مهدی نعیمی گفت: به طور میانگین از هر هکتار مزرعه لوبیا و ماش در قیروکارزین ۱۲۰۰ کیلوگرم دانه برداشت می‌شود که بر اساس آمار‌ها این شهرستان در تولید لوبیای چشم بلبلی قیر رتبه نخست استان فارس را در اختیار دارد.
کد خبر: ۸۷۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲ 13 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اذعان به اینکه اراضی دهستان فتح آباد عمده‌ترین مرکز کاشت حبوبات در قیروکارزین است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۵۰۰ هکتار زمین به کشت لوبیا و ماش اختصاص یابد.

به گفته او، به طور میانگین از هر هکتار مزرعه لوبیا و ماش در قیروکارزین ۱۲۰۰ کیلوگرم دانه برداشت می‌شود که بر اساس آمار‌ها این شهرستان در تولید لوبیای چشم بلبلی قیر رتبه نخست استان فارس را در اختیار دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: رعایت اصول بهزراعی مانند تهیه بستر مناسب، ضد عفونی بذور مورد استفاده و تیمار آن با مواد محرک رشد، استفاده از دستگاه‌های کارنده و آبیاری مزرعه با روش‌های نوین تحت فشار در بهبود عملکرد مزارع حبوبات تاثیر بسزایی خواهد داشت.

همتی با بیان اینکه رقم بذور مصرفی برای کشت، محلی و از نوع لوبیای چشم بلبلی قیر و ماش سیاه است، ابراز کرد: کاشت لوبیا و ماش عمدتا به صورت دست پاش و سنتی انجام و به طور معمول در نیمه‌های مهر ماه برداشت می‌شود.

او تاکید کرد: کشت این محصولات به علت شرایط خاص و نیمه مکانیزه بودن آن در برداشت با دشواری‌هایی برای کشاورزان همراه است.

همتی با یاد آوری اینکه برای رعایت یک برنامه تناوب زراعی اصولی و صحیح باید از گیاهان خانواده بقولات مثل لوبیا و ماش بهره برد، اضافه کرد: این گیاهان ازت هوای موجود در خاک را جذب، ذخیره و باعث افزایش ازت در خاک می‌شوند، در نتیجه خاک حاصل خیز‌تر و عملکرد محصول در کشت بعدی افزایش خواهد داشت.

کاه و کلش حبوبات در تغذیه دام ارزشمند است

این مدیر از نقش و اهمیت علوفه‌های لوبیا و ماش در تغذیه دام نیز غافل نشد و تشریح کرد: تمامی کاه و کلش مزارع پس از برداشت توسط واحد‌های دامپروری خریداری و عمدتا در تغذیه دام‌های سبک روستایی و عشایری استفاده می‌شود.

به گفته او؛ با توجه به مرغوبیت و مقبولیت این علوفه‌ها برای تغذیه دام در کشور‌های حوزه خلیج فارس برخی واسطه‌ها و صادر کنندگان در این حوزه وارد و در حال برنامه ریزی برای صادرات آتی آن هستند.

همتی تصریح کرد: علوفه لوبیا و ماش ضمن خوش خوراکی برای دام منبع مناسبی از پروتئین برای تامین نیاز‌های تغذیه‌ای دام‌ها است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به وقوع خسارت سنگین تگرگ در بیستم مهر ماه سال گذشته که موجب از بین رفتن عمده محصول لوبیا، ماش و کنجد شهرستان شد، تاکید کرد: بیمه گری محصولات کنجد و لوبیا تا پایان تیر ماه ادامه دارد از این رو کشاورزان با مراجعه به شرکت‌های بیمه محصولات کشاورزی نسبت به خرید پوشش بیمه‌ای محصول زراعی خود اقدام کنند.

صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها مرجع جبران خسارت محصولات زراعی، باغی و دامی است که تمامی حوادث طبیعی مانند، طوفان، تگرگ، سیل، صاعقه و بارندگی سیل آسا را تحت پوشش خود دارد و خسارت‌های وارده را پوشش می‌دهد.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

 

برچسب ها: کاشت ، لوبیا ، ماش ، کاشت حبوبات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار