ﺧﻴﺲ ﻛﺮدن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﺘﮕی ﺑﻪ ﻧﻮع ﻏﺬا دارد. ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﺑﺮای درﺳﺖﻛﺮدن ﺳﻤﺒﻮﺳﻪ ﻳﺎ ﻓﻼﻓﻞ ﻧﺨﻮد ﻗﺒﻞ از ﻣﺼﺮف ﺑﺎﻳﺴﺘی ﻣﺪت زﻣﺎﻧی در آب ﺧﻴﺴﺎﻧﺪه ﺷﻮد.
کد خبر: ۸۷۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 09 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: ﺑﺮخی از ﻣﻮاد ﻏﺬایی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﻳﮕﺮ ﻣﻮاد ﻣﺼﺮﻓی در آﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ از ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری ﺑﺎﻻﺗﺮی ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ. ﺣﺒﻮﺑﺎت از آن دﺳﺘﻪ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳستی ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﻧﻜﺎتی آﻧﻬﺎ را در ﻣﻜﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﮕﻬﺪاری ﻛﺮد.

ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻧﮕﻬﺪاری، ﻧﺤﻮه ﭘﺨﺘﻦ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻧﻴﺰ ﺑﺮای ﻫﻀﻢ ﺑﻬﺘﺮ از اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺎﻻﻳی ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.

ﺣﺒﻮﺑﺎت دﺳﺘﻪای از ﺳﺒﺰﯾﺠﺎت ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻧﺸﺎﺳﺘﻪای داﺷﺘﻪ و ﺷﺎﻣﻞ اﻧﻮاع ﻟﻮﺑﯿﺎﻫﺎ، ﻧﺨﻮدﻫﺎ و ﻋﺪس ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻳﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳی ﺣﺎوی ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮای ﮔﻮﺷﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻢ ﭼﺮب ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻣﯿﺰان ﮐﻠﺴﺘﺮولﺷﺎن ﺻﻔﺮ اﺳﺖ.

اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻪ ﻧﻜﺎتی را از ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻬﻴﻪ و ﻧﺤﻮه ﻧﮕﻬﺪاری و ﻣﺼﺮف آن در اﻧﺒﺎر و آﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار داد، با هم مرور می‌کنیم.

ﺧﻴﺴﺎﻧﺪن ﻧﺨﻮد؛ ۲ روز ﻗﺒﻞ از ﻣﺼﺮف
ﺑﺎ توجه ﺑﻪ ﻧﺤﻮه ﭘﺨﺖ اﻧﻮاع ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺮای ﻃﺒﺦ ﻏﺬاﻫﺎ در ﺧﺼﻮص ﻧﺤﻮه ﭘﺨﺖ ﻟﻮﺑﻴﺎ ﻗﺮﻣﺰ ﺑﺮای ﺗﻬﻴﻪ ﻏﺬا باید ﺑﺮای ﻫﺮ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ اﻧﺪازه ۲۵ ﮔﺮم ﻟﻮﺑﻴﺎ ﻧﻴﺎز ﺑﻮده اﻳﻦ در ﺣﺎﻟی اﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺒﻞ از ﭘﺨﺖ، ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺑﺎﻳﺴﺘی ﺳﻪ ﺑﺎرﺷﺴﺘﻪ و ﭘﺲ از آن ﺑﺎ آب ﭘﺨﺘﻪ ﺷﻮد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮای ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻮی زﺧﻢ آن ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻳک ﭘﻴﺎز ﻫﻢ ﺑﻪ آن اﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﯿﻢ.

ﺑﻌﺪ از ﭘﺨﺘﻪ و ﺳﺮد ﺷﺪن ﻟﻮﺑﻴﺎ آن را ﺑﻪ دﻳﮕﺮ ﻣﻮاد اﺿﺎﻓﻪ ﻣیﻛﻨﻴﻢ اﻳﻦ در ﺣﺎﻟی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻟﻌﺎبدار ﺑﻮدن آب ﻟﻮﺑﻴﺎ از آن ﻣیﺗﻮان در ﻏﺬا اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮد.

ﺗﻨﻬﺎ در ﺻﻮرﺗی ﻟﭙﻪ ﺟﺪا ﭘﺨﺘﻪ ﻣیﺷﻮد ﻛﻪ دﻳﺮﭘﺰ ﺑﺎﺷد. در ﻏﻴﺮ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺑﺮای ﺗﻬﻴﻪ ﺧﻮرﺷﺖ ﻗﻴﻤﻪ، ﻟﭙﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﻌﺪ از ﺳﺮخ ﺷﺪن ﭘﻴﺎز اﺿﺎﻓﻪ ﻣیﮔﺮدد.

ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺨﻮد ﺑﺮای ﻣﺼﺮف در آب ﺧﻴﺴﺎﻧﺪه ﻣیﺷﻮد، ﺑﺮای ﻃﺒﺦ آش، آﺑﮕﻮﺷﺖ و ﻓﻼﻓﻞ از دو روز ﻗﺒﻞ ﻧﺨﻮد را ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻧﻔﺎخ ﺑﻮدن در آب ﺳﺮد ﻓﺮاوان ﺧﻴﺲﻣیﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﻫﻀﻢ آن راﺣﺖﺗﺮ ﺷﻮد.

ﺳﻴﺎه ﺷﺪن، ﻛﺮم زدن و ﭘﻮک ﺷﺪن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺷﺴﺘﻦ روی آب ﻗﺮار ﻣیﮔﻴﺮﻧﺪ را از ﻋﻼﻳﻢ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻓﺎﺳﺪ ﻋﻨﻮان ﻛﺮد.

ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﺣﺒﻮﺑﺎت:
ﭘﺮﻣﺼﺮفﺗﺮﻳﻦ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻟﭙﻪ، ﻟﻮﺑﻴﺎی ﻗﺮﻣﺰ، ﻟﻮﺑﻴﺎی ﭼﻴﺘی، ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺳﻔﻴﺪ و ﻋﺪس می‌توان ﻋﻨﻮان ﻛﺮد و در ﺧﺼﻮص ﻧﺤﻮه ﺗﻬﻴﻪ ﺣﺒﻮﺑﺎت می‌توان گفت:ﺑﺮاﺳﺎسﻇﺮﻓﻴﺖ ﻣﻴﻬﻤﺎﻧﺎن یا اعضای خانواده اﻗﺪام ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪاری ﺣﺒﻮﺑﺎت کنید.

ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻤﻮل ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﻪ ﻣﺪت ﻳکﺳﺎل ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری دارﻧﺪ، ﻣﺤﻴﻂ ﻋﺎری از رﻃﻮﺑﺖ و ﻧﻮر و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻮع ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﻛﻪ ﻫﻮا داﺧﻞ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻧﺸﻮد در ﻧﮕﻬﺪاری اﻳﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳی ﺑﺎﻳﺴﺘی ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.

دﻳﺮﭘﺰ ﻳﺎ زودﭘﺰ ﺑﻮدن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﺘﮕی ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ آن دارد، نوع ﺑﺬر و آب و ﻫﻮای ﻣﻨﻄﻘﻪ در ﻣﺮﻏﻮﺑﻴﺖ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار اﺳﺖ.

ﻧﺤﻮه ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻏﻴر ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺼﺮف:
ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻜﻞ و رﻧﮓ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺎرج ﺷﺪن ﮔﺮده و ﺧﺎک از آﻧﻬﺎ از راهﻫﺎی ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻓﺎﺳﺪ اﺳﺖ.

ﺷﺴﺘﺸﻮی ﺣﺒﻮﺑﺎت در آب ﺟﻮش:
درباره‌ی ﻧﺤﻮه ﻣﺼﺮف ﺣﺒﻮﺑﺎت می‌بایست ﻗﺒﻞ از ﻃﺒﺦ ﻏﺬا ﺣﺒﻮﺑﺎت در دو ﺳﺮی داﺧﻞ آب ﺟﻮﺷﺎﻧﺪه و در ﻣﺮﺣﻠﻪ آﺧﺮ ﺑﺮای ﭘﺨﺘﻦ داﺧﻞ آب رﻳﺨﺘﻪ شوند.

اﮔﺮ ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪاری ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻣﺪت ﻃﻮﻻﻧی ﻣیﺗﻮان آﻧﻬﺎ را ﻣﺼﺮف ﻛﺮد، ﻟﻪ و ﺑﺎز ﺷﺪن ﺣﺒﻮﺑﺎت در آب از ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی ﻓﺎﺳﺪ ﺷﺪن ﺑﻮده و اﻳﻦ درﺣﺎﻟی اﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺮمزدﮔی و ﺳﻮراخ ﺷﺪن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺧﺸک ﻧﻴﺰ از ﻋﻼﻳﻢ ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ﻣﺼﺮف ﺑﻮدن آن اﺳﺖ.

آﻳﺎ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻗﺒﻞ از ﻣﺼﺮف در آب ﺧﻴﺴﺎﻧﺪه شوند ﻳﺎ ﺧﻴﺮ؟
ﺧﻴﺲ ﻛﺮدن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﺘﮕی ﺑﻪ ﻧﻮع ﻏﺬا دارد. ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﺑﺮای درﺳﺖﻛﺮدن ﺳﻤﺒﻮﺳﻪ ﻳﺎ ﻓﻼﻓﻞ ﻧﺨﻮد ﻗﺒﻞ از ﻣﺼﺮف ﺑﺎﻳﺴﺘی ﻣﺪت زﻣﺎﻧی در آب ﺧﻴﺴﺎﻧﺪه ﺷﻮد.

ﻧﮕﻬﺪاری ﺣﺒﻮﺑﺎت در ﻇﺮف ﻫﺎی ﻣﺨﺼﻮص:
ﺣﺒﻮﺑﺎت داﺧﻞ ﮔﻮﻧی را داﺧﻞ ﻇﺮفﻫﺎی ﻣﺨﺼﻮص دردار بریزید و ﺳﭙﺲ در اﻧﺒﺎر ﻧﮕﻬﺪاری نمایید.
ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪاری ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺎﻳﺴﺘی ﺧﻨک و ﺧﺸک ﺑﺎﺷﺪ.

برای شناسایی حبوبات آلوده این دو روش را به کار ببرید:

الف) چنانچه حبوبات بسته بندی شده خریداری می‌کنید، بسته را در دست چپ بگیرید و با انگشت وسطی دست راست به آن ضربه بزنید. چنانچه حشره داشته باشد، به سمت نایلون می‎آید و دیده می‌شود.

ب) مقداری حبوبات در آب بریزید. در این صورت حبوبات سوراخ‏دار به سطح آب می‌آیند و شما آن‌ها را جدا می‌کنید. در ضمن بر اثر خیس خوردن، حشرات موجود در دانه حبوبات، به روی آب می‌آیند که باید قبل از مصرف، آن‌ها را جدا کنید.

روش نگهداری حبوبات:
دو نکته گفتنی است:

الف) این مطلب برای حبوبات خشک ذکر شده است.
ب) جبوبات جزء مواد غذایی هستند که دیر فاسد می‎شوند.
با توجه به این دو تذکر، می‌توان حبوبان را در جای خشک و خنک به مدت یک سال نگهداری کرد. اگر چه به طور معمول، مدت نگهداری حبوبات (تاریخ تولید و انقضا) بر روی بسته آن نوشته شده است، قرار دادن حبوبات در محل‌های مرطوب، سبب رشد کپک‌ها بر روی حبوبات می‌شود. در ضمن، به دلیل حساس بودن لوبیای چشم بلبلی می‌توان برای نگهداری آن از یخچال استفاده کرد.

روش‌هایی دیگر جهت نگهداری حبوبات:
۱- لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید.
۲- حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید.
۳- حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید.
۴- می‌توانید حبوبات را فقط یک جوش داده (آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد) داخل آبکش ریخته و آنرا خشک کنید به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی‌شوند (روش قدیمی ها)

روش پخت حبوبات:
برای کاهش نفخ ناشی از آن، حبوبات را به مدت ۱۲ ساعت در آب سرد خیس کنید و سپس آن را عوض کنید و دور بریزید. حبوبات خیس شده را جداگانه بپزید و مصرف کنید. در ضمن می‌توانید آن را با مواد خوراکی دیگر مخلوط کنید. در این عمل، مقدار زیادی از قند‌های جذب ‎نشدنی و مواد سمی که موجب نفخ می‌شود، از حبوبات جدا می‌شوند. یادآوری می‌شود جدا کردن پوست حبوبات، سبب هضم آسان‎تر آن‌ها خواهد شد.

ارزش غذایی:
حبوبات پس از غلات، دومین منبع مهم غذایی محسوب می‌شود. حبوبات یا «بنشن» حاوی مقدار زیادی پروتئین، مقداری کربوهیدرات و مقدار نسبتا فراوانی مواد معدنی است. همچنین، مقدار زیادی از ویتامین‌های گروه «ب» به استثنای «ریبوفلاوین» را دارد.
ارزش زیستی پروتئین حبوبات از گوشت کمتر است و این کمی ارزش به علت کمبود «اسید‌های آمینه گوگرد دار» مانند «متیونین» و «سیستئین» در این مواد خوراکی است.

جایگاه غذایی حبوبات:
در هرم راهنمای غذایی، حبوبات جزء گوشت‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا حبوبات از نظر پروتئینی بسیار غنی اند. پروتئین حبوبات ۲ تا ۳ برابر غلات و ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از گیاهان غده‌ای (نشاسته ای) است. به طور معمول، حبوبات را «گوشت مردم فقیر» می‌نامند.
همچنین، دانه‌های حبوبات، از نظر آهن و کلسیم غنی است. ۲ تا ۳ واحد حبوبات معادل ۱ تا ۵/۱ لیوان حبوبات پخته شده است.

اختلالات گوارشی:
حبوبات به علت وجود مقدار زیادی از قند‌های غیرقابل جذب و مواد سمی، هنگام مصرف، ممکن است ایجاد اختلالات گوارشی بویژه «نفخ شکم» کند.
این قند‌ها در روده کوچک هضم نمی‌شوند؛ زیرا آنزیم مناسب آن وجود ندارد. بنابر این، آن‌ها هضم نمی‎شود و وارد روده بزرگ می‌شود، جایی که باکتری‌های تخمیرکننده موجب تولید گاز می‌شود و همچنین، سبب عوارضی مانند: اسهال، دل آشوب و دل درد می‌گردد.

کاهش اختلالات گوارشی
به هنگام خیساندن و شستشوی حبوبات، سموم محلول در دانه‌های آن‌ها خارج می‌شود، بنابر این باید:
الف) پختن آن‌ها در مقدار آب کافی و خارج ساختن آب، قبل از مصرف با دقت انجام گیرد.
ب) خیس کردن دانه در آب سرد برای تمام طول شب انجام شود. به طور کلی خیساندن حبوبات قبل از پخت، سبب کاهش اختلالات گوارشی در هنگام هضم می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار