دوران زندگی یک شهید از گیلان تا مازندران، روایت این‎ روزهای خانواده‎هایی است که در انتظار گم‎گشته خود روزگار را به‎سختی و امید می‎گذرانند، آنهایی که حتی به نشانی کوچک از عزیزشان قانع‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱ 05 December 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در سال 1326 در روستای کوشال‎شاه لنگرود گیلان در خانواده‎ای مذهبی فرزندی به نام علی‌نقی به دنیا آمد، او ششمین فرزند خانواده بود، شش سال بیشتر نداشت که به همراه خانواده به چالوس مهاجرت کردند.

او در همین شهر بزرگ شد و در دوران نوجوانی و جوانی علاقه زیادی به فعالیت‎های دینی و مذهبی داشت، تحصیلات خود را ادامه داد و در فرمانداری نوشهر مشغول کار شد، در سال 1350 ازدواج کرد و نخستین فرزند او به نام وحید در سال 1352 به‌دنیا آمد، مرتضی در سال 54، ناهید در سال 55 و روح‎الله در سال 58 به‌دنیا آمدند؛ علی‎نقی هم از زندگی کاری و خانوادگی خود راضی بود.

جنگ آغاز شد و او دلش تاب نیاورد، به ندای رهبرش لبیک گفت و به همراه دیگر هم‌رزمان خود از نوشهر اعزام و راهی جبهه شد، چندین مرحله به جبهه رفت و هر بار که می‎رفت و می‎آمد به بازگشت خود امیدوار بود، اما بار آخر می‎دانست که این رفتن دیگر بازگشتی ندارد.

دخترش می‎گفت: پدرم بار آخر که می‌خواست راهی جبهه شود، مقداری شیرینی خرید و به خانه آورد، برای هر کدام از اعضای خانواده مقداری شیرینی را داخل ظرف‎های جداگانه‎ای قرار داد و اصرار کرد که از آنها میل کنیم اما من نتوانستم و از گلویم پایین نرفت.

ناهید روحی‎کوشال‎شاهی اظهار کرد: یک لحظه احساس دلتنگی به من دست داد و سرم را روی زانوی پدر گذاشتم، او روی سرم دست می‎کشید و هنوز هم گرمای دست او را احساس می‎کنم، پدر رفت و تا یک‎سال دیگر برنگشت و این سال‎های فراق یکی پس از دیگری گذشت.

به گزارش فارس، در سال 85 شهادت علی‎نقی اعلام شد و بنا به روایات بچه‎های جنگ، او و بسیاری دیگر از هم‌رزمانش در عملیات فاو و در حمله شیمیایی سال 67 به شهادت رسیدند اما هیچ نشانی از آنها نبود، خانواده شهید سال‎ها چشم‎انتظار نشانه‌ای از او ماندند حتی تکه‎ای استخوان.

24 دی‌ماه 90 مصادف با روز اربعین حسینی(ع) 1433، شهرستان نکا میزبان دو شهید گمنام دفاع مقدس بود، شهدایی که به‎عنوان شهید گمنام زیر باران رحمت الهی و در سرمای هوا گرمایی به شهر کوچک نکا بخشیدند و پس از تشییع باشکوه در نقطه مرکزی شهر به خاک سپرده شدند و سال 94 نیز شهید گمنام دیگری از شهدای غواص و خط‎شکن در کنار این دو شهید آرام گرفت، حالا اینجا زیارتگاه و مأمن مردم نکا شده است؛ یادمان شهدای گمنام در خیابان علمیه نکا.

به روایت یکی از اعضای گروه تفحص، در 24 آبان‌ماه سال‌جاری خبری مبنی بر احراز هویت یکی از شهدای گمنام نکا اعلام شد و از آن لحظه دل در دل بچه‌های تفحص نبود که چگونه می‎توانند خانواده شهید را در جریان این موضوع بگذارند، جلسات مختلفی برگزار و همه برنامه‎ها لیست شد.

احمد ذلیکانی اظهار کرد: هشتم آذرماه جاری، خانواده شهید به‎طور کامل در جریان موضوع قرار گرفتند، برای آنها باور این حقیقت خیلی سخت بود، اما قانع شدند.

همه‎چیز برای آمدن خانواده شهید آماده شد، ساعت 15 روز 11 آذرماه در مقابل سپاه ناحیه نکا جمعیت زیادی برای استقبال از خانواده شهید روحی آمده بودند، خانواده و آشنایان آن شهید در این مکان توقف کردند و با انبوه جمعیتی مواجه شدند که ارادت خود را به شهدا نشان دادند.

قدم‎ها به‌سمت مزار شهدای گمنام نکا در خیابان علمیه تندتر شد، جمعیت که به یادمان رسید، دیگر دل در دل خانواده شهید نبود جالب‌تر اینکه مردم نکا نیز گویا برای نخستین‌بار است بر مزار شهدای گمنام می‎آمدند، تا حدی‎که آشنایان شهید به‎دلیل ازدحام جمعیت به‎سختی توانستند وارد یادمان شهدا شوند و برخی‎ها صبر کردند تا اندکی اوضاع آرام‎تر شود.

توصیف اینکه خانواده شهید روحی چه احساسی بر مزار شهید خود داشتند، بسیار سخت است اما موضوع مشخص این است که انتظارشان به پایان رسید و گل گم‎گشته خود را یافتند، حالا وحید، مرتضی، روح‎الله و ناهید با مادرشان تمام سختی‎های 27 ساله را با پدر مرور می‎کنند و با نوازش سنگ قبر شهید آرامش می‎گیرند، آنها از غرب مازندران به شرق این استان آمدند تا طلوع دوباره خورشید زندگی خود را ببینند و می‎دانند این طلوع را دیگر غروبی نیست.

آنها در شهر نکا ارادت مردمی را می‎دیدند که چهار سال است بر مزار این شهید و دو شهید گمنام دیگر ابراز ارادت کردند و بسیاری از آنها نیز حاجت‌روا شده‎اند، شور و حال جمعیت به خانواده شهید دلگرمی داد.

سوال مهم در ذهن همه این بود که آیا شهید روحی به شهر چالوس منتقل می‎شود یا خیر، به‎همین دلیل ما نیز به دنبال پاسخ سئوال رفتیم تا ببینیم آنها که در جریان موضوع هستند، چه نظری دارند و سوال دوم اینکه آیا پیش‌بینی می‎شد که این‌ همه جمعیت در یادمان شهدای گمنام نکا، جمع شوند.

مرتضی رمضانی فرمانده سپاه ناحیه نوشهر که تا چندی پیش به‎عنوان فرمانده سپاه ناحیه نکا فعالیت می‎کرد و اکنون نیز در هر دو شهر مشغول خدمت است، به خبرنگاران گفت: با خانواده شهید صحبت کردیم و آنها رضایت داده‌اند تا شهید در همین مکان بماند.

فرمانده نیروی انتظامی نکا گفت: طرح‎های امنیتی، ترافیکی و انتظامی را برای مراسم استقبال از خانواده شهید روحی و برگزاری یادواره شهدای گمنام نکا برگزار کردیم و هیچ مشکلی پیش نیامد.

حسن فلاح اظهار کرد: تعداد زیادی از مردم نکا معمولاً در روز اربعین و تعطیلات آخر هفته به روستاهای خود می‎روند، اما امروز در شهر ماندند و به استقبال خانواده شهید آمدند که جای تقدیر دارد.

شکرالله فقیه‎تبار نماینده ولی‌فقیه در سپاه نکا نیز از لطف و ارادت مردم نکا به شهدای گمنام گفت و اینکه مردم همان‎گونه که در سال 90 به مراسم تشییع و خاک‎سپاری شهدای گمنام آمده بودند، امروز نیز با همان علاقه به استقبال خانواده شهیدی آمدند که پس از 27 سال انتظار بالاخره گم‎گشته خود را یافتند و این‌ها نشان از ولایت‎مداری و علاقه‎مندی به ارزش‎هاست.

حسین پویا رئیس شورای شهر نکا نیز به خبرنگاران گفت: جلسه‌ای را در شورای شهر برگزار کردیم و طی مصوبه‌ای قرار شد که یکی از خیابان‎ها، اماکن عمومی و یا میادین این شهر به نام شهید روحی نام‎گذاری شود.

صدای اذان به‎ گوش می‎رسید، جمعیتی که برای ساعتی به خانه‎های خود بازگشته بودند، رفته‎رفته بار دیگر وارد یادمان شهدای گمنام نکا شدند، نماز جماعت مغرب و عشا که تمام شد، اندکی بعد صدای قرآن خبر از آغاز مراسمی دیگر می‎داد، کلیپی کوتاه از زندگی شهید پخش شد، مداحی و سخنرانی و ضیافت شام به پایان رسید، خانواده شهید روحی بار دیگر کنار مزار شهید خود آمدند تا از پدر خداحافظی کنند.

صحبت‎های خانواده شهید هم شنیدنی است، فرزند نخست شهید علی‎نقی روحی‌کوشال‎شاهی گفت: آخرین باری که پدرم را دیدم 14 ساله بودم و اکنون 27 سال از آن زمان گذشته است، باورم این بود که پدرم زنده است و روزی برمی‎گردد و حالا بازگشت او را به این طریق می‎بینم.

وحید روحی‌کوشال‎شاهی اظهار کرد: وقتی وارد شهر نکا شدم، حضور مردم برایم بسیار باورنکردنی بود؛ مردمی که چهار سال در کنار دو شهید گمنام دیگر در یادمان شهدای گمنام نکا با پدرم انس گرفته‎اند و با آنها درد دل می‎کنند.

همسر شهید روحی‎کوشال‎شاهی نیز به فارس، گفت: وقتی خبر احراز هویت همسرم را شنیدم پذیرش این موضوع خیلی برایم سخت بود، تا قبل از آمدن به نکا نظرم این بود که شهید به شهر چالوس انتقال داده شود اما وقتی حضور مردم را دیدم، تصمیم دیگری گرفتم.

سیداشرف میرپور با بیان اینکه فرزندانم رضایت دادند که پدرشان در همین مکان بماند، افزود: انتظار چنین استقبالی را از مردم نکا نداشتم و فکر می‎کردم همسرم غریبانه در اینجا دفن شده است، اما اکنون دانستم که او برای این مردم بسیار آشناست، لذا اجازه می‎دهیم مانند قبل میهمان همین مردم باشد.

روح‎الله روحی‌کوشال‎شاهی فرزند کوچک این شهید نیز رضایت خود را اعلام کرد و گفت: خواهر و دو برادر دیگرم رضایت دادند، مادرم نیز رضایت داد و من هم حرفی ندارم، زیرا مردم نکا ثابت کردند که چقدر به شهدای گمنام ارادت دارند، پدرم دیگر متعلق به ما نیست، بلکه از آن ملت است.

حالا دیگر خیال همه راحت شده بود که شهید علی‎نقی روحی‎کوشال‎شاهی که مردم نکا با او به‎عنوان شهید گمنام انس گرفته بودند، همین‎جا می‎ماند تا همچنان برای مردم نکا دلبری کنند، او دیگر شهید گمنام نیست بلکه «شهید مهمان» است.

لحظات گذشت، میهمانان هر کدام به‎ مقصدی رفتند، فرش‌ها هم جارو زده شد، دیگر یادمان شهدا خالی از جمعیت شد، سه آرامگاه با گل و گلاب معطر و زیباتر شدند، هوا مه‎آلود و سرد بود، از دور نگاهی به یادمان شهدا انداختم، نور گنبد با هوای مه‎آلود ترکیب زیبایی را آفریدند، گویا امشب سه شهید کنار هم نشسته‎اند و شهید علی‎نقی روحی چقدر حرف برای گفتن دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار