در میان شهرستان‌های استان فارس، ممسنی در تولید گندم جایگاه ویژه‌ای دارد به‌گونه‌ای که به گفته داوود ایوبی، فرماندار این شهرستان، ممسنی هم به لحاظ تولید و هم سطح زیر کشت دومین شهرستان استان فارس در تولید گندم است. وی می‌گوید: کشت غالب در شهرستان ممسنی گندم است و سالانه حدود 60 هزار تن از ای محصول در این شهرستان برداشت می‌شود.
کد خبر: ۶۴۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵ 29 August 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:بخش کشاورزی در حوزه تأمین امنیت غذایی مردم نقش مهمی دارد و این موضوع به گفته بسیاری از کارشناسان ارتباط مستقیم با امنیت اجتماعی دارد. اقتصاد استان فارس از دیرباز برپایه کشاورزی استوار شده و به ویژه در تولید غلات از جمله گندم جایگاه مهمی دارد.

ممسنی دومین تولیدکننده گندم در فارس

در میان شهرستان‌های استان فارس، ممسنی در تولید گندم جایگاه ویژه‌ای دارد به‌گونه‌ای که به گفته داوود ایوبی، فرماندار این شهرستان، ممسنی هم به لحاظ تولید و هم سطح زیر کشت دومین شهرستان استان فارس در تولید گندم است. وی می‌گوید: کشت غالب در شهرستان ممسنی گندم است و سالانه حدود 60 هزار تن از ای محصول در این شهرستان برداشت می‌شود.

به گفته جلال امیری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ممسنی در سال زراعی جاری 21 هزار و 194 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته که از این میزان 15 هزار هکتار گندم دیم و مابقی گندم آبی بوده است.

« تولید گندم آبی در این شهرستان در هر هکتار 3 تن و 900 کیلوگرم و گندم دیم 300 کیلوگرم در هکتار است» این را امیری می‌گوید و نشان دهنده این است که مقدار تولید گندم در این شهرستان قابل توجه است اما نبود سیلوی ذخیره گندم در این معضلی است که موجب می‌شود بخشی از دسترنج کشاورزان این شهرستان به دلیل نبود فضای استاندارد برای ذخیره از دست برود.

گندم ممسنی در سیلوی استان همجوار

در حال گندم تولیدی شهرستان ممسنی برای ذخیره به شهرستان کازرون یا سیلوی ذخیره شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد فرستاده می‌شود که به گفته فرماندار این شهرستان تبعات و مشکلاتی دارد.

حمل‌ونقل و هزینه اضافی برای دولت یکی از مشکلاتی است که ایوبی به آن اشاره می‌کند به علاوه اینکه مراکز خرید گندم در ممسنی روباز هستند و تا زمانی که این گندم‌ها به شهرستان‌های مذکور حمل شوند با مشکلاتی مانند بارندگی، آلودگی و دیگر مسائل روبه‌رو هستند.

مورد دیگری که فرماندار ممسنی به آن اشاره می‌کند، تولید گندم و آرد در شرایط بحرانی مانند زمان اعتصاب کامیونداران یا شرایط شهرستان کازرون است که سبب شده شهرستان ممسنی برای تامین آرد دچار مشکل شود. این مسائل ضرورت ساخت سیلو را در این شهرستان ایجاب می‌کند موضوعی که ایوبی نیز بر آن تاکید دارد.

به گفته وی سرمایه‌گذار بومی نیز برای این امر وجود دارد اما اداره غله و جهاد کشاورزی استان با بوروکراسی و پاسکاری تاکنون مانع تحقق این مهم در ممسنی شدند. ایوبی می‌گوید: «حرف ما این است که مردم ممسنی حق دارند بخشی از تولید گندم خود را خود ذخیره کنند تا در شرایط حساس و بحرانی با مشکل تامین آرد روبه‌رو نشوند».

منع اداره صنعت و معدن برای تاسیس کارخانه آرد موضوع دیگری است که فرماندار ممسنی در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند و نسبت به آن انتقاد دارد. وی می‌گوید: «نه اجازه می‌دهند که کارخانه بزنیم و نه سیلو و به این دلیل به شدت گله‌مندیم».

ضرورت ساخت سیلو در ممسنی

ایوبی از همت مردم و سرمایه‌گذاران این شهرستان برای رونق سرمایه‌گذاری سخن می‌گوید و معتقد است مسئولان استانی باید با رفع موانع اجازه دهند که ممسنی از داشته‌های خودش ارزش افزوده ایجاد کند «در غیر این صورت روز به روز فقیرتر می‌شود».

کارشناسان کشاورزی معتقدند که سیلوها و فضاهای ذخیره سازی گندم که بخشی از کارخانه‌های آرد سازی را نیز شامل می‌شود نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند. به باور آنان گندم کالایی استراتژیک است و ساخت سیلو‌های ذخیره‌سازی گندم سبب بهبود ترکیبات دانه، کاهش ضایعات گندم و نان و ایجاد امکان اختلاط گونه‌های مختلف گندم برای حصول پروتئین مناسب می‌شود.

جلوگیری از آفات و ضایعات وارده در فضای باز و غیر بهداشتی و کاهش هزینه‌های زیاد حمل و نقل مضاعف گنـدم از دیگر مزایای ساخت سیلوهای ذخیره سازی گندم است و این نیاز در شهرستان ممسنی با توجه به تولید قابل توجه گندم احساس می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار