تابناک گزارش می دهد
هر چه به ورود سیستم بارشی نزدیک تر میشویم شاهد تقویت بیشتری از سامانه مذکور هستیم . اکثریت کارشناسان فعال در فضای مجازی در تفسیر داده های مدل های هواشناسی جهانی به بارش بین 100 تا حداکثر 250 میل در مجموع بارش جمعه تا بامداد دوشنبه برای استان اتفاق نظر دارند.
کد خبر: ۶۸۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 23 November 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / اجتماعی ، جدیدترین خبرهای پیش بینی از اطرف کارشناسان و کانال های هواشناسی حکایت از ادامه دار بود بارش ها در پائیز دارد که در جدیدترین پیش بینی یک سامانه پرقدرت از اواخر وقت امروز جمعه وارد جو استان خواهد شد و از قرار معلوم باعث بارش های خوبی خواهد شد و از هم اکنون زنگ هشدار را برای دستگاه های متولی به صدا درآورده است .
بنابر گزارش کارشناسان هواشناسی هر چه به زمان ورود سیستم بارشی نزدیک تر میشویم شاهد تقویت بیشتری از سامانه مذکور هستیم . اکثریت کارشناسان فعال در فضای مجازی در تفسیر داده های مدل های هواشناسی جهانی به بارش بین 100 تا حداکثر 250 میل در مجموع بارش جمعه تا بامداد دوشنبه برای استان اتفاق نظر دارند.
در یکی از این گزارشات مربوط به کهگیلویه و بویراحمد ، آمده است : بارش ها مطابق مدل ها نهایتا از اواسط صبح فردا جمعه شروع و حداکثر تا اواخر یکشنبه شب ادامه دارند ، لذا نسبت به بارش سنگین باران و احتمالا رگبار تگرگ در کل استان و برف سنگین در سردسیر اخطار جدی داده میشود ، لازم است مردم و دستگاهای امداد رسان آمادگی کامل جهت مقابله با حوادث احتمالی را داشته باشند.
درا دامه این گزارش آمده است ، پیش بینی میشود انشاالله با توجه با انباشت حجم قابلی از بارش های ناشی از سیستم های قبل در صورت دریافت این حجم از بارش طبق اعتقاد مدل ها ، قطعا شاهد جوش و خروش بسیاری از چشمه های سطح استان خواهیم بود .
مدیرکل پیش بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی هم از ورود سامانه بارشی فعال به کشور از امروز جمعه خبر داد و گفت: در اثر ورود این سامانه مناطق جنوب غرب، غرب، مرکز، ‌ جنوب، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌ها زنجان، ‌قزوین، ‌تهران و سمنان بارانی می‌شود.
احد وظیفه با تاکید بر اینکه از جمعه سامانه بارشی فعالی از جنوب غرب، ‌ وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: مناطق جنوب غرب، ‌ غرب، ‌ مرکز،   جنوب، دامنه‌های جنوبی البرز در زنجان، قزوین، ‌ البرز، تهران و سمنان و به تدریج شمال شرق کشور باران، گاهی رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد.
به گفته وظیفه، بارش روز جمعه در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، غرب بوشهر و جنوب همدان از شدت بیشتری برخوردار است.(توضیح تابناک : با توجه به شرایط جوی حاکم در منطقه به نظر می رسد آغاز فعالیت سامانه بارشی در استان با ساعاتی تاخیر نسبت به پیش بینی کارشناسان هواشناسی آغاز شود.)
مدیرکل پیش بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی همچنین تاکید کرد: در روز جمعه بارش در مناطق کوهستانی زاگرس، البرز و شمال غرب به صورت برف خواهد بود.
 
ابرهای کهگیلویه و بویراحمد بارورسزی می شوند / عملکرد سامانه سه روزه در کهگیلویه و بویراحمد چگونه خواهد بود؟ / جوش و خروش چشمه ها پیش بینی می شود + جزئیات
یکی از الگوهای جهانی که اعتقاد بر بارش های پرقدرت در جنوبغرب دارد

ابرهای کهگیلویه و بویراحمد بارورسزی می شوند
از طرف دیگر چند سالی است که در پی خشکسالی های پی در پی موضوع بارورسازی ابرها به صورت جدی در دستور کار مسئولین قرار گرفته است و هر از گاهی گزارشاتی در این زمینه منتشر می شود که گویا قرار است پس از عبور سامانه اخیر ظرف دو هفته آینده ابرهای برخی استان ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد ، بارورسازی شوند.
مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: پس از امضای چند قرارداد از سوی وزارت نیرو با سازمان هوافضا و شرکت هواپیمایی تهران، استارت عملیات باروری ابرها از دو هفته آینده، زده خواهد شد.
پیش از این اعلام شده که باروری ابرها در ایران طی ۲۰ سال گذشته، توسط مرکز ملی باروری ابرها وابسته به وزارت نیرو در استان یزد و در استان‌های شمالی، شمال غربی و غربی کشور از جمله استان‌های گیلان، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به اجرا درآمده است (۱۶ استان کشور تحت پوشش عملیات بارورسازی ابرها قرار گرفته‌اند).
فرید گلکار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که تمام اقدامات لازم برای شروع این کار انجام شده است، اظهار کرد: انتظار داریم مدیران ارشد وزارت نیرو، قراردادهای منعقد شده را در سریع‌ترین زمان ممکن امضا کنند که بتوانیم عملیات اجرای کار را آغاز کنیم.
به گفته مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، متاسفانه با وجود این‌که قرار بود در آبان‌ماه پرواز داشته باشیم، اما متاسفانه به‌دلیل وجود برخی مشکلات، از برنامه عقب ماندیم.
او درباره چگونگی انجام عملیات باروری ابرها تاکید کرد: در حال حاضر با یک هواپیمای تاسیس‌شده از سوی سپاه، کار را پیش خواهیم برد و اگر امور به خوبی پیش برود، دو فروند دیگر نیز اضافه خواهیم کرد.
وی با تاکید بر این مساله که قرار است وزارت نیرو بخش قابل توجهی از هزینه‌های اجرای این کار را عهده‌دار شود، ابراز کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، نهایتا تا دو هفته آینده در استان مرکزی، کرمانشاه، خراسان جنوبی، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، عملیات را آغاز خواهیم کرد.
ماه‌های پایانی سال قبل سازمان هواوفضای سپاه تصمیم گرفت در این پروژه همکاری کند که طبق اعلام دست‌اندرکاران این حوزه، تاکنون کار به‌خوبی پیش رفته و یک فروند هواپیما برای انجام عملیات به‌طور کامل تجهیز شده تا شاید از این طریق هزینه‌های سنگین نگهداری و اجاره هواپیما کاهش یابد البته باید به این مساله نیز توجه کرد که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، انجام این فرایند تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد در افزایش بارش‌ها تاثیر دارد.
 
اخطاریه اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد:
ابرهای کهگیلویه و بویراحمد بارورسزی می شوند / عملکرد سامانه سه روزه در کهگیلویه و بویراحمد چگونه خواهد بود؟ / جوش و خروش چشمه ها پیش بینی می شود + جزئیات
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار