از نظر علم نجوم و فضا در طول یک ماه یک بار ماه کامل رخ می دهد و در طول یک فصل ممکن است چهار بار ماه کامل دیده شود، بنابراین چرخش ماه و تغییر شکل آن در دیدگاه معمولی و از نظر علمی کاملا متفاوت است.
کد خبر: ۱۰۷۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳ 10 October 2022

آنچه عموم مردم می دانند این است که ماه کامل حدود یک بار در ماه از روی زمین دیده می شود اما قابل توجه است بیشتر اوقات، ماه کامل دقیقا کامل نیست.

ما همیشه یک طرف ماه را می بینیم، اما بخشی از آن به دلیل چرخش ماه در سایه قرار می گیرد. علاوه بر این، گاهی ماه چهار بار در یک فصل، کامل می شود که به آخرین آنها ماه آبی گفته می شود. تنها زمانی که ماه، زمین و خورشید کاملاً در یک راستا قرار گیرند، ماه صد در صد کامل می شود و این هم ترازی نیز باعث ایجاد ماه گرفتگی می شود.

ماه کره ای است که هر 27.3 روز یک بار به دور زمین می چرخد. همچنین حدود ۲۷ روز طول می کشد تا ماه حول محور خود بچرخد. بنابراین، ماه همیشه یک چهره را به ما نشان می دهد و برخلاف تصور ما هیچ سمتی از ماه تاریک نیست.

همانطور که ماه به دور زمین می چرخد، از زوایای مختلف توسط خورشید روشن شده و نور خورشید را منعکس می کند. به گزارش سیناپرس،ماه به طور متوسط هر روز حدود ۵۰ دقیقه دیرتر طلوع می کند، به این معنی که گاهی در طول روز و گاهی در شب طلوع می کند.

بسیاری از فرهنگ ها نام های متمایزی را برای ماه کامل در هر ماه گذاشته اند. معمولا اصیل ترین نام ها در اختیار بومیان هر کشور یا منطقه است و احتمالا این نام‌ ها در طول زمان دچار تغییراتی شده اند.

قابل توجه است نام ماه کامل اغلب با نشانگرهای فصلی مطابقت دارد، بنابراین در نیمکره شمالی ماه برداشت در پایان فصل رشد، در شهریور یا مهر رخ می دهد، و ماه سرد در دی رخ می دهد. در نیمکره جنوبی، جایی که فصل ها تغییر می کنند، ماه برداشت در ماه اسفند و ماه سرد در خرداد رخ می دهد.

گفتنی است ماه دارای چهار مرحله ماه نو، ربع اول ماه، ماه کامل و ربع سوم ماه است. در ماه نو، ماه بین زمین و خورشید قرار دارد، به گزارش سیناپرس، به طوری که طرف ماه که رو به ما است، نور مستقیم خورشید را دریافت نکرده و تنها با نور کم نور خورشید که از زمین منعکس می شود، نورانی به نظر می رسد.

چند روز بعد، همانطور که ماه در اطراف زمین حرکت می کند، سمتی که ما می بینیم به تدریج با نور مستقیم خورشید بیشتر روشن می شود. این برش نازک را هلال محو شده می نامند.

به گزارش سیناپرس، یک هفته پس از ماه نو، ماه ۹۰ درجه از خورشید در آسمان فاصله دارد و از دید ما نیمه روشن است، چیزی که ما به آن ربع اول می گوییم. چند روز بعد، وسعت روشنایی همچنان در حال افزایش است. به نظر می رسد بیش از نیمی از چهره ماه در حال دریافت نور خورشید است. این مرحله ماه خمیده در حال رشد نامیده می شود.

زمانی که ماه ۱۸۰ درجه از موقعیت ماه نو خود حرکت کند، خورشید، زمین و ماه یک خط تشکیل می دهند. قرص ماه تا جایی که می تواند به نور کامل خورشید نزدیک است، بنابراین به آن ماه کامل می گویند. در مرحله بعد، ماه حرکت کرده تا جایی که به نظر می رسد بیش از نیمی از چهره آن به سمت نور خورشید بوده اما مقدار آن در حال کاهش است.

این مرحله ماه خمیده رو به زوال خوانده می شود. چند روز بعد، ماه یک ربع دیگر به دور زمین حرکت کرده و به موقعیت ربع سوم می رسد. نور خورشید اکنون بر نیمه دیگر صورت قابل رویت ماه می تابد.

در مرحله بعد، ماه به ماه خمیده رو به زوال حرکت می کند زیرا به نظر می رسد کمتر از نیمی از چهره آن در حال دریافت نور خورشید بوده و مقدار آن در حال کاهش است. در نهایت، ماه به موقعیت شروع ماه نو خود بازمی گردد. از آنجایی که مدار ماه دقیقاً در همان صفحه مدار زمین به دور خورشید نیست، آنها به ندرت کاملاً همسو هستند.

به گزارش سیناپرس، معمولاً ماه از نقطه دید ما از بالای خورشید یا از زیر خورشید عبور می کند، اما گاهی اوقات درست از مقابل خورشید می گذرد و باعث می شود خورشید گرفتگی ایجاد شود.

محاسبه شده است هر ماه کامل در یک لحظه دقیق رخ می دهد که ممکن است نزدیک به زمان طلوع ماه در جایی که شما هستید باشد یا نباشد. بنابراین زمانی که ماه کامل طلوع می‌ کند، معمولاً چند ساعت قبل یا بعد از زمان واقعی که از نظر فنی کامل است رخ می دهد. باید گفت یک تلسکوپ معمولی متوجه تفاوت آن نمی‌ شود. در واقع، ماه اغلب در دو شب متوالی در اطراف ماه کامل تقریباً یکسان به نظر می رسد.

برچسب ها: ماه ، ماه کامل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار