معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: واکسیناسیون بیماران دیالیزی علیه بیماری کووید ۱۹ در فارس آغاز شد.
کد خبر: ۹۵۰۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷ 24 March 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:عبدالرسول همتی گفت: واکسیناسیون کرونا برای بیماران خاص که با واکسیناسیون بیماران پیوند اعضا و بیماران مبتلا به سرطان از ابتدای تعطیلات نوروز در شیراز آغاز شده بود و همچنان ادامه دارد، با تزریق واکسن برای بیماران دیالیزی توسعه یافت.

او افزود: واکسیناسیون بیماران دیالیزی که از گروه‌های پُرخطر محسوب می‌شوند، در مراکز دیالیز بیمارستان نمازی، درمانگاه امام رضا (ع) واقع در بلوار رحمت، مرکز دیالیز بیمارستان پیوند بوعلی و درمانگاه گویم از سوی تیم‌های سیار واکسیناتور مرکز بهداشت شهدای والفجر شهرستان شیراز از ابتدای سال جدید آغاز و تا واکسیناسیون تمامی عزیزان این گروه هدف ادامه خواهد یافت.

همتی ادامه داد: واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ برای دیگر گروه‌های بیماران خاص همچون بیماران تالاسمی و هموفیلی، بیماران مبتلا به MS و دیگر بیماران خاص مانند بیماران دارای نقص ایمنی نیز انجام می‌شود.

او اضافه کرد: برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم برای واکسیناسیون دیگر بیماران خاص و صعب العلاج ساکن شبکه‌های بهداشت و درمان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز انجام شده و به زودی اجرا می‌شود.

۳۵۲ نوزاد متولد مراکز تابعه دانشگاه غربالگری شدند
همتی گفت: غربالگری نوزادان با نمونه گیری از پاشنه پا در روز‌های سوم تا پنجم پس از تولد در مراکز غربالگری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و از سوی کارکنان آموزش دیده، بر روی کاغذ فیلتر مخصوص و مورد تایید وزارت بهداشت انجام می‌شود.

او افزود: علاوه بر کم کاری مادرزادی تیروئید، فنیل کتونوری، فاویسم و گالاکتوزمی، در سال‌های اخیر، غربالگری ۲۴ بیماری متابولیک ارثی به برنامه غربالگری بدو تولد نوزادان متولد شده در شهرستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزوده شده است.

همتی اضافه کرد: شناسایی زودهنگام بیماری‌های ژنتیکی علاوه بر درمان به موقع، به پیشگیری از تولد نوزاد بعدی دچار معلولیت در یک خانواده می‌انجامد، به طوری که با نمونه گیری از جنین در صورت ابتلا به اختلالات ژنتیکی، سقط درمانی قانونی صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع انجام به موقع غربالگری نوزادان در ۳ تا پنج روزگی، مراکز غربالگری نوزادان، در روز‌های دوم و پنجم فروردین ۱۴۰۰به ارائه خدمت می‌پردازند.

معاون بهداشت دانشگاه اعلام کرد: از۳۵۲ نوزاد مراجعه کننده به مراکز غربالگری نوزادان در دوم فروردین ۱۴۰۰، برای ۲۶۶ نوزاد نوبت نخست غربالگری و برای ۸۶ مورد، نوبت دوم غربالگری انجام شد.

برچسب ها: واکسن ، کرونا ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار