مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اعلام کرد که به واسطه بارندگی‌های اخیر، شاهد بهبود در وضعیت ۴ تالاب‌ این استان هستیم و این امیدواری به احیای این زیست بوم‌های ارزشمند را افزایش داده، اگرچه هنوز وضعیت سه تالاب و دریاچه این استان مطلوب نبوده و بحرانی است.
کد خبر: ۸۱۹۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵ 02 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:حمید ظهرابی یکشنبه ۱۳ بهمن و به مناسبت روز تالاب‌ها در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ ایران، به واسطه بارش‌های نسبتا مناسب و رهاسازی بخشی از حق‌آبه، تا ۴۰ درصد آبگیری شده و این میزان با توجه به خشکسالی‌های مداوم سال‌های گذشته بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه وضعیت دریاچه طشک نیز خوب است و حدود ۳۰ درصد آبگیری شده، ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته ورود این میزان آب تا این موقع از سال به دریاچه امیدوارکننده است.

ظهرابی خاطرنشان کرد: نقشه‌های ماهواره‌ای چهارماه قبل این دو تالاب، ازآبگیری ۱۲۰۰ هکتاری تالاب طشک و همچنین آبگیری صفر درصدی تالاب بختگان حکایت می‌کند.

ظهرابی در خصوص وضعیت آبگیری تالاب کمجان نیز گفت: تالاب کمجان با حدود ۴ هزار هکتار وسعت حدود ۷۰ درصد آبگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس همچنین در مورد وضعیت دریاچه مهارلو، گفت: امسال به‌ دلیل بارش‌های مناسب در استان، دریاچه مهارلو هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد آبگیری شده، درحالی که طبق نقشه‌های ماهواره‌ای آبگیری این تالاب در دو ماه قبل فقط ۱۲۰ هکتار و در واقع ۱.۷۵ درصد بوده است.

ظهرابی در خصوص آبگیری تالاب های هیرم، هرم و کاریان نیز یادآور شد: تالاب هیرم با مساحت ۸۰۰۰ هکتار که در ۶۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان لار در جنوب استان و در مجاورت روستای هیرم واقع شده، رشد ۸۰ درصدی داشته است. تالاب هرم و کاریان نیز با وسعت ۱۰ هزار هکتاری در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان لار قرار دارد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر آبگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در عین حال از تداوم وضعیت نه چندان مساعد ۲ دریاچه کافتر و پریشان ابراز نگرانی و خاطرنشان کرد: متاسفانه ۲ دریاچه کافتر و پریشان همچنان خشک است.

ظهرابی با اشاره به اینکه تنها ۲۰ درصد دریاچه ارژن آنهم به شکل سطحی آبگیری شده است، گفت: تالاب های طشک، بختگان و کمجان، از مهم ترین تالاب های کشور محسوب می شوند که بین چند شهرستان خرامه، استهبان، نیریز و بخشی از ارسنجان واقع و در کنوانسیون رامسر نیز ثبت شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: این تالاب ها زمانی وظیفه تامین رطوبت زمین های کشاورزی و همچنین ایجاد تعادل بین آب های زیرزمینی و سطحی را برعهده داشتند ولی طی سال‌های اخیرکارکرد آنها مختل شده است.

ظهرابی با بیان اینکه در سال‌های اخیر و به واسطه خشکسالی شاهد شور شدن آب، افت آب های زیرزمینی و پیشروی شوری به سمت زمین های کشاورزی بوده ایم، گفت: حتی انجیرستان هایی که سالیان سال به صورت دیم شکل گرفته بود نیز دچار بحران شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار