نیاز این افراد به این داروهای خاص حیاتی است و عدم حضورشان برای تهیه این نوع داروها در بسیاری از مواقع حکم مرگ برایشان دارد این افراد ترس انتقال کرونا را نیز به جان می‌خرند چرا که ترس نایاب شدن دارو و نرسیدن به آنها برایشان بسیار سنگین‌تر ودلهره‌آورتر است و به ناچار خود را به صف‌های طولانی و شلوغ داروخانه هلال احمر شیراز می‌رسانند.
کد خبر: ۹۳۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵ 13 January 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: صف‌های به هم فشرده، طویل و مملو از جمعیت بیماران خاص یا خانواده‌های آنان مقابل داروخانه جمعیت هلال احمر شیراز آن هم در شرایطی که کرونا بلای جان بیمارانی شده که برای دریافت این داروهای خاص چاره‌ای جز مراجعه حضوری به این‌ مرکز ندارند.

نیاز این افراد به این داروهای خاص حیاتی است و عدم حضورشان برای تهیه این نوع داروها در بسیاری از مواقع حکم مرگ برایشان دارد این افراد ترس انتقال کرونا را نیز به جان می‌خرند چرا که ترس نایاب شدن دارو و نرسیدن به آنها برایشان بسیار سنگین‌تر ودلهره‌آورتر است و به ناچار خود را به صف‌های طولانی و شلوغ داروخانه هلال احمر شیراز می‌رسانند.

بیماری‌های ام اس، تالاسمی، هموفیلی، دیالیز خونی، دیالیز صفاقی (EB)، پروانه‌ای (MPS)، پیوند کلیه، پیوند کبد، پیوند قلب، پیوند پانکراس، پیوند روده و پیوند ریه در ایران از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان بیماری خاص معرفی شده است.

هر چند که شرایط تهیه دارو با تدابیری که از سوی وزارت بهداشت اندیشیده شده نسبت به سال‌های گذشته بهتر است اما هنوز بیماران در این داروخانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و به نظر می‌رسد این امر ناشی از کم بودن مراکز توزیع داروهای خاص و صعب‌العلاج باشد.

انتظار طولانی برای گرفتن دارو در داروخانه‌های هلال احمر سراسر کشور که در مرکز هر استان تنها یک شعبه دارند، به مشکل همیشگی بیماران خاص تبدیل شده است به نحوی که برای بسیاری از بیماران با توجه به وضعیت خاص بیماری آنان یا خانواده‌هایشان، بسیار آزاردهنده است و مهم‌ترین دلیل نارضایتی آنان از روند دریافت دارو مربوط به این موضوع است.

شیوع بیماری کرونا نیز این مسئله را بغرنج‌تر می‌کند و خطر انتقال بیشتر این بیماری در ازدحام و صف طولانی خرید داروهای خاص برای این بیماران و خانواده‌هایشان نیز زنگ خطر را به صدا درآورده است.

حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تاکید به این که داروخانه هلال احمر شیراز تنها مرجع توزیع داروهای بیماران خاص است گفت: به غیر از استان فارس استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از استان هرمزگان نیز داروهای مورد نیاز خود را از استان فارس تامین می‌کنند که این‌ موضوع خود به خود سبب ازدحام‌ جمعیت مقابل داروخانه هلال احمر شیراز می‌شود.

وی با بیان این که داروهای خاص همیشه موجود نیست افزود: سهمیه استان‌ از این داروهای خاص به صورت ماهیانه است و به محض این که سهمیه استان می‌رسد جمعیت زیادی برای تهیه دارو به داروخانه هلال احمر مراجعه می‌کنند و صف می‌کشند که این اطلاع‌رسانی به بیماران بر عهده دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و ما تنها توزیع‌کننده این داروهای خاص هستیم.

 

وی با اشاره به این که دریافت دارو به صورت غیرحضوری و اینترنتی در کشور مرسوم نیست اظهار داشت: داروهای خاص به دلیل قیمت بالایی که دارند، تحت پوشش بیمه هستند و در سامانه ثبت می‌شوند که همین موضوع نیز مشمول سپری شدن زمان‌ نسبتا زیادی تا رسیدن به دست متقاضیان این داروهای خاص می‌شود و همین امر نیز به شلوغی صف تهیه این داروها و ازدحام‌ جمعیت دامن می‌زند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر شیراز در پاسخ به این سوال که در شرایط شیوع کرونا صف طولانی تهیه داروهای خاص از داروخانه هلال احمر چه توجیهی دارد و چگونه در این شرایط حساس این مسئله را مدیریت می‌کنید؟ به اختصاص محوطه این مرکز برای توزیع دارو جهت کمتر کردن خطر انتقال کرونا اشاره کرد و افزود: در این راستا در حیاط این‌ مرکز صندلی‌هایی برای استفاده مردم قرار دادیم تا فاصله بهداشتی رعایت شود.

وی گفت: همچنین بخاری گازی، دستگاه تهویه هوا و همچنین اختصاص سایبان برای روزهای بارانی از جمله اقدامات انجام شده است ضمن آن که یک صندوق به داروخانه اضافه شده است به نحوی که در حال حاضر 6 صندوق در داروخانه هلال احمر فعال است و در مجموع این اقدامات در راستای رفاه حال مردم انجام شده است مگر این که متقاضیان این داروهای خاص خود رعایت مسائل بهداشتی و فاصله قانونی را نکنند.

درویشی مشکل صف طولانی داروخانه هلال احمر را سهمیه‌بندی دارو دانست و اضافه کرد: در صورتی که دارو همیشه موجود باشد دیگر مردم‌ از ترس این که مبادا سهمیه دارو استان تمام شود و به آنها نرسد به داروخانه هلال احمر برای تهیه داروهای خاص هجوم‌ نمی‌آورند به طور مثال تا حدود دو ماه پیش انسولین‌ ماهی یک بار توزیع می‌شد و این‌ موضوع سبب شلوغی این داروخانه و صف طولانی آن می‌شد.

وی افزود: به طور متوسط روزانه 500 نفر برای تهیه داروهای خاص به داروخانه هلال احمر مراجعه می‌کنند که در برخی روزها به دلیل شلوغی و هجوم‌ مردم این آمار روزانه به هزار نفر نیز می‌رسد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس به وارداتی بودن داروهای خاص اشاره کرد و گفت: هر زمان دارو به ایران وارد شود، به کل کشور توزیع می‌شود و اگر چه برای پیچیدن‌ نسخه داروها، زمان چندانی صرف نمی‌شود اما تعداد بیماران زیاد است و داروهای تمامی بیماران خاص همچون تالاسمی، پیوندی و دیابتی همه در حال توزیع است.

وی با بیان اینکه خرید داروهای خاص به دلیل نوسانات قیمت دلار و ارز نقدی شده است افزود: وارداتی بودن داروها دلیل اصلی صف‌های طولانی داروخانه‌های تهیه این نوع داروها است. مردم از ترس این که ممکن است داروهای خاص تمام شود، به داروخانه هلال احمر هجوم می‌آورند به نحوی که گاهی بین جمعیت دعوا و درگیری اتفاق می‌افتد و ما گاهی ناچاریم با 110 تماس بگیریم.

درویشی بیان کرد: ما هم می‌توانیم برخی داروها را با توجه به این که نقدی تهیه می‌شوند اصلا نخریم کما این که برخی مراکز دارو نمی‌خرند که همین امر سبب می‌شود خود به خود داروخانه هلال احمر آن مرکز خلوت شود اما ما این کار را نمی‌کنیم و به دلیل توزیع دارو در این مرکز، داروخانه هلال احمر شلوغ است چرا که ما پاسخگوی نیاز مردم هستیم و در این راستا از هر کاری که از عهده ما برای مردم برمی‌آید کوتاهی نمی‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار