مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: همزمانی کرونا و آلودگی هوا ضرورت های را برای حفظ سلامت ایجاب می کند که باید انجام داد.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶ 20 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، حسن مهرعلی افزود: کووید-۱۹ در حال حاضر به همراه آلودگی هوا در بسیاری از کلان شهرها و شهرهای صنعتی به صورت همزمان مشکل ساز شده است، آلاینده های هوای شهری ترکیبی پیچیده از ذرات، مواد سمی و خطرناک هستند که برای سالمتی انسان مضر است؛ مواجهه با آلودگی هوا می تواند باعث تحریک ریه ها، ایجاد التهاب، تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن، افزایش عفونت در بافت ریه شود.
وی یادآورشد: افرادی که مستعد ابتلا به بیماری کووید-۱۹هستند ممکن است سلامتی شان به گونه ای باشد که آنها را مستعد آسیب پذیری بیشتری از آلودگی هوا نیز بسازد از جمله ی آنان نوجوانان و کودکان افراد زیر ۱۸سال، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افراد با بیماری های زمینه ای و مشکلات قلبی، عروقی، تنفسی، متابولیکی مثل دیابت، کارگران و افرادی که در فضای آزاد به خصوص فعالیت های سنگین فعالیت دارند.
وی تاکید کرد: همچنین افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، افرادی که در دوره بهبود و بازتوانی بیماری کووید-۱۹هستند به دلیل درگیری سیستم تنفسی و قلبی عروقی آنها در معرض خطر بیشتری از جانب آلودگی هوا قرار دارند و افرادی که در دوره بهبود و ریکاوری سایر بیماری ها مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند نیز باید در این روزها باید بیشتر مراقبت سلامتی خود باشند.
مهرعلی ادامه داد: علائمی مانند سرفه خشک، سوزش گلو، تنگی و مشکل تنفسی علائم رایج کووید-۱۹ و آلودگی هوا هستند که البته ابتلاء به کووید-۱۹ می تواند همراه با تب، بدن درد و سایر علائم دیگر باشد.
مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با انجام برخی اقدامات می توان اثرات بالقوه سلامتی ناشی از آلودگی هوا در زمان اپیدمی کووید را کاهش داد.
وی افزود: پیگیری وضعیت کیفیت هوا محل سکونت، اقامت و محل کار از رسانه های معتبر، خودداری از قدم زدن و دویدن در فضای باز و پارک، کاهش شدت فعالیت بدنی حتی در خانه به خصوص کسانیکه بیماری زمینه ای دارند، استفاده از غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان که شامل میوه و سبزیجات می باشد و خودداری از مصرف غذاهای چرب و فست فود و غذاهای فراوری شده، افزایش نوشیدن مایعات به ویژه آب، استفاده کمتر از وسایل گاز سوز و نظایر آن، بسته بودن درب ها و پنجره ها در زمان آلودگی هوا و خودداری از فعالیت هایی که باعث افزایش آلودگی هوا در فضای داخل می شوند مثل سرخ کردن غذا، جاروکشیدن، جاروبرقی و غیره از جمله اقداماتی است که می توان برای کاهش میزان خطرات و خسارات انجام داد.
مهرعلی گفت: بهترین راه کاهش مواجهه با آلودگی هوا ماندن در خانه و فضای بسته می باشد که این امر در زمانی که اپیدمی وجود دارد به همراه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و کاهش تجمعات باید صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار