معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از مرمت گنبد امامزاده فارسیجان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳ 04 May 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، حسین محمودی افزود: مرمت این بنای تاریخی مربوط به دوره صفویه، با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون ریال از روز گذشته آغاز شده است.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه حرم مطهر امامزاده عبدالله(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (علیه السلام) است گفت: این بنای با ارزش تاریخی در ۴۶ کیلومترى شمال غربى شهر اراک و در میان روستاى فارسیجان قرار دارد که به شماره ۱۶۴۰۵ و در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۵در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
محمودی افزود: گنبد بیرونی امامزاده فارسیجان در طول یکسال اخیر دچار آسیب‌هایی شده بود که مرمت آن از طریق پیمانکار در حال انجام است.
او یاد آور شد: بنای حرم مطهر امامزاده عبدالله(ع) در فارسیجان، قدیمى و از خشت و گل و شامل حرم و شبستان ورودى است که حرم اصلى امامزاده، اتاق مربّع شکلى است که گنبد عرقچینى آجرى با روکش گچ دارد، در زیر گنبد این حرم نقّاشى‌‏هایى به‌شکل گل و بوته دیده می‌شود. مرقد امامزاده عبدالله(ع) در فارسیجان به‌شکل ۲سکوى به هم پیوسته از جنس گچ بوده که اهالى، یکى را امامزاده عبداللَّه(ع) می‌نامند و روى این دو قبر، ۲صندوق چوبى بزرگ با تزئینات و کتیبه‌‏هایى جالب در میان ضریح آلومینومى قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار