به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، در حال حاضر ۹۱۶ میلیون مترمکعب حجم آب مفید و قابل استفاده سد‌های فارس است که معادل ۳۵ درصد ظرفیت کل سد‌های استان را دربرمی‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۱۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ 03 July 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، در حال حاضر ۹۱۶ میلیون مترمکعب حجم آب مفید و قابل استفاده سد‌های فارس است که معادل ۳۵ درصد ظرفیت کل سد‌های استان را دربرمی‌گیرد.
همچنین با اعلام مرکز ملی پایش خشکسالی، بیش از ۹۹ درصد وسعت استان فارس با پدیده خشکسالی درگیر است.
خشکسالی جزء بلایای طبیعی نامحسوس است که گرچه خسارت آنی ندارد، اما آثار ناگوار آن به مراتب گسترده‏‌تر و همه‌جانبه‌‏تر از دیگر بلایای طبیعی است.
این پدیده جوی به تدریج و در یک دوره نسبتا طولانی عمل می‌کند و خسارات اقتصادی و اجتماعی آن تا سال‌ها باقی می‌ماند و از آنجا که نقطه شروع و پایان دقیقی نمی‌توان برای خشکسالی در نظر گرفت، آن را یک پدیده خزنده می‌نامند.
تعاریف بسیاری برای این پدیده ارائه شده، اما به طور کلی در تعریفی قابل لمس، خشکسالی به نبود یا اندک بودن باران در یک دوره طولانی گفته می‌شود که باعث نبود توازن در میزان آب و در نتیجه آن، کمبود آب، نابودی گیاهان، کم‌شدن شدت جریان آب رودخانه‌ها، کاهش عمق آب‌های سطحی، کاهش رطوبت خاک و فرسایش خاک می‌شود و از این منظر با پدیده تنش آبی گره می‌خورد.
در واقع تنش آبی محصول برهم‌خوردن تراز میان منابع و مصارف آب است و در شرایطی رخ می‌دهد که میزان مصرف آب از منابع تجدیدپذیر آن پیشی بگیرد.
این اتفاق که ناشی از رفتار‌های انسانی و نه عملکرد طبیعت است، در هر شرایطی امکان وقوع دارد و در شرایط خشکسالی و افزایش دما که تجدید منابع رو به ضعف می‌گذارد، خود را بیشتر نشان می‌دهد و گاه به بحران تبدیل می‌شود. ایران با میانگین بارش ۲۵۰ میلی‌متر، کشوری است که از نظر جغرافیایی در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار