وی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: بارها این موضوع را از تریبون نماز جمعه فریاد زده‌ایم ولی هیچ گوشی شنوا نیست.

امام جمعه بیرم افزود: ۱۹ سال است هر چه فریاد می‌زنیم و مکاتبه می‌کنیم متأسفانه هنوز نتیجه نگرفته‌ایم.

حسین‌زاده در ادامه تصریح کرد: انتظار ما از استاندار فارس این است که صدای این مردم را به گوش رئیس جمهور انقلابی برساند که مسئله فوق بحرانی آب شرب بیرم که الان قریب به ۱۹ سال از آن می‌گذرد و از راه های مختلف قانونی نظیر، مکاتبه های متعدد که تبدیل به کتابچه شده، تربیون های نمازجمعه و مجلس شورای اسلامی، رسانه ها، تشکل های دانشجویی و... صدای این مردم مظلوم بیرم تشنه فریاد می زند متاسفانه کسی صدای آنان را نمی شنود.

امام جمعه بیرم افزود: آب شرب منطقه بیرم دارای EC و نیترات بسیار بالایی است که حتی وضو می‌گیریم چشم می‌سوزد، درخت را خشک می‌کند، با این آب نمی‌توان حمام رفت و دوش گرفت، چاه های آبرسانی همه خشک شده‌اند و فقط یک چاه مانده که این هم قطعی و افت فشار زیاد دارد و مردم ناراضی‌اند.

حسین زاده بیان کرد: طبق اعلام مرکز بهداشت و سامانه جامع سیب، در دهه اخیر بیمارهای کلیوی، گوارشی، سرطان و... در بین مردم بیرم زیاد شایع شده که متخصصین می‌گویند دلیل اصلی اکثر این بیمارها آب شرب منطقه می‌باشد.

وی ادامه داد: مشکل فقط یک منطقه نیست و مناطق جنوبی فارس شامل: بیرم، عمادشهر، فداغ، چاهورز، علامرودشت و خیرگو که با جمعیت بالغ بر ۸۱ هزار نفری مشکل آب شرب دارند.

امام جمعه بیرم گفت: مسؤولان ابتدا وعده آبرسانی به منطقه از سد هایقر فیروزآباد را مطرح کردند که متاسفانه نشد بعد آب سد سلمان فارسی از خط یک را وعده دادند، این هم نشد؛ الان هم آبرسانی از خط دو سلمان فارسی را وعده داده‌اند، که باز هم بعد از گذشت ۱۹ سال هنوز خبری از عملیات اجرایی نیست.

وی اظهار داشت: ما دو پیشنهاد داریم و هر کدام سریعتر عملیاتی شود به منطقه تشنه بیرم و پنچ بخش جنوبی فارس اختصاص می‌یابد.

امام جمعه بیرم بیان داشت: پیشنهاد اول، انشعاب و حق آبه از طرح ملی انتقال آب دریا به مرکز کشور یعنی یزد و اصفهان است و با توجه به اینکه این طرح از شهر بیرم تشنه عبور می‌کند و با نظر به اینکه بیرم به صورت طبیعی در ارتفاع قرار دارد و شبکه آبرسانی بخش چاهورز در همین مسیر می‌باشد.

وی افزود: این پیشنهاد بدون نیاز به ایستگاه پمپاژ، با اختصاص حق آبه و یک انشعاب از خط انتقال آب دریا به منطقه بیرم و بخش های چاهورز، علامرودشت، خیرگو، عمادشهر و فداغ را سیراب می‌نماید.

حجت الاسلام حسین‌زاده در ادامه گفت: پیشنهاد دوم، انشعاب از خط یک سلمان فارسی است که با توجه به فاصله کوتاهی که با بیرم دارد و اعتبار اجرای آن۴۰۰ میلیارد تومان است و خط یک هزینه بسیار کمتری نسبت به خط دو سلمان فارسی لازم دارد.

حجت الاسلام حسین زاده در پایان با تاکید بر لزوم رسیدگی هر چه سریعتر به مشکل بی‌آبی بیرم گفت: انتظار ما از دولت مردمی و انقلابی این است که صدای این مردم محروم و دور افتاده جنوب فارس را بشنود و آرزوی ۱۹ ساله این مردم محقق شود.

نتیجه گفتگوها، ادامه دار شدن گلایه‌ها و رسیدن چند باره به سرآب وعده‌هایی است که مسؤولان در دیدارهای مختلف به کام خشک و بیمار بیرم داده‌اند و همچنان مردم این دیار با وجود عبور خط آبرسانی به مرکز کشور از درب منازلشان همچنان تشنه‌ لبان می‌گردند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار