به عدم کنترل ادرار به صورت غیر ارادی یا ارادی نا متناسب با سن، شب ادراری گفته می شود .
کد خبر: ۱۱۳۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴ 11 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: به عدم کنترل ادرار به صورت غیر ارادی یا ارادی نا متناسب با سن، شب ادراری گفته می شود؛ به طوری که با سطح تکامل و سن کودک متناسب نباشد. شب ادراری تا حدود پنج سالگی طبیعی تلقی می شود. بعد از سن پنج سالگی چنانچه دست کم دوبار در هفته به مدت سه ماه اتفاق افتد یا اینکه بروز آن باعث اضطراب و افت عملکرد شدید شود، غیر طبیعی تلقی می شود. شیوع اختلالات هیجانی و رفتاری در این کودکان بیشتر از جمعیت عمومی است.

 

علت های شب اداری در کودکان

رشد آهسته قسمت کنترل مغز: کودکانی که تخت‌خواب خود را خیس می‌کنند، اغلب خواب بسیار عمیقی دارند. این خواب عمیق بر ارتباط مغز با مثانه تأثیر می گذارد. کودک به جای آنکه برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار شود، عضلات کف لگن را شل می‌کند و به این ترتیب کنترل مثانه خارج می‌شود؛ این مشکل به تدریج با بزرگ‌تر شدن کودک برطرف می شود.

ظرفیت کوچک مثانه: در برخی کودکان هنوز ظرفیت مثانه کامل نشده و تنها می‌تواند مقدار کمی ادرار را در خود نگه ‌دارد.

تولید بیش از حد ادرار: ممکن است کلیه‌های کودک در شب، ادرار زیادی تولید کند که مثانه توانایی نگهداری آن را نداشته باشد. نوشیدنی‌ های کافئین ‌دار و گازدار پیش از خواب، عدم ترشح هورمون ضد ادرار و ابتلا به دیابت نوع یک می‌تواند از دلایل این پرکاری کلیه باشد.

اختلالات خواب: برخی از کودکان دارای اختلالات خواب مانند راه رفتن در خواب یا قطع نفس هستند که این اختلالات میزان ادرار را در شب افزایش می ‌دهد.

یبوست: یکی دیگر از دلایل شب‌ ادراری کودکان یبوست طولانی مدت است. راست روده در پشت مثانه قرار دارد و اگر کودک دچار یبوست باشد، جمع شدن مدفوع در راست روده به مثانه فشار می ‌آورد و توانایی آن را در نگه داشتن ادرار محدود می‌کند.

استرس: هرنوع استرسی می‌تواند منجر به مشکلات شب‌ ادراری شود. اگر استرس ناشی از شب‌ ادراری روی کودک یا خانواده تأثیر بگذارد، شرایط بدتر می شود. کودکانی که جای خود را خیس می‌کنند، اغلب از کشف این موضوع و سرزنش شدن از طرف خواهر، برادر یا دوستانشان می‌ترسند. استرس‌های اجتماعی مانند تولد یک خواهر یا برادر جدید، شروع تنها خوابیدن، تغییر مدرسه، بحران خانوادگی، یک حادثه تکان‌دهنده و موارد مشابه، از دیگر دلایل بالا رفتن اضطراب در کودکان و ایجاد شب‌ ادراری است.

عفونت مجاری ادراری: علائم عفونت ادراری در طول روز محسوس است و بر توانایی کودک برای نگه داشتن رختخواب در طول شب اثر می گذارد. علائم عفونت ادراری شامل ادرار کدر همراه با رگه های خون، تب، استفراغ، تخلیه ادرار با درد و سوزش شدید، تکرر ادرار همراه با تخلیه جزیی است.

دیابت: خیس کردن تختخواب ممکن است نخستین علامت دیابت باشد. نشانه های دیگر ممکن است شامل دفع مقدار زیادی ادرار در یک زمان، افزایش تشنگی، خستگی و کاهش وزن با وجود اشتهای خوب باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار