مسئول حقوقی و املاک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی از صدور حکم پرداخت جزای نقدی برای متهم حفاری غیرمجاز در شهرستان راز و جرگلان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶ 31 October 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی، ظهر امروز ملک‌حسین قویدل چوکانلو مسئول حقوقی و املاک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: حکم پرداخت جزای نقدی برای متهم حفاری غیرمجاز در شهرستان راز و جرگلان صادر شد.

وی گفت: این تخلف در دادگاه کیفری شهرستان راز و جرگلان مورد رسیدگی قرار گرفت و متهمان به پرداخت پانصد میلیون ریال محکوم شد.

مسئول حقوقی و املاک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی افزود: علاوه بر پرداخت جزای نقدی، آلات و ادوات حفاری کشف شده نیز به نفع دولت ضبط شد.

قویدل با اشاره به این‌که تبلیغ، خریدوفروش، حمل و نگهداری و همچنین استفاده از دستگاه‌های فلزیاب منوط به دریافت مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی است، خاطرنشان کرد: تبلیغ انواع دستگاه فلزیاب از طریق رسانه‌های عمومی با مجوز این وزارتخانه امکان‌پذیر است.

این مقام مسئول گفت: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به‌دست‌آوردن اموال تاریخی - فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث‌فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

وی بیان داشت: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار