آیین شب یلدا تجلی همدلی و همزبانی مردم ایران زمین از تمدن کهن باستان تا زندگی توسعه یافته امروز است.
کد خبر: ۱۴۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱ 22 December 2015
آیین شب یلدا تجلی همدلی و همزبانی مردم ایران زمین از تمدن کهن باستان تا زندگی توسعه یافته امروز است.
به گزارش ایرنا، آیین شب یلدا یک جشن آریایی است که در افسانه ها و اسطوره های ایرانی حدیث میلاد عشق و خرم روز نامیده می شود.
ریشه کلمه یلدا متعلق به زبان سریانی است و به معنای تولد یا میلاد است.
یلدا جشن شب چله است که از دوره ایران باستان تاکنون هزاران سال است در خانه های ایرانیان تکرار می شود.
سنت دیرینه شب یلدا در گچساران همچون دیگر شهرستان های ایران زمین با اندکی تفاوت برگزار می شود.
همه اهل فامیل دور سفره ای رنگین همچون سفره هفت سین عید نوروز جمع می شوند.
وجود غذاهایی همچون آش ماست، شیربرنج بر روی این سفره به دلیل تناسب رنگ سفید آن با برف زمستانی از جلوه های بدیع محلی آیین شب یلدا در این شهرستان است.
غذاهایی همچون شله بادام، شله کنجد، شله ماش، آش کارده، حلوای خرمایی (رنگینک)، نان های تزیین شده با شیره خرما و شیره انگور از سنت های کهن این آیین است که در برخی سفره ها رنگ باخته اما در جاهایی هم هنوز بافی مانده است.
آجیل که البته به شکل محلی مخلوطی از مویز،گندم برشته،کنجد،کلخنگ کامل کننده این سفره به جا مانده از نیاکان ماست.
میوه هایی مانند انار و هندوانه هم مانند دیگر نقاط کشور خوردنی های دیگری ازسفره رنگین شب چله است.
شاهنامه خوانی و گرفتن فال حافظ از سوی بزرگان فامیل برای تک تک اعضای این مجلس از سرگرمی های متداول و لذت بخشی است که تکرار آن در تمام شب های طولانی زمستان برای تمام افراد خانواده به ویژه پدر بزرگ و مادر یزرگ یک رویاست.
اگرچه آیین شب یلدا سنتی به جا مانده از ایرانیان کهن است که با شکوه به حیات خود ادامه می دهد اما به نظر می رسد که زنده کردن آیین شاهنامه خوانی که در سال های نه چندان عاملی برای جمع شدن مردم گچساران دور یکدیگر بود و امروز تقریبا به فراموشی سپرده شده ضروری است.
یک کارشناس فرهنگی با اشاره به رواج از بر خوانی شاهنامه در برخی نقاط کشور گفت: شب یلدا احیاگر آیین شاهنامه خوانی در برخی نقاط کشور است.
حسن دشتی افزود: اوج از برخوانی شاهنامه خوانی در استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و خوزستان متجلی است و این آیین در سنت کهن یلدانشینی به اوج خود می رسد.
وی با یادآوری اهمیت شاهنامه خوانی در پر کردن اوقات فراغت مردم به ویژه در مناطق روستایی در زمان های نه چندان دور تصریح کرد: شاهنامه به عنوان مجموعه ای از داستان های پهلوانی و اساطیری و آیین و رسوم ایرانی نقش ارزنده ای در زنده ماندن این آیین ها در بین مردم ایران دارد
وی صله رحم، فال حافظ، قرائت قرآن، بیان خاطرات یلداهای سال های قبل از سوی بزرگ خانواده و خوردن غذاهای خاص را از آیین هایی دانست که در نقاط مختلف کشور به شیوه های مختلف اجرا می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار