با مخاطبان
موافقین تغییر بر روی نام پیشنهادی زاگرس مانور می دهند و دلایلی نیز ارائه می دهند زاگرس را در واقع یک برند نو و تازه می دانند اما در بسیاری مواقع تاب و توان انتقاد در این خصوص را ندارند و واکنش های دور از انتظاری از خود نشان می دهند.
کد خبر: ۳۳۳۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳ 22 November 2016
تابناک کهگیلویه وبویراحمد،آنچه در زیر آورده شده است از سری یاد داشت های مخاطبان تابناک کهگیلویه وبویراحمد است که عینا درج می شود و تابناک کهگیلویه وبویراحمد آن را تایید یا تکذیب نمی نماید شما هم می توانید نظر خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.
 
با مطرح شدن پیشنهاد جنجال برانگیز تغییرنام استان، شاهد اظهار نظرهای متفاوت از سوی موافقین و مخالفین این موضوع در رسانه ها، شبکه های اجتماعی و محافل عمومی استان بودیم.

داستان تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد از روزی که وارد مرحله و فاز جدیدی شد بسیاری از ادبیات ها را نمایش داد.در برخی گفت و گوها توسط برخی مخالفین و موافقین تغییرنام استان کهگیلویه و بویراحمد ” برنو ” حرف اول و آخر را می زد.

بسیاری سعی بر رفتاری منطقی و دوری از هرگونه توهین و تخریب را داشتند.

و در این بین عده ای تنها نظاره گر واکنش های مخالفین و موافقین بودند که از دید نگارنده با توجه به فضای مسموم موجود در گفت و گوها بهترین کار ممکن را انجام دادند و در واقع استرس کم تری به این گروه وارد می شد.

جدای از بحث چگونگی نام گذاری استان به کهگیلویه و بویراحمد و یا اینکه اصلا از چه سالی و به چه طرقی کهگیلویه و بویراحمد استان شد به نکات قابل توجهی اشاره می شود.

دلایلی که در خصوص تغییر نام استان توسط هر دو گروه مطرح می شد برای گروه مقابل قابل پذیرش و کافی نبوده و این از عواملی بود که سبب واکنش اجتماعی بزرگی درباره این موضوع مهم شد.

کهگیلویه و بویراحمد نامی است که یاد آور روزهای تلخ و شیرینی است که هنوز در ذهن مردم استان به یادگار از دوره های مختلف مانده است از رشادت ها و جان فشانی ها گرفته تا تلاشی که برای استقلال کهگیلویه و بویراحمد با ایجاد اتحاد و همدلی از سوی گروه های مختلف صورت گرفت همه و همه سبب ثبت وقایعی تاریخی در کتاب ها و افکار عمومی چه در استان ،چه در سطح ملی و حتی فرا ملی شد.

موافقین تغییر بر روی نام پیشنهادی زاگرس مانور می دهند و دلایلی نیز ارائه می دهند زاگرس را در واقع یک برند نو و تازه می دانند اما در بسیاری مواقع تاب و توان انتقاد در این خصوص را ندارند و واکنش های دور از انتظاری از خود نشان می دهند.

این دسته از موافقین،البرز استانی که چند سال است به این نام شکل گرفت را نمونه بارزی معرفی می کنند و معتقد هستند زاگرس هم به مانند البرز شناخته می شود.

انتقادی که در این خصوص وارد است به شرح زیر است :

۱ _ البرز پس از فراز و نشیب های زیادی به یک استان تبدیل شد و هنوز پس از گذشت چندین سال اثرات منفی آن پا بر جاست که در این خصوص ترجیح بر این است صحبتی نشود.

۲ _ البرز چندین شهرستان بود که مقامات مسئول پس از چندسال بررسی ،تحقیق و کارشناسی تشخیص دادند قابلیت ها و ظرفیت هایی برای استان شدن را دارد و در این راستا زمینه سازی و زیر ساخت های مناسب را فراهم کردند و در فضایی کاملا آرام با کمترین واکنش اجتماعی این مهم را به سرانجام رساندند اما کهگیلویه و بویراحمد یک استان است و دارای هویت تاریخی و فرهنگی که زبانزد خاص و عام است.

۳ _ برخی معتقدند نام و برند زاگرس همچون البرز می تواند یک فرصت ارزشمند باشد اما در این خصوص نکته ای را نیز فراموش کرده اند که البرز در چند قدمی پایتخت سیاسی کشور قرار دارد در حالی که کهگیلویه و بویراحمد تا تهران فاصله زمانی و مکانی زیادی دارد و اظهار نظر در این خصوص به کارشناسان قدر و خبره واگذار می شود.

۴ _ برای استانی شدن البرز یک بار هزینه شد بدین معنا که چارت های سازمانی،سربرگ ها ،تابلوها و…برای همه این موارد تنها و تنها یک بار هزینه شده است اما اگر قرار بر تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد باشد هزینه های سرسام آور و سنگینی متوجه استان خواهد شد آنگونه که تخمین زده می شود قریب به ۵۰میلیارد تومان هزینه های احتمالی است که پیش بینی شده است و در این خصوص اگر شرایط مالی مناسب است به جای تغییر نام استان بهتر است در نقاط مختلف سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد به فکر احداث کارخانه هایی با بازدهی خوب و مناسب باشند که توانسته باشند هم رونق اقتصادی و هم اشتغالزایی ایجاد کنند و اینگونه نام نیکی از خود در اذهان و افکار عمومی به یادگار و ماندگار خواهند گذاشت .

۵_ کهگیلویه و بویراحمد به زاگرس هویت بخشیده است نه زاگرس به کهگیلویه و بویراحمد و این هم نکته ای بود که از دید خیلی صاحب نظران پنهان ماند.

زاگرُس رشته‌کوهی در غرب و جنوب ایران است. این رشته‌کوه از کرانه‌های دریاچه وان در کردستان ترکیه آغاز شده و پس از گذشتن از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام،اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان ولرستان تا استان‌های فارس، کرمان و هرمزگان ادامه می‌یابد. دامنهٔ این رشته‌کوه به شمال عراق نیز امتداد دارد و در سال های گذشته برخی استان های دامنه ابن رشته کوه نیز مدعی شدند تا نام زاگرس را برای استان خود انتخاب کنند که با مخالفت های شدید و تنش زایی از دیگر استان ها رو به رو شد که در آن روزها به نوعی تغییر نام استان های مدعی برای تصاحب نام زاگرس برای همیشه پرونده اش بسته شد و سکوت مطلق در این خصوص حاکم بود.

۶ _ اگر برای تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد دغدغه ای وجود دارد تلاش شود زمینه سازی مناسب در این خصوص فراهم شود آنگاه و آن زمان است که مردم خود قدم هایی استوارتر در این خصوص بر می دارند و اینها تنها و تنها زمانی امکان پذیر است که در زندگی مردم تغییری از جمله اشتغال که اصلی ترین آنهاست ایجاد شود.

برای این مردم اگر یک قدم برداشته شود ده قدم برایتان بر می دارند سند این گفته همان هویت تاریخی و فرهنگی است که موجود است با این تفاوت که در آن زمان مزدوران برای حمله و غارت به مردم کهگیلویه و بویراحمد یک قدم بر می داشتند با این توهم که مردم عقب نشینی می کنند اما با شجاعت هر چه تمام تر مردم ده قدم برای دفاع،صیانت،حفاظت و حمایت از جان،مال،خاک و ناموس خودشان بر می داشتند و اراده این مردم ثمره اش پیروزی و استقلالی بود که بدست آوردند.

برای پیشبرد اهداف مردم را در کنار خود قرار دهید نه در مقابل و این خطای بزرگی است که از سوی برخی سیاست مدارنماها در طی چند روز گذشته مشاهده شد و هیچ توجیه قابل قبولی وجود ندارد که یک مقام مسئولی مردم را فاسق خطاب کند …

در نوشته بعدی به صورت شفاف تر جزییات بیشتری ارائه داده می شود…
منصور آغاز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار