با آنکه آمارهای مرگ ناشی از کرونا در فارس همچنان تک رقمی است اما با توجه به هشدارهای متخصصان نسبت به اینکه سویه کرونای اُمیکرن هم، ویژگی‌های کشندگی را در کنار بیماری‌زایی دارد و با عنایت به افزایش موارد ابتلا و بستری، رشد آمار فوتی‌ها نیز دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۱۰۲۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵ 30 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: براساس آخرین آمارها، تعداد بیماران مراجعه کننده به مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و درمان کروناویروس در استان فارس بار دیگر و بعد از یک دوره چند ماهه، اعداد سه رقمی را تجربه می‌کند و تعداد تخت‌های در اشغال مبتلایان به این بیماری در بیمارستان‌ها را به بیش از ۵۰۰ نفر و افراد با وضعیت جسمی وخیم نیازمند خدمات ویژه درمانی را افزایش قابل توجهی داده است.

 با آنکه آمارهای مرگ ناشی از کرونا در فارس همچنان تک رقمی است اما با توجه به هشدارهای متخصصان نسبت به اینکه سویه کرونای اُمیکرن هم، ویژگی‌های کشندگی را در کنار بیماری‌زایی دارد و با عنایت به افزایش موارد ابتلا و بستری، رشد آمار فوتی‌ها نیز دور از انتظار نیست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیش از این با اعلام لزوم آمادگی کامل سطوح بهداشتی و درمانی برای مقابله جدی با موج جدید کرونا، نسبت به لزوم رعایت دستورالعمل‌های شرایط شیوع کرونا از یک سو و کامل کردن واکسیناسیون در گروه‌های مختلف هشدار داده است.

به گفته دکتر سید وحید حسینی، تزریق دُز سوم واکسن کرونا در کنار رعایت کامل فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی، مخاطرات ابتلا و بستری براثر ابتلا به کرونا را به شدت کاهش داده و در میزان کشندگی این بیماری موثر است، لذا همه گروه‌های سنی واجد شرایط باید نسبت به این همه اهتمام جدی داشته باشند.

از دیگر سو، دکتر محمدرحیم کدیور، پزشک فوق تخصص عفونی،بر لزوم جدی گرفتن مشکلات ناشی از ابتلا به سویه اُمیکرون را یادآور شده و تاکید کرده بود که این سویه نیز خطر بروز علائم ابتلای سخت و افزایش موارد بستری و همچنین احتمال مرگ را در پی دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرده بود که همه موارد ابتلا به اُمیکرون، با علائم خفیف همراه نیست لذا باید به شکل جدی از برگزاری دورهمی‌ها پرهیز کرد.

کدیور همچنین با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ابتلای دانش آموزان به کرونا طی هفته‌های اخیر، تاکید کرده بود که الزام بر حضوری بودن آموزش مدارس، در شرایط کنونی اقدامی ضروری محسوب نمی‌شود و باید در این خصوص با رعایت کامل احتیاط عمل کرد.

افزایش موارد ابتلا و تغییر وضعیت رنگبندی در چهار شهرستان بزرگ استان فارس، منجر به تشکیل جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در فارس با هدف طرح موضوع و بررسی آمارها و در دستور کار قرار گرفتن اقدامات پیشگیرانه و مدیریتی در راستای مقابله با موج ششم این بیماری شد.

استاندار فارس در جلسه‌ی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، با بیان اینکه همه قوانین رنگ بندیها بر اساس مصوبه ستاد کرونا با قاطعیت در استان اجرایی می‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی پیشنهادات خود برای برداشتن قدم‌هایی فراتر از پروتکلهای هر رنگ بندی اعلام کنند.

دکتر محمدهادی ایمانیه با ابراز نگرانی از شیوع سویه جدید کرونا، عنوان کرد: سویه اومیکرون با سرعت بسیار زیادی در حال انتشار است و اکنون نیز ۴ شهرستان استان به رنگ نارنجی و ۲۰ شهرستان به رنگ زرد در آمده است.

رئیس ستاد استانی مدیریت بیماری کرونای استان فارس با تاکید براینکه باید پیش از بحرانی شدن شرایط اقدامات پیشگیرانه با جدیت انجام شود، لزوم اجرایی شدن همه دستورالعمل‌های مرتبط با شرایط شیوع این بیماری و مصوبات ستاد مرکزی کرونا را متذکر شده بود.

ایمانیه تاکید کرده بود که: قوانین، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها با محوریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همکاری نیروی انتظامی، بسیج و سایر سازمان ها و دستگاه‌ها اجرایی خواهد شد.

برچسب ها: کرونا ، اومیکرون ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار