کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی اژدهایی از چهاردهم مهر تا هجدهم مهرماه فعال است و پیک آن، امسال حدودا یکشنبه _هفدهم مهرماه_ است.
کد خبر: ۱۰۷۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱ 08 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی اظهار کرد: سیاره عطارد از مختصات رصدخانه لارستان، سحرگاه یکشنبه _هفدهم مهرماه_ به بالاترین نقطه در آسمان صبحگاهی در صورت فلکی سنبله خواهد رسید و با قدر منفی ۰.۶ بسیار درخشان خواهد بود. کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی ساعت ۰۴:۲۸ طلوع خواهد کرد و هنگام طلوع آفتاب زمانی که ۱۷ درجه بالاتر از افق است حدود ساعت ۰۵:۴۷، در روشنایی آسمان غیرقابل رصد خواهد شد. کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی در این زمان در فاز هلال افزاینده است و حدود ۵۳ درصد روشنایی دارد.

اوج بارش شهابی اژدهایی
وی افزود: بارش شهابی اژدهایی از چهاردهم تا هجدهم مهرماه فعال است و پیک آن امسال حدوداً یکشنبه _هفدهم مهرماه_ است. در این مدت هر زمان که کانون بارش در صورت فلکی اژدها بالای افق قرار داشته باشد امکان مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت. از مختصات رصدخانه لارستان هر روز از غروب تا ساعت ۰۱:۲۰ که کانون بارش زیر افق غربی ناظر زمینی قرار می‌گیرد امکان دیدن شهابواره‌ها وجود خواهد داشت.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: کانون بارش قبل از تاریکی آسمان به اوج خود می‌رسد بنابراین احتمالاً بهترین زمان رصد شهابواره‌ها بلافاصله پس از غروب خورشید است. ماه ۱۴ روزه در حالت بدر کل شب در آسمان حضور دارد، بنابراین نور ماه مانع دیدن این شهاب‌ها است. این بارش بر اثر عبور زمین از میان رد دنباله‌دار دوره‌ای 21P/ Giacobini Zinner ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: این بارش معمولاً ضعیف است و به ندرت بیش از پنج شهاب در ساعت را ارائه می‌دهد. هر چند در سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۴۶ نرخ ساعتی سرسویی بارش شهابی اژدهایی بسیار بیشتر از معمول شد و به هزاران شهاب در ساعت رسید.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار