منابع آبی محدود و محدودتر می‌شود و بنابر بررسی‌های انجام شده، استان‌ فارس در معرض بیشترین تنش آبی قرار دارد که برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابع آبی حائز اهمیت است.
کد خبر: ۱۰۵۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸ 22 July 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: کمبود آب یکی از چالش‌های بزرگ قرن حاضر است که در آینده به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بشریت به حساب خواهد آمد.

پدیده خشکسالی باعث کاهش سریع جریان‌های سطحی، افت مخازن زیرزمینی، فرسایش آبی و بادی و خاکی، تغییر کیفیت منابع آب‌وخاک و افزایش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و نشست زمین می‌شود.

بخش عمده منابع آب مصرفی کشور از طریق آب‌های زیر زمینی تأمین می‌شود و این آب‌ها از منابع آبی تجدید پذیرند اما زمان زیادی برای تجدید آنها نیاز است و برداشت از این منابع موجب شده میزان آب‌های زیرزمینی رو به کاهش باشد.

منابع آبی محدود و محدودتر می‌شود و بنابر بررسی‌های انجام شده، استان‌ فارس در معرض بیشترین تنش آبی قرار دارد که برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابع آبی حائز اهمیت است.

بحران آب به نظر، سال به سال با تغییرات اقلیمی ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است و اکنون باید با صرفه‌جویی در مصرف آب برای تأمین منابع پایدار آبی نیز تدبیر کرد.

 

افت شدید سطح آب های زیرزمینی در برخی نقاط روستایی فیروزآباد

در این راستا رئیس امور آبفا شهرستان فیروزآباداظهار داشت: در میانه راه تابستان و در روزهای اوج مصرف آب، شهرستان فیروزآباد در این زمینه وضعیت نسبتاً پایداری دارد.

علیرضا اکبری افزود: هر چند که در سال زراعی جاری شاهد کمی بارش با توجه به میانگین بلند مدت در شهرستان فیروزآباد بودیم اما به لطف تلاش شبانه روزی همکاران امور آبفا فیروزآباد در حوزه استمرار تولید و توزیع عادلانه آب و علیرغم روزهای پرتنش اوج مصرف ، شهرهای فیروزآباد ، میمند و روستاهای حوزه شهرستان، شرایط کمی و کیفی نسبتاً مناسبی را پشت سر می‌گذارند.

وی ادامه داد: وضعیت ثبات نسبی در تأمین آب شهرستان به معنای نبود مشکل در تامین آب نیست و بعضی از روستاها مانند مهکویه و کمال اباد به دلیل افت شدید سطح آب های زیرزمینی ، با مشکل آب مواجه شده اند.

اکبری گفت: بعضی از روستاها مانند دهبین به دلیل نیاز به احداث ایستگاه پمپاژ ، وضعیت مناسبی ندارد که هم اکنون برای تامین آب شرب از چاه کشاورزی آب خریداری و در عین حال احداث ایستگاه پمپاژ هم پیگیری می‌شود.

 

جیره‌بندی در برخی نقاط روستایی فیروزآباد آغاز شد

رئیس امور آبفا شهرستان فیروزآباد بیان داشت: در بعضی قسمتها هم مانند مجموعه آبرسانی پرزیتون، خبره، مورجان و ملای فهله به دلیل کمبود آب تقسیم بندی یا جیره بندی اغاز شده است.

اکبری ابراز داشت: لازم به ذکر است در بخش روستای ملای فهله یک حلقه چاه حفر شده که پیگیر تامین اعتبار و تجهیز آن می باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر چه اقداماتی جهت مطلوب شدن وضعیت آب شهرستان انجام شده گفت: سرکشی ۲۴ ساعته از چاهها جهت اطمینان از در مدار بودن همه آنها و البته جلوگیری از سرقت تجهیزات حلقه های چاه آبرسانی که خیلی تاثیر مثبتی داشته و ظرف ۷۰ روز گذشته خوشبختانه هیچگونه سرقت در حوزه تاسیسات آبرسانی شهر نداشته ایم.

 

شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز از جمله اقدامات جدی توزیع منصفانه آب

اکبری خاطرنشان کرد: پیمایش روستاها و شهر جهت شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز، بهسازی شبکه‌های آبرسانی که تاثیرات به سزایی در جلوگیری از هدر رفت آب داشته از جمله اقداماتی بوده که امور آبفا شهرستان جهت تامین و توزیع منصفانه آب در شهرستان داشته است.

رئیس امور آبفا شهرستان فیروزآباد افزود: تامین آب شرب برخی از روستاها با تانکر سیار از اقدامات و خدماتی بوده که در شرایط افت شدید آب در این تابستان گرم امور آبفا داشته است.

برچسب ها: خشکسالی ، بحران آب ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار