رئیس اداره بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی سازمان آب منطقه‌ای فارس گفت: سد درودزن، بزرگ‌ترین سد در نیمه شمالی فارس، با ۵ و ۷ دهم میلیون متر مکعب و سد سلمان، بزرگ‌ترین سد در نیمه جنوبی فارس با ۵ میلیون متر مکعب، بیشترین سهم را در حجم ورودی از سیلاب‌ها داشته اند.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵ 09 August 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: رئیس اداره بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی سازمان آب منطقه‌ای فارس گفت: سد درودزن، بزرگ‌ترین سد در نیمه شمالی فارس، با ۵ و ۷ دهم میلیون متر مکعب و سد سلمان، بزرگ‌ترین سد در نیمه جنوبی فارس با ۵ میلیون متر مکعب، بیشترین سهم را در حجم ورودی از سیلاب‌ها داشته اند.
به گفته نیکزاد حجم آب در سد رودبال ۳ میلیون متر مکعب و دیگر سد‌ها به صورت تجمعی حدود ۴ میلیون متر مکعب افزایش یافت.
وی با بیان اینکه حجم کل سد‌های استان ۳ میلیارد متر مکعب است افزود: در حال حاضر حجم ذخیره آبی سد‌های استان هزار ۳۹۴ میلیون متر مکعب آب است که پارسال این حجم هزار و ۳۶۸ میلیون متر مکعب بود.
نیکزاد ادامه داد: بخشی از این آب برای حفظ پایداری سدهاست بنابراین از حجم فعلی ذخیره آبی سد‌های فارس فقط ۹۱۸ میلیون متر مکعب آب قابل برداشت است.
مدیر تاسیسات آبی سد درودزن هم با بیان اینکه این سد آب آشامیدنی شهرستان مرودشت و بخشی از شهر شیراز را تامین می‌کند افزود: حجم فعلی سد درود زن ۶۱۸ میلیون متر مکعب آب است که ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب برای پایداری سد مورد نیاز و ۲۸۸ میلیون متر مکعب قابل برداشت است.
علی دوست با بیان اینکه در ایستگاه سد درودزن ۳۶ و نیم میلیمتر باران ثبت شد افزود: سامانه مونسون، ۵ و ۸ دهم میلیون متر مکعب آب وارد سد درودزن کرد.
به گفته وی در مدت فعالیت سامانه مونسون در حوزه آبریز سد درودزن، دبی ورودی آب به این سد از نیم به ۸ مترمکعب در ثانیه افزایش یافت.
با وجود بهره مندی سد‌های فارس از سیلاب‌های مونسون، کارشناسان آب، همچنان بر مدیریت مصرف آب در همه بخش‌ها تاکید دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار