شهر شیراز با بازارها و دیدنی های زیبا از جمله حافظیه، سعدیه، حمام وکیل، مسجد وکیل، باغ ارم، مسجد نصیرالملک و ارگ کریم خان یکی از جاذبه های توریستی ایران است.
کد خبر: ۸۷۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷ 07 July 2020

تابناک فارس به نقل ایمنا:شیراز یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان فارس در جنوب غربی کشور و پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر جنوب کشور به‌شمار می‌رود، شیراز در حدود ۲۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهر ۹۳۰ کیلومتر با تهران، ۴۸۰ کیلومتر با اصفهان و ۱۳۵۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد.

چگونه به شیراز برویم؟

سفر به شیراز هوایی، ریلی با اتوبوس یا وسیله نقلیه شخصی امکان پذیر است و در اطراف شیراز آثار تاریخی فراوانی از جمله پاسارگاد، تخت جمشید و نقش رستم قرار دارد.

آب و هوای شهر شیراز

شیراز دارای سه نوع آب و هوای کوهستان، معتدل و گرم و خشک در مناطق مختلف شهری خود است. اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم این شهر با توجه به ارتفاع ۱۴۸۶ متری که از سطح دریا داراست، میانگین هوا در گرم‌ترین ماه سال (تیر) در شهر شیراز به ۳۰ درجه سانتی گراد می‌رسد و در سردترین ماه سال (دی) ۵ درجه سانتی گراد است.

شیراز

بهترین زمان سفر به شیراز

در اکثر اوقات سال سفر به شهر شیراز شرایط ایده آلی را دارد، ولی بهترین زمان سفر به این شهر ماه اردیبهشت است.

حمل و نقل عمومی در شیراز

حمل و نقل عمومی در شیراز توسط تاکسی‌های خطی و گردشی، شبکه‌های تاکسی بی‌سیم با تاکسی متر و تاکسی‌های اینترنتی، اتوبوس‌های خط واحد و مترو انجام می‌شود. سیستم حمل و نقل عمومی شیراز آن‌قدری خوب هست که نیاز به اتومبیل شخصی اصلاً احساس نشود؛ مگر برای بازدید از دیدنی‌های خارج از شهر.

شیراز

سوغات شیراز

استان فارس یکی از مهم‌ترین مراکز تولید صنایع دستی است و قدمت این هنرها، به دورانی بسیار دور بازمی‌گردد. بسیاری از صنایع دستی سوغات این منطقه، در بزرگ‌ترین موزه‌های جهان مشاهده می‌شوند.

از آثار دست‌ساز دست‌رنج هنرمندان شیرازی و صنایع دستی سوغات شهر شیراز، می‌توان خاتم‌کاری، قلم‌زنی، منبت، سفال، قالی، جاجیم، گبه، پارچه، گلیم، نقره، و مس را نام برد.

شیراز

مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش سوغاتی‌های هر شهر، خوراکی‌های محلی آن منطقه است. عرقیجات، فالوده، یوخه‌ی شیرازی، آبلیمو، داروهای گیاهی، مسقطی و کلوچه، حلوای مسقطی، نارنج، بهارنارنج و بالنگ است.

غذاهای معروف شیرازی

شیرازی پلو

برای تهیه این غذای خوشمزه از برنج، بادمجان، مرغ، ماست، زعفران دم کرده،، زرشک و ادویه استفاده می‌شود. این غذا طرفداران بسیاری دارد و معمولاً همه از عطر و طعم آن راضی می‌شوند.

دوپیازه آلوی شیرازی

برای تهیه این غذا از سیب زمینی، پیاز، گوجه، رب و ادویه استفاده می‌شود. ابتدا سیب زمینی را آب پز و خرد می‌کنند سپس آن را با پیازداغ، گوجه و رب ترکیب می‌کنند. پخت این آسان و از غذاهای پرطرفدار شیراز است.

شیراز

کوفته هلوی شیرازی

کوفته هلو از دیگر غذاهای محلی شیراز است که در جای دیگری پیدا نمی‌کنید. گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، تخم‌مرغ، پیاز، هویج یا نرگسی مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند.

آب پیازک یا اشکنه شیرازی

اشکنه غذایی است که در سراسر ایران طبخ می‌شود اما در هر جا به شیوه مختلف. شیرازی از غذاهای محلی شیراز است و قدیمی‌های این شهر هنوز هم این غذا را درست می‌کنند. در تهیه‌ی این غذا از پیاز، تخم‌مرغ، شنبلیله، نعناع خشک، نمک و زردچوبه استفاده می‌کنند.

جاذبه‌های دیدنی شهر شیراز

دروازه قرآن

با ورود به شهر شیراز اولین بنایی که می‌بینید دروازه قرآن است. در دوره زندیه این درواز را بازسازی کردند و دو قرآن نفیس در بالای آن قرار دادند. بعدها دروازه به دستور رضاخان ویران شد و سال‌ها بعد بازرگانی شیرازی دوباره دروازه‌ای دیگر ساخت.

شیراز

آدرس: استان فارس، خیابان شیراز، ورودی شهر شیراز

حافظیه

آرامگاه حافظ، شاعر قرن هشتم، در شیراز قرار دارد و این مکان یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر است. این آرامگاه ۶۵ سال بعد از درگذشت حافظ به دست وزیر حاکم وقت در شیراز ساخته شد و در طول سال‌ها بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. حافظیه دو صحن شمالی و جنوبی دارد و تالاری به طول ۵۶ متر و عرض ۸ متر این دو صحن را از هم جدا کرده است. این تالار باشکوه ۲۰ ستون سنگی به ارتفاع ۵ متر دارد.

شیراز

آدرس: شمال شرقی شیراز. بلوار بوستان

حمام وکیل

حمام وکیل در دوره زندیه در مرکز شیراز، در نزدیکی بازار وکیل ساخته شد. در ساخت این حمام از پیشرفته‌ترین معماری زمان خود استفاده شد. گرم خانه با سنگفرش پوشیده شده و در زیر سنگفرش‌ها دالان‌هایی باریک وجود دارد تا هوای گرم و بخار در آن جریان یابد و باعث گرم شدن کف حمام شود. برای اینکه از ورود هوای سرد به داخل حمام جلوگیری شود درب ورودی آن را کوچک ساخته‌اند و ورودی به رختکن، زاویه دار ساخته شده است.

حمام وکیل

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان طالقانی، جنب مسجد وکیل

مسجد وکیل

مسجد وکیل مسجدی از دوره زندیه است که معماری زیبایی دارد. این مسجد دو ایوان و دو شبستان شرقی و غربی دارد. در شبستان جنوبی ۴۸ ستون سنگی مارپیچ ساخته شده که از تماشایی ترین قسمت‌های مسجد است.

آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان آیت الله طالقانی، غرب بازار وکیل

سعدیه

سعدیه جایی است که سعدی در اواخر عمر خود در آنجا زندگی کرد و پس از مرگ هم در همان جا به خاک سپرده شد. آرامگاه این شاعر بزرگ یک گنبد فیروزه‌ای دارد که بر روی ۸ ستون مختلف قرار گرفته، دیوارهای آن مرمرین است و قبر سعدی در وسط آن قرار دارد.

شیراز

آدرس: فارس، شیراز، انتهای خیابان بوستان، مجاور باغ دلگشا

باغ ارم

باغ ارم در سال ۱۳۹۰ به همراه هشت باغ دیگر در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در این باغ تاریخی چند بنا و باغ گیاهشناسی قرار دارد. به درستی معلوم نیست که این باغ در سالی به وجود آمده ولی با توجه به اطلاعاتی که از سفرنامه‌های مختلف قرن دهم و یازدهم هجری به دست آمده این باغ در زمان سلجوقیان هم وجود داشته است. در باغ ارم تنوع گیاهی فوق العاده وجود دارد و گیاهان مختلفی از سراسر جهان در آن کاشته شده است.

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، خیابان ارم، نزدیکی مجموعه دانشگاه شیراز

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز و در مجاورت میدان شهرداری قرار دارد. همان طور که از نام مکان پیدا است، ارگ در دوره‌ی زندیه، بین سال‌های ۱۷۶۶ تا ۱۷۶۷ میلادی و به عنوان مکانی برای زندگی کریم خان زند ساخته شد. در زمان سلسله‌ی پهلوی این مکان به زندان تبدیل شد و به همین خاطر آسیب‌هایی به آن وارد شد.

شیراز

آدرس: خیابان کریم‌خان زند و نبش میدان شهدا (شهرداری)

خانه قوام

خانه قوام یا نارنجستان قوام شیراز یکی از زیباترین خانه باغ‌های ایرانی است که همانطور از نامش پیداست، دارای حیاطی با درخت‌های نارنج است. این خانه از املاک خاندان قوام و حاج ابراهیم خان کلانتر در دوران قاجار بودند که به دلیل ثروتمند بودن نفوذ زیادی داشتند. از این خاندان عمارت‌ها و باغ‌های فراوانی به جای مانده است اما این خانه به دلیل باغ زیبا و پرسپکتیوی که دارد شما را مجذوب خود می‌کند. ایوان این خانه بسیار زیبا آینه کاری، معرق کاری، گچ بری و کاشی کاری شده است. هم اکنون در طبقه پایین آن یعنی در سرداب موزه‌ای از اشیای پروفسور پوپ ایران شناس معروف وجود دارد.

آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

بازار وکیل

بازار وکیل در مجاورت میدان شهرداری و در نزدیکی ارگ کریم خان قرار دارد. این بازار سنتی زیبا در دوره زندیه با گچ و آجر ساخته شد و هنوز هم قطب اقتصادی شیراز است.

شیراز

آدرس: شیراز، بعد از میدان شهرداری

مسجد نصیرالملک

نصیرالملک از مساجد قدیمی شیراز است که در نزدیکی شاه چراغ قرار دارد. این مسجد از نظر کاشی کاری و مقرنس با ارزش باارزش‌ترین مسجد ایران است. به کار بردن شیشه‌های رنگی در این مسجد باعث شده که به آن لقب مسجد صورتی ایران را بدهند، با تابش نور خورشید به شیشه‌های رنگی این مسجد شبستان آن رنگارنگ و رویایی می‌شود. این مسجد در سال ۱۲۹۳ توسط سلسله قاجار ساخته شد و از یک منزل، تالار آئینه، مسجد، آب انبار و حمام تشکیل شده است.

شیراز

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

باغ عفیف آباد

این باغ زیبای ایرانی در دوران صفویه به عنوان تفرج گاهی برای پادشاهان صفوی ساخته شد. پس از آن در دوران قاجار توسط میرزا علی خان قوام‌الملک خریداری و دوباره بازسازی شد. امروزه این باغ ایرانی به باغ موزه تبدیل شده است و موزه عبرت، موزه ارتش و موزه سلاح‌های ارتشی در آن بر پا شده است. عمارت میانی باغ توسط میرزا علی خان قوام الملک ساخته شده است. بردن نام باغ عفیف آباد در راهنمای سفر به شیراز الزامی است.

آدرس: انتهای خیابان عفیف آباد، نزدیک به خیابان ستارخان

مراکز خرید در شهر شیراز

مجتمع تجاری-تفریحی هامون

آدرس: ایران – فارس – شیراز بلوار ستارخان، قبل از خیابان عفیف آباد

مجتمع بزرگ زیتون فارس

آدرس: ایران – فارس – شیراز چهار راه پانزده خرداد

شیراز

مجتمع تجاری ستاره فارس

آدرس: ایران – فارس – شیراز خیابان عفیف آباد

مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس

آدرس: ایران – فارس – شیراز ابتدای ورودی شهر جدید صدرا

بازار وکیل

آدرس: ایران- فارس - شیراز بعد از میدان شهرداری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار