مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس از توزیع روزانه هفت میلیون لیتر بنزین در منطقه فارس خبر داد و گفت: به طور میانگین روزانه هفت میلیون لیتر بنزین و حدود شش میلیون لیتر گازوئیل در استان فارس توزیع می‌شود که بخشی از آن در نواحی شمالی به وسیله پالایشگاه اصفهان، نواحی شرق از طریق انبار سیرجان یا بندرعباس و بخشی از آن در نواحی غربی از انبار نفت بوشهر تأمین می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱ 11 June 2023

تابناک فارس به نقل از  روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، اسداله طاهری در این باره افزود: استان فارس یکی از پهناورترین مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که به دلیل نبود خط لوله، تمام فرآورده‌های نفتی را به وسیله نفتکش منتقل می‌کند، پالایشگاهی که در شیراز وجود دارد، سال 52 تأسیس شده است و کمتر از 40 درصد نیاز فرآورده‌های نفتی استان از پالایشگاه شیراز تأمین می‌شود و باقی نیز که حجم عظیمی را تشکیل می‌دهد، از طریق نفتکش از پالایشگاه بندرعباس به صورت روزانه تأمین می‌شود.

طاهری میزان مصرف روزانه گاز طبیعی منطقه فارس را روزانه یک میلیون و 550 هزار مترمکعب اعلام و بیان کرد: این میزان سوخت روزانه 150 هزار خودروی گازسوز در منطقه فارس را تأمین می‌کند.

وی تأکید کرد: منطقه فارس چهار ناحیه و سه انبار نفت شامل انبار نفت شهید تندگویان شیراز، انبار نفت آباده و انبار نفت لارستان و چهار مرکز سوختگیری شامل مراکز سوختگیری فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز، لارستان، لامرد و جهرم را دارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس افزود: تأمین سوخت چهار نیروگاه بزرگ در شیراز، جهرم و کازرون نیز از طریق پخش منطقه فارس انجام می‌شود.

 

25 جایگاه جدید عرضه سوخت به مجاری عرضه استان فارس افزوده می‌شود

وی تعداد مجاری عرضه بنزین و گازوئیل در استان فارس را 313 باب اعلام کرد و گفت: از این تعداد 132 باب جایگاه عرضه سی‌ان‌جی است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس با اشاره به فعال بودن چهار هزار نازل عرضه سوخت مایع و 680 نازل عرضه سی‌ان‌جی در این استان پهناور، تأکید کرد: حدود 10 جایگاه سی‌ان‌جی و 15 جایگاه عرضه سوخت مایع در حال احداث در استان فارس وجود دارد.

طاهری تعداد تأسیسات سیلندرپرکنی گاز مایع در این منطقه را 37 مرکز و تعداد فروشندگی‌های شهری و روستایی را 840 مورد اعلام کرد و ادامه داد:‌ حدود 400 عامل توزیع گاز مایع، عملیات توزیع سوخت در این استان را برعهده دارند.

 

فعالیت بیش از 1200 نفتکش در استان فارس

وی تعداد نفتکش‌های فعال در منطقه فارس را حدود هزار و 250 دستگاه اعلام کرد و گفت: ظرفیت ذخیره‌سازی انواع فرآورده‌ها در این استان، حدود 200 میلیون لیتر است که 160 میلیون لیتر آن مربوط به انبار شهید تندگویان و باقی در دیگر انبارهاست.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس تعداد خودروهای دوگانه سوز شده عمومی در طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی در این استان از ابتدای اجرای طرح را 13 هزار و 300 دستگاه عنوان کرد و افزود: حدود یک هزار خودروی عمومی نیز در صف انتظار قرار دارد که درصدد هستیم در آینده نزدیک عملیات تبدیل این خودروها را نیز انجام دهیم.

 

پرداخت ماهیانه 150 میلیارد تومان کرایه به نفتکش‌ها در استان فارس

طاهری درباره ویژگی‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس گفت: منطقه فارس دارای تنوع آب و هوایی گسترده از سردسیر تا بسیار گرمسیر و معتدل است که شاخصه این استان محسوب شده و همین تنوع آب و هوایی، کار سوخت رسانی در این منطقه را پیچیده کرده است. از طرفی استان فارس یکی از وسیع‌ترین استان‌های کشور است که برای طی مسیر این استان از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه، بیش از 1000 کیلومتر مسافت را باید طی کنید،‌ این امر در شرایطی است که در استان فارس با چنین وسعتی خط لوله انتقال فرآورده وجود ندارد و همین امر باعث شده است که ماهیانه به صورت میانگین بیش از 150 میلیارد تومان کرایه به نفتکش‌ها پرداخت شود که رقم بسیار قابل توجهی است و علاوه بر هزینه تحمیلی ناشی از کرایه نفتکش‌ها و مصرف سوخت این ناوگان، آلودگی هوا و خطرات جاده‌ای را نیز به این منطقه تحمیل کرده است که همه این موارد در میزان مصرف این استان تأثیر دارد.

وی همچنین به رشد 18 درصدی مصرف بنزین منطقه فارس در سال 1401 اشاره کرد و گفت: منطقه فارس یکی از مسافرپذیرترین استان‌های کشور در ایام تعطیلات نوروز و تابستان است و با ذخیره‌سازی مناسب فرآورده، تلاش می‌کنیم سوخت مسافران در این ایام را بدون کمترین چالشی تأمین کنیم و تاکنون نیز کمبودی در این زمینه وجود نداشته است.

 

رشد 15 درصدی سوخت نیروگاهی در سال 1401

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس از توزیع 618 هزار و 469 مترمکعب سوخت نیروگاهی در سال 1401 خبر داد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 1400، با 538 هزار و 903 مترمکعب، 15 درصد رشد یافته است.

 

ساماندهی کارت‌های آزاد جایگاه‌داران

طاهری همچنین به اجرای طرح ساماندهی کارت آزاد جایگاه‌داران در این منطقه اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح دولت تکلیف کرده است که استفاده از کارت سوخت شخصی در دستور کار قرار بگیرد، اما به دلیل این که ممکن است افراد به دلایل مختلف، کارت نداشته باشند، تلاش شده است که علاوه بر تشویق مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی، ساماندهی انجام شود و تلاش میکنیم با کمترین چالشی این طرح اجرایی شود.

وی افزود: کمتر از 40 درصد از مالکان خودروها در استان فارس هم اکنون از کارت سوخت شخصی استفاده می کنند که امیدواریم این رقم باز هم افزایش یابد.

 

توزیع روزانه 245 هزار لیتر نفت سفید در زمستان

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس از توزیع روزانه 245 هزار لیتر نفت سفید در پنج ماه آخر سال در استان فارس خبر داد و گفت: در مجموع سالیانه حدود 90 میلیون لیتر نفت سفید در استان فارس توزیع می‌شود.

طاهری همچنین میزان توزیع سالانه نفت کوره به صنایع استان فارس را حدود 94 میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: بخشی از صنایع پرمصرف مانند پتروشیمی، ذوب آهن و کارخانجات قند که سوخت آن‌ها به میزان کامل قطع نشد، از طریق سوخت دوم تغذیه شدند.

برچسب ها: توزیع ، بنرین ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار