خشک‌سالی‌هایی که استان فارس طی سال‌های گذشته تجربه کرد اتفاقی ناخوشایند را برای دریاچه‌ها و تالاب‌ها و در نهایت پرندگانی رقم زد که زیستگاهشان را به خاطر شرایط آب و هوایی تغییر دادند!
کد خبر: ۸۴۰۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ 21 April 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:اما پس از پشت سر گذاشتن خشک‌سالی و در دو سه سال اخیر که استان فارس بارندگی‌های بیشتری را تجربه کرده است می‌توان به آبگیری و احیای این تالاب‌ها و دریاچه‌ها امیدوار بود و شرایط زیستن و زادوولد را برای پرندگان مهاجر فراهم کرد تا شاهد احیای هر چه‌بهتر آنها باشیم.

مدیرکل محیط‌ زیست فارس وضعیت دریاچه مهار لو را با توجه به بارندگی‌های اخیر مساعد ارزیابی کرد و اظهار داشت: خوشبختانه دریاچه‌های طشک و بختگان نیز با احتساب تبخیرها حدود 30 تا 35 درصد آبگیری شده‌اند.

حمید ظهرابی ادامه داد: تالاب ارژن به‌طور متوسط 40 درصد آبگیری شده است و وضعیت تالاب کافتر که پس از حدود هشت سال آبگیری شده است بسیار امیدوارکننده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه همه تلاشمان را برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها به کار می‌گیریم ادامه داد: نگرانی ما بیشتر از بابت دو دریاچه شیرین پریشان و کافتر است لذا برنامه‌هایی را برای کاهش برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی و لایروبی و بازسازی مسیرهای سیلابی که مسدود شده‌اند و محل عبور آب هستند در دست اقدام داریم.

ظهرابی تأکید کرد: در تالاب پریشان شرایط خوبی نداریم هرچند در حال حاضر چشمه‌ها فعال هستند و رطوبت کف تالاب خوب است، اما به دلیل برداشت چاه‌های مجاز و غیرمجاز اطراف تالاب نگران هستیم.

وی همچنین از وضعیت خوب تالاب‌های هرم، هیرم و کاریان در شهرستان‌های خنج و لار خبر داد و افزود: تالاب‌های هفت برم در شهرستان شیراز و برم شور در ممسنی نیز نسبت به سال گذشته شرایط خوبی رادارند.

رودخانه کر به دلیل وجود سدهای بالادستی شرایط خوبی ندارد

مدیرکل محیط‌زیست استان فارس درباره رودخانه کر نیز بیان داشت: برای رودخانه کر به دلیل وجود سه سد سیوند،درود زن و ملاصدرا اتفاق خاصی رخ نداده است؛ چراکه طبیعتاً مخازن سدها پر می‌شود و اجازه‌ای به رودخانه برای آبگیری نمی‌دهد.

ظهرابی ادامه داد: در این راستا نیاز است سازمان آب منطقه‌ای برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت تأمین حق آ به تالاب‌های پایین‌دست را از محل سدهایی که در حوزه احداث‌شده انجام شود.

وی افزود: سال گذشته 42 میلیون مترمکعب آب، رهاسازی شده است و همین امر مبنایی شد تا دریاچه‌های طشک و بختگان شرایط مناسب‌تری داشته باشند. امسال هم پیگیر هستیم تا حق آب‌های تالاب‌ها بهتر از سال گذشته تخصیص یابد.

مدیرکل محیط‌زیست فارس یادآورشد:تالاب کمجان نیز توسط اهالی منطقه احیاشده به عنوان جایگاه مناسبی برای پرندگان تبدیل شده است.

ظهرابی همچنین با اشاره به اینکه در دریاچه مهار لو جمعیت فلامینگوها قابل توجه است، گفت: به دلیل خشک‌سالی‌های پیاپی و صدماتی که در پی آن به دریاچه‌ها و تالاب‌ها وارد شد، پرندگان مسیرهای دیگری را انتخاب کردند و قطعاً نسبت به گذشته جمعیت آنها کاهش فراوانی داشته و به ده درصد رسیده است.

وی تأکید کرد: تالاب بختگان زمانی بهترین مکان برای زادوولد فلامینگوها بود اما متأسفانه الآن لانه‌سازی و زادآوری در این تالاب کمتر شده است. لذا ما با همکاری متخصصان این حوزه از دو ماه پیش در حال تلاش برای مدیریت خوب و حفاظت از فلامینگوها هستیم تا بار دیگر بختگان به‌عنوان بزرگ‌ترین واصلی‌ترین زیستگاه و محل زادآوری‌شان باشد.

 

برچسب ها: تالاب ، احیا ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار