سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس به اعتراض برخی سازمان های مردم نهاد در خصوص مجوز برداشت آنقوزه در منطقه بهرام گور فارس که توسط منابع طبیعی استان صادر شده پاسخ داد و گفت: این مجوز ها از قبل صادر شده و مورد موافقت محیط زیست نیست و به جد و از طرق مختلف به دنبال لغو این مجوزها هستیم.
کد خبر: ۱۰۴۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴ 24 April 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: همگام با نو شدن طبیعت، مشاهده می‌شود که تعدادی از افراد محلی، گردشگران، شکارچیان و... وارد منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور و پارک ملی قطرویه شده و با برداشت غیرمجاز گونه‌های دارویی و غذایی مانند آنغوزه، دمبل و... و نیز با هدف گردشگری در این منطقه حفاظت‌شده، اقدام به تخریب طبیعت و اکوسیستم آن می‌کنند.

همچنین با توجه به فصل زایش حیوانات و گونه‌های ارزشمند این پارک ملی در بهار و نیاز به محیط امن و آرام برای حیوانات، می طلبد برای جلوگیری از تخریبها و تأمین امنیت گونه‌های جانوری و گیاهی، با متخلفان برخورد کنند.

آنغوزه یکی از گیاهان دارویی است که علاوه بر خواص درمانی که دارد از آن برای طعم‌دار کردن غذاها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای بوی تند و طعم تلخی است.

عطا پور شیرزاد سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس روز یکشنبه در نشست سازمان های مردم نهاد با تقدیر از حضور این سازمان ها با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه مجازی، سمن ها را سرمایه های ارزشمند محیط زیست عنوان کرد و گفت: در کنار سمن ها مشکلات محیط زیست به حداقل خواهد رسید.

پور شیرزاد بیان کرد: همچون گذشته ارتباط تنگاتنگی با سازمان های مردم نهاد خواهیم داشت و علاوه بر استمرار کارهای خوب گذشته، با شوق و علاقه بیشتر این مسیر را ادامه خواهیم داد و در صورت تمایل فاصله جلسات مشترک را نیز کاهش می دهیم.

این مقام مسوول اذعان داشت: با پیشنهادهای کارساز، مدون و نتیجه محور در افق های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، می توانیم با همراهی سمن ها، اتفاقات خوشایندی را در سطح استان رقم بزنیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس از سازمان های مردم نهاد خواست، با توجه به ظرفیت آن ها در بعد علمی، عملی و همچنین سیاست دولت مردمی مبنی بر مردم پایه و مشارکتی بودن فعالیت ها، با ایجاد ارتباط مستقیمی با رسانه ها به منظور تنویر افکار عمومی و اعتماد سازی حداکثری به جای انتقال اتفاقات محیط زیستی و برقراری ارتباط از دولت به مردم به رویکرد مردم به مردم برسیم.

وی افزود: امیدواریم با تعامل، تفاهم و خرد جمعی همه تشکل ها و با اتحاد همه جانبه، از انفال الهی را به نحو احسن، حفاظت و حراست، کنیم

پور شیرازد در پاسخ به سوال یکی از سمن ها در خصوص حریم تالاب هفت برم اظهار داشت: حریم تالاب توسط آب منطقه ای استان فارس مشخص شده و ما بقی کارهای قانونی توسط محیط زیست در حال انجام است.

مجید تقی خانی، دبیر سمن های مردم نهاد استان فارس هم به نمایندگی از سایر سمن ها ضمن تبریک انتصاب جدید سرپرست حفاظت محیط زیست فارس از تشکیل این جلسه ابراز خوشحالی کرد.

در ادامه جلسه نیز نمایندگان سمن ها به مواردی همچون نقش پررنگ مدیریت مشارکتی با حضور فعال و عمل گرایانه ی سمن ها، فرهنگ سازی در خصوص استفاده حداقلی از پلاستیک در بین شهروندان و همچنین تفکیک از مبدا، تقاضای حمایت از عدم انتقال آب مارگون به دو روستای اسفیان و تل زری و حفاظت اصولی در منطقه تنگ گمبیل سپیدان، حمایت از تولید کیسه های پارچه ای، حفاظت از تالاب ها با طرح های علمی و قابل اجرا، هم افزایی تمامی سازمان های مردم نهاد، توجه ویژه به زیستگاه جنگلی زاگرس و همچنین، مقاومت در برابر خواسته های ناپایدار عوامل قدرت و جلوگیری از توسعه ناپایدار اشاره کردند.

برچسب ها: لغو ، برداشت آنقوزه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار