کد خبر: ۲۲۷۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸ 10 May 2016
تابناک گیلان - استان‌ها > گیلان - همزمان با «هفته جهانی نجوم» نخستین تلسکوپ خورشیدی استان گیلان در کتابخانه عمومی مشارکتی مهرپویان رشت رونمایی و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، در مراسم رونمایی از این تلسکوپ خورشیدی که روزگذشته(دوشنبه20اردیبهشت ماه)و با حضور زهرا بدن آرا معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مسئولین فرهنگی و روابط عمومی این اداره کل و نیز فعالین حوزه علم نجوم استان وهمزمان با «هفته جهانی نجوم» برگزار شد پدیده گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید بدلیل شرایط جوی نامناسب بصورت آنلاین به نمایش درآمد.
همچنین در ابتدای این مراسم مسئول مرکز نجوم کتابخانه مهرپویان رشت ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص این پدید نجومی اظهارداشت: گذرعطارد از مقابل خورشید که هر چند سال یکبار رخ می دهد و این سیاره هر ۸۹ روز یکبار به گرد خورشید می چرخد و نزدیک ترین سیاره به خورشید است لذا ناظر زمینی می تواند این رویداد نجومی را مشاهده کند.
وی با اشاره به اینکه فاصله عطارد از خورشید کمتر از زمین است، تصریح کرد: نزدیکی این سیاره به خورشید امکان مشاهده گذر عطارد را برای ناظر زمینی ممکن می کند اما به شرط آنکه زمین، عطارد و خورشید در مقیاس مشخصی از هم در فضای دید قرار بگیرند که این پدیده نادر تقریبا ۱۴ بار در طول یک قرن اتفاق می افتد.
گفتنی است استفاده رایگان از تنها آسمان نمای دیجیتال استان و آشنایی با آسمان شب بخش دیگر برنامه کتابخانه مهرپویان در این روز بود.در تقویم جهانی17الی24 اردیبهشت ماه95 هفته نجوم نامگذاری شده است.
کتابخانه عمومی مشارکتی تخصصی کودکان و نوجوان مهرپویان رشت واقع در سبزه میدان، ابتدای خیابان استاد سرا پذیرای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و نیز علم نجوم می باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار