یکی از زیباترین شهرهای کشور به خصوص در فصل بهار شهر زیبای شیراز است. این شهر که با شعرا و برزگان نامی چون سعدی و حافظ شناخته می‌شود از لحاظ فرهنگ و تمدن بسیار غنی و حائز اهمیت است. مردمان خونگرم و مهمان‌نواز شیراز همواره میزبانان شایسته‌ای برای گردشگرانی این شهر تحسین‌ برانگیز هستند.
کد خبر: ۸۵۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷ 07 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا: در ادامه به معرفی شهر تاریخی شیراز می‌پردازیم.

مناطق دیدنی شیراز

تاریخ کهن شهر شیراز و موقعیت استراتژیک این شهر سبب شده تا در دوره‌های مختلف حکومتی چون زندیان این شهر به عنوان پایتخت کشور انتخاب گردد و از همین رو اماکن و جاذبه‌های گردشگری فراوانی ساخته شده و پیشرفت‌های فراوانی نصیب این شهر شد. در ادامه به بررسی این جاذبه‌ها می‌پردازیم.

آرامگاه حافظ

حافظ یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین شعرای فارسی است که کمتری فارسی زبانی است که اشعار این شاعر را نشنیده باشد. فال حافظ نیز یکی از متداول‌ترین نمونه‌هایی که نشان‌ دهنده ارادت ایرانیان به حافظ است. آرامگاه این شاعر نامی در باغی زیبا در شهر شیراز، نزدیک دروازه قرآن واقع شده است. پیشنهاد می‌کنیم در بازدید از حافظیه فال حافظ را از دست ندهید.

آرامگاه حافظ (حافظیه) | نگین شهر شیراز

آرامگاه سعدی

سعدی نیز از دیگر شعرای نامی است که در نزدیکی حافظیه واقع شده و همانند حافظیه از باغی دلگشا و دیدنی برخوردار است. آرامگاه فعلی سعدی در زمان حیاتش خانگاه وی و یارانش بوده است و هم‌ اکنون به باغ و بارگاهی با شکوه برای این شاعر تبدیل شده است.

در اطراف مقبره سعدی آرامگاه بزرگان دیگری چون شوریده شیرازی نیز قرار گرفته که می‌توان در سکوت دل‌انگیز باغ از مقبره‌ آن‌ها نیز بازدید کرد و ساعاتی را نیز مهمان این شعرا بود.

حقایق جالب درباره آرامگاه سعدی شیرازی، سلطان ملک سخن - کجارو

 

عمارت شاپوری

از جمله دیگر جاذبه‌های دیدنی شهر شیراز که تماشای آن خالی از لطف نیست عمارت شاپوری است که برخلاف دیگر عمارت‌های معروف شهر شیراز قدمت چندانی ندارد و ساخت آن به دوران پهلوی باز می‌گردد. معماری شگرف این بنا توسط یکی از معماران به نام ایرانی، «ابوالقاسم مهندسی» انجام گرفته و از همین رو ارزش فراوانی دارد. این جاذبه تماشایی در خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی واقع شده و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب میزبان گردشگران است.

عمارت شاپوری در شیراز با بنای زیبا و متفاوت

 

باغ جنت شیراز

این باغ که به دستور حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شد در ابتدا به صورت باغی به همراه عمارت درون باغ بود اما متاسفانه با گذشت زمان عمارت میان باغ از بین رفت و پس از آن باغ جنت به پارکی برای استفاده عموم بدل شد. این پارک با آبنماها، پیاده‌روها و گل‌کاری جذاب تزیین شده و همین موضوع سبب طراوات و زیبای باغ جنت شیراز شده است.

جاذبه های گردشگری و بسیار زیبای باغ جنت شیراز - مجله بیزبینگ

حمام وکیل

حمام وکیل در کنار بازار و مسجد از جمله زیباترین دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر شیراز به شمار می‌آید که در دوره زندیه ساخته شده است. این حمام در دوران اوج شکوه خود به عنوان یکی از بزرگترین حمام‌های کشور به شمار می‌رفت که با معماری بسیار شگرفی ساخته شده بود. آدرس مجموعه توریستی وکیل بعد از میدان شهرداری در نزدیکی میدان شهدا است.

 حمام وکیل- اخبار استانها - اخبار تسنیم - Tasnim

مسجد وکیل شیراز

مساجد ایران همواره یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها گردشگران به خصوص گردشگران خارجی است چرا که علاوه بر معماری جذاب می‌توانند محلی برای آشنایی با مذهب کشور نیز باشند. مسجد وکیل شیراز به عنوان یکی از زیباترین نیایشگاه‌های کشور از محبوبیت خاصی در میان گردشگران برخوردار است و هر ساله میزبان گرشگران فراوانی از گوشه کنار دنیا می‌باشد که برای بازدید از مجموعه وکیل که شامل مسجد، حمام و بازار وکیل است پا به خیابان زند می‌گذارند.

مسجد وکیل در سال ۱۱۸۷ هجری قمری در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع به دستور کریم خان زند بنا نهاده شد. این مسجد شامل دو شبستان جنوبی و شرقی، دو ایوان، صحن و رواق است و شبستان‌های آن به کاشی‌های زیبا مزین شده‌اند. از دیگر دیدنی‌های این مسجد می‌توان به منبر مسجد و طاق مروارید که در صحن واقع شده است اشاره نمود. گت بلیت امکان تهیه بلیط هواپیما اصفهان شیراز، را به ساده‌ترین روش ممکن فراهم کرده، پس همین حالا آماده شوید و بعد از کرونا تعطیلات را در این شهر دوست‌داشتنی بگذرانید.

مسجد وکیل - منزل مبله شیراز

خانه فروغ الملک شیراز

خانه فروغ الملک که با نام موزه مشکین فام نیز شهرت دارد از دیگر خانه‌های قدیمی شهر شیراز به شمار می‌آید که با فضای کوچکتر نسبت به سایر خانه‌های قدیمی اما محیطی دنج و با صفا میزبان گردشگران مشتاق می‌باشد. متاسفانه این خانه برای سال‌ها مورد بی‌توجهی مسئولین قرار گرفته بود و در آستانه نابودی قرار داشت تا اینکه شخصی به نام حسم مشکین فام به مرمت و بازسازی آن پرداخت و یک موزه تخصصی برای آثار هنرمندان در زمینه هنرهای تجسمی فراهم ساخت.

این خانه از بخش‌های مختلفی چون اندرونی، مطبخ، حمام، اتاق آیینه، اصطبل و حیاط تشکیل شده است. جالب است بدانید هزینه بازدید از موزه رایگان می‌باشد و همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب میزبان گردشگران عزیز می‌باشد. خانه فروغ الملک در خیابان حیدر جان بابا واقع شده است.

 

خانه فروغ الملک شیراز؛ آدرس و تصاویر، اطلاعات بازدید - نابرو

 

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد از آن دست جاذبه‌هایی است که نمی‌توان به راحتی از آن صرف نظر کرد چرا که نقش برجسته‌ها، ایوان و محوطه وسیع و جذاب باغ قطعا توجهتان را به خود جلب خواهد کرد. این باغ به عنوان یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های کشور به شمار می‌آید که در سال ۱۲۸۴ توسط میرزا محمد خان قوام الملک دوم که معماری زبردست به شمار می‌آمد، ساخته شد.

 

باغ عفیف آباد از جمله بزرگترین موزه‌های کشور در زمینه سلاح و تجهیزات جنگی است و بخشی از شهرت این باغ نیز به دلیل همین موزه است. ساعت بازدید از این موزه از ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ می‌باشد.

باغ عفیف آباد | post | منزل مبله شیراز - آپارتمان مبله شیراز ...

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار