مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استان فارس تاکنون رده سنی 48 سال به بالا واکسن تزریق می‌شد که امروز مجوز گروه سنی بالای 45 سال نیز گرفته شده و در اسرع وقت واکسیناسیون براساس گروه‌های سنی اعلام شده، انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۹۱۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 07 September 2021

تابناک فارزس به نقل از تسنیم: واکسیناسیون و تسریع در انجام آن یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در کنترل و مدیریت بیماری کرونا موثر باشد. این امر که در تقریبا 6 ماه گذشته با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده همواره از دغدغه‌های متولیان بهداشت و درمان کشور و به تبع آن استان فارس است.

استان فارس به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور از اسفندماه سال گذشته واکسیناسیون گروه‌های هدف و پرخطر را آغاز کرده و اکنون با اندکی اغماض به میانه راه رسیده است اما این دغدغه همواره از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح بوده و بارها نیز تکرار شده است.

براساس اطلاعاتی که به صورت رسمی اعلام شده تاکنون بیش از یک میلیون و 600 هزار دز واکسن در استان تزریق شده که شامل دز نخست و دوم است و پس از یک دوره‌ توقف مجدد امروز تزریق واکسن در استان فارس شروع شده است.

مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز واکسیناسیون عمومی را یکی از راه‌های اساسی ایمن‌سازی جامعه مقابل کرونا اعلام کرد و از اهتمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای واکسینه کردن مردم استان با اولویت‌بندی‌های خبر داد.

وی تاکید کرده است که ضرورت دارد مردم استان نیز در این امر با مراجعه به موقع در زمان‌بندی‌های مشخص، بر سرعت این امر بیافزایند تا به یک ایمنی بالا در سطح جامعه دست یابیم.

در این میان عده‌ای با سودجویی و انتشار اطلاعیه‌های غلط مردم را برای واکسیناسیون به اشتباه می‌اندازند، نظیر پیامکی که در چند روز اخیر در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود و گاه حتی منجر به شلوغی مراکز واکسن نیز شده است.

در روزهای اخیر پیامی با این محتوا که « برای تمامی گروه‌های سنی بالای 18 سال از امروز واکسن برکت در آدرس‌های زیر تزریق می‌شود» منتشر و دست به دست شده که 3 آدرس نیز در آن قید شده است که عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با تسنیم از اساس این موضوع را تکذیب کرد و از مردم درخواست کرد به این موارد توجهی نکنند.

به گفته وی در استان فارس تاکنون رده سنی 48 سال به بالا واکسن تزریق می‌شد که امروز مجوز گروه سنی بالای 45 سال نیز گرفته شده و در اسرع وقت واکسیناسیون براساس گروه‌های سنی اعلام شده، انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه تزریق واکسن نیز براساس پیامک نوبت‌دهی در مراکز اعلامی دانشگاه انجام می‌شود از مردم درخواست کرد که به این موارد توجهی نکنند و اخبار مربوط به واکسن را تنها از رسانه‌های رسمی و سایت دانشگاه دنبال کنند.

در ادامه ماجرای تزریق واکسن امروز نیز لیستی از میزان تزریق در استان‌های مختلف منتشر شده که استان فارس رتبه 11 را دارد در حالی که بارها عنوان شده که این استان در شمار استان‌های نخست تزریق واکسن است.

 

همتی در این باره نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: در استان‌هایی که میزان خطر و ابتلای بیشتری داشتند مجوز تزریق سنین پایین‌تر و تعداد واکسن بیشتری داده شده که این امر در جدول مذکور ملاک قرار گرفته است در حالی که نسبت بین جمعیت و تعداد واکسن را نیز باید در رتبه‌بندی لحاظ کرد.

به گفته وی اگر بنا به مقایسه بین تعداد جمعیت و واکسن دریافتی باشد استان فارس در شمار استان‌های نخست است.

براساس جدولی که در رسانه‌های رسمی نیز منتشر شده استان کرمان با پوشش 73 درصد در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن استان‌های سیستان و بلوچستان با پوشش 44 درصد و استان تهران با پوشش 42.4 درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

مورد دیگری که در امر واکسیناسیون همواره مورد توجه بوده، واکسینه کردن گروه‌های پرخطر به ویژه مادران باردار است که در چند ماه گذشته ابتلای این افراد در استان فارس منجر به نگرانی‌هایی شده بود.

در همین رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: جامعه هدف مادران باردار در استان فارس 60 هزار نفر بودند که بیش از 90 درصد این افراد واکسینه شدند و استان فارس در این زمینه رتبه نخست را دارد.

همتی دلیل عدم تزریق واکسن برای درصد باقی مانده را کمبود واکسن سینوفارم عنوان کرد و افزود: به این گروه باید حتما واکسن سینوفارم تزریق شود و از آنجا که در چند روز گذشته این نوع واکسن به اتمام رسیده بود امکان تزریق به گروه مادران باردار وجود نداشت.

وی با بیان اینکه اکنون سینوفارم مجدد به استان وارد شده و این دسته از افراد می‌توانند برای تزریق واکسن به مراکز اعلام شده از سوی دانشگاه مراجعه کنند. معاون بهداشتی دانشگاه معتقد است که اگر همه افراد این گروه مراجعه کنند استان فارس پوشش 100 درصدی در این زمینه خواهد داشت.

در ادامه و با توجه به بحث مهم تزریق واکسن لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مرکز 24 ساعته واکسیناسیون در شیراز خبر داد. وی امروز پیگیری و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مرکز واکسیناسیون 24 ساعته در شیراز را در دستور کار اعضای ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه قرار داد.

بر اساس مطالعات علمی، درصد ابتلا و مرگ و میر در افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند بسیار کمتر از افرادی است که واکسینه نشده‌اند، بنابراین مردم باید به برخی شایعات در مورد واکسن‌های کرونا توجه نکنند و با حضور در مراکز واکسیناسیون در استان بر اساس گروه‌های سنی و شغلی تعیین شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

 

برچسب ها: واکسن ، واکسن کرونا ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار