کد خبر: ۵۸۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ 26 March 2018

تابناک / شفت از شهرستان های جدید گیلان است که در سال ۱۳۷۴ از فومن جدا شد، این منطقه از شمال شرق به شهرستان رشت و از جنوب و جنوب شرقی به استان زنجان و شهرستان رودبار و از غرب به شهرستان فومن و صومعه سرا محدود می‌شود.

شهرستان شفت شامل دو شهر شفت و احمدسرگوراب و دو بخش مرکزی با ۵۵ آبادی و چهار دهستان است.ملاسرا، جیرده، نصیر محله و چوبر مهم‌ترین دهستان‌های شفت هستند، این شهرستان از نواحی بسیار قدیمی با پیشینه تمدنی کهن در گیلان به شمار می‌آید، که در کتب مختلف تاریخی به کرات از آن نام برده شده است، صاحب مالک الاخبار شفت را موطن شیخ محمد القادر گیلانی دانسته و اینگونه می‌نویسد که: ساکنان آن حنبلی مذهب بوده و امیران شفت کم و بیش، زیر لوای سلاطین فومن بوده اند.

 

ساکنان دهکده های شفت به گیلکی و مردم کوه نشین به زبان تالشی صحبت می‌کنند و هر دو گروه شیعه اند.

 

شفت از لحاظ ناهمواری ها شامل مناطق جلگه ای، جنگلی و کوهستانی است که مهم ترین ارتفاعات آن امامزاده ابراهیم است، اقلیم این منطقه به تبعیت از آب و هوای کل استان معتدل و مرطوب است که در مناطق کوهستانی جای خود را به آب و هوای کوهستانی می‌دهد.

 

اقتصاد مردم شفت به کشاورزی و دامپروری و یا صنایع وابسته به این دو متکی است، برنج از جمله محصولات کشاورزی این شهرستان است.

 

باغداری، پرورش دام طیور، زنبورداری، شیلات و پرورش آبزیان و کرم ابریشم از دیگر فعالیت های این شهرستان است.

 

این شهرستان به عنوان قطب با زیارتگاه و اماکن مذهبی چون امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق و بقعه نهزم و حمام کمسار سالانه پذیرایی هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

جاذبه های گردشگری

مناطق سیاه مزگی، چنار رودخان، مناطق ییلاقی امام زاده ابراهیم و امام زاده اسحاق.

جاذبه های تاریخی

بقعه نهزم، حمام کمسار، بناهای تاریخی امامزاده ابراهیم.

زیارتگاه ها و اماکن مذهبی

بقاع متبرکه امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق.

صنایع دستی

سفال سنتی( روستای جیرده) و شال بافی(روستای ویسرود).

غذاهای محلی

باکله، سبزی تره، سیب زمینی تره، اردک شکم پر و باقلا آش.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار