مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: با کاهش حجم اهدای خون در دوران شیوع کروناویروس نیاز فوری به کُل گروه‌های خونی در فارس وجود دارد.
کد خبر: ۹۲۹۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹ 05 January 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:مسعود ترابی با اشاره به مواجهه با کمبود ذخایر در کُل گروه‌های خونی در فارس افزود: آمار اهدا کنندگان خون و تعداد مراجعان در استان فارس در وضعیت هشدار قرار دارد و شاهد کاهش ذخایر خونی هستیم.

وی با بیان اینکه در ۹ ماه امسال ۱۰۲ هزار و ۵۱۲ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سطح استان مراجعه کردند که از این تعداد ۵۰۱۳ نفر زن و ۷۲ هزار و ۱۹۲ نفر مرد بودند، افزود: این در حالی‌است که پارسال ۱۶۷ هزار و ۵۷۳ مراجعه کننده داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل آز آن کاهش ۳۸.۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.
مدیرکل انتقال خون فارس بیان کرد: مردم نیک اندیش استان در همین مدت ۷۷ هزار و ۲۰۵ سی سی خون اهدا کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۱۸ هزار و ۴۰۷ سی سی خون بوده است با کاهش ۳۴.۸ درصدی فرآورده‌های خونی روبه رو هستیم.

ترابی در رابطه با علت کاهش روند اهدای خون در استان فارس، گفت: شیوع بیماری کرونا و عوارض ناشی از آن علت عمده کاهش اهدای خون در استن بوده است.
مدیرکل انتقال خون فارس گفت: همه مراجعان برای اهدا خون در بدو ورود به وسیله دستگاه لیزری تب سنجی شده و دست‌های آن‌ها نیز با مواد ضدعفونی استریل می‌شود و پس از دریافت ماسک به محل اهدا خون راهنمایی می‌شوند.
به گفته ترابی، در سالن اهدای خون نیز بین پرسنل سازمان و اهدا کنندگان به وسیله پارتیشن‌های شیشه‌ای فاصله ایجاد شده و تماس مستقیم به طور کامل از بین رفته است. او گفت: در سالن پذیرش نیز بین صندلی اهداکنندگان فاصله‌گذاری اجتماعی به طور کامل رعایت شده و تخت‌های خون‌گیری هم با فاصله بسیار زیادتری نسبت به گذشته قرار گرفته‌اند تا در زمان اهدا خون نیز فاصله‌گذاری رعایت شده باشد.
ترابی افزود: علاوه بر این، پک‌هایی که در هنگام خون‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد عموماً یک بار مصرف و کاملاً استریل و بهداشتی هستند.

زمان طلایی اهدای پلاسما


او با بیان اینکه بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبود یافتگان کووید ۱۹ حداقل ۲۸ روز بعد از بهبودی است، ادامه داد: از اردیبهشت ۹۹ تا پایان آذرماه امسال ۶۴۵ نفر مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد ۵۸۰ نفر موفق به اهدای پلاسما شده‌اند.
ترابی خاطرنشان کرد: افراد واجد شرایط برای اهدای پلاسما می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ بعدازظهر به پایگاه انتقال خون واقع در میدان نمازی شیراز جنب درمانگاه امام رضا (ع) مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون فارس عمر و ماندگاری خون کامل را ۳۰ روز و پلاکت را حداکثر ۳ روز دانست و گفت: بیش از ۵۰ درصد خون‌های اهدایی به مصرف بیماران تالاسمی و بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی می‌رسد که به این هدیه نجات بخش نیاز مستمر دارند.
ترابی خاطرنشان کرد: در شهر شیراز پایگاه‌های قصردشت و نمازی از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه شب آماده پذیرش اهداکنندگان خون است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار