سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا:
برای نهادینه شدن فرهنگ کاشت درخت و در جهت ارزش گذاری بیش از پیش به ایجاد فضای سبز در محیط زندگی روز 15 اسفند که هم زمان با آغاز هفته منابع طبیعی است روز درخت کاری نامیده شده است.
کد خبر: ۱۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ 07 March 2015
به گزارش تابناک گیلان، سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا با اشاره به توزیع پنج هزار اصله نهال مثمر و غیر مثمر در این شهرستان از شهروندان خواست به کاشت نهال های دریافتی اقدام کنند.

سرخوش کرمزاده روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: برای نهادینه شدن فرهنگ کاشت درخت و در جهت ارزش گذاری بیش از پیش به ایجاد فضای سبز در محیط زندگی روز 15 اسفند که هم زمان با آغاز هفته منابع طبیعی است روز درخت کاری نامیده شده است.

وی درخت کاری را یکی از سنت های پسندیده در دین اسلام عنوان کرد و افزود: بارها در روایات و احادیث مختلف از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار به کاشت درخت به عنوان یک امر واجب تاکید شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عمده نهال های توزیع شده بین شهروندان آستارایی از نوع گردو ، صنوبر ، بلوط ، اقاقیا ، توسکا ، زربین و کاج است ، اضافه کرد: روز گذشته در نخستین روز از هفته منابع طبیعی یکهزار نهال در بین نمازگزاران آستارایی در محل مصلای نماز جمعه توزیع شد.

وی اظهار کرد: در طول هفته منابع طبیعی با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران 160 نهال به نیت 160 شهید گلگون کفن آستارا در سطح این شهرستان کاشته می شود.

وی همچنین از توزیع 200 اصله نهال در سطح مدارس آستارا خبر داد و بیان کرد: فرهنگ کاشت درخت باید از مدارس آغاز شود تا کودکان و نوجوانان این مرز و بوم با اهمیت گذاشتن به سرمایه های ملی در جهت حفظ آنها کوشا باشند.

کرمزاده در ادامه با تاکید بر حفظ و نگهداشت بیش از پیش نهال ها با مشارکت و همکاری مردم ، اظهار کرد: از مردم با فرهنگ آستارا خواستاریم پس از دریافت نهال ها نسبت به کاشت آنها اقدام کنند تا بتوانیم ضمن داشتن فضای سبز ، آیندگان را نیز از برکات این درختان بهره مند بکنیم.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا با اشاره به اینکه در سال گذشته 10 هزار اصله نهال بین شهروندان آستارایی به مناسبت هفته منابع طبیعی توزیع شده بود، گفت: نهالکاری در محوطه سپاه ناحیه آستارا، پارک جنگلی بی بی یانلو ، مزار شهدا ، مرکز فنی و حرفه ای و محوطه روستای داداش آباد و همچنین بازدید از پروژه های آبخیزداری در حیران از جمله برنامه های هفته منابع طبیعی در این شهرستان مرزی است.

کرمزاده در ادامه حیات انسان ها را در گرو حیات و بقای طبیعت عنوان کرد و گفت: جنگل تنظیم کننده و تصفیه کننده جریان آب است، بدین طریق که آب با عبور از لابه لای برگ های ریخته شده و نفوذ در خاک جنگل تصفیه می شود.

وی ادامه داد: هر هکتار جنگل می تواند تا 68 تن گرد و غبار را در هر بار در خود رسوب دهد. 

به گزارش ایرنا؛ اراضی ملی آستارا 40 هزار هکتار است که در این میان 32 هزار هکتار از اراضی را مناطق جنگلی تشکیل می دهد که در آن انواع گونه های جنگلی از قبیل بلوط ، راش ، توسکا ، ممرز ، نمدار ، ملج ، لیلکی ، انجیلی ، آزاد ، افرا ، گردو ، شیردار ، گیلاس وحشی ، فندق ، شمشاد جنگلی و ون وجود دارد. 

استان گیلان 565 هزار هکتار جنگل دارد.

پانزدهم تا بیست و دوم اسفندماه، هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار