شهرستانی با این قدمت موزه‌ای نیمه تمام دارد که خود رفته رفته به یک موزه تبدیل شده است. در سال 83 عملیات ساخت یک موزه در شهرستان بوانات آغاز شد که پس از گذشت 18 سال هنوز نیمه تمام باقی مانده است.
کد خبر: ۱۰۳۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵ 07 April 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در میان شهرهای استان فارس کمتر شهری پیدا می‌شود که سابقه تاریخی نداشته باشد اما برخی از شهرها قدمتی دیرینه دارند. شهرستان بوانات براساس کشفیاتی که در سال 97 در تپه هرمنگان انجام شده تاریخی 8 هزار ساله دارد و این کشفیات شامل سفال و مربوط به دوره یکجانشینی بوده که آثار کشف شده برای بررسی بیشتر به پژوهشگاه میراث فرهنگی فرستاده شده است.

شهرستانی با این قدمت موزه‌ای نیمه تمام دارد که خود رفته رفته به یک موزه تبدیل شده است. در سال 83 عملیات ساخت یک موزه در شهرستان بوانات آغاز شد که پس از گذشت 18 سال هنوز نیمه تمام باقی مانده است.

این موزه با زیربنایی بیش از 1300 متر مربع در دو طبقه از اقدامات سازمان میراث فرهنگی بوده که هرچند به موزه مردم‌شناسی معروف شده اما موزه‌ای برای همه نوع اقلام تاریخی است.

خبرگزاری تسنیم در سال‌های 95 و 97 در گزارش‌هایی با تیتر «چشم انتظاری تاریخ 8 هزار ساله بوانات؛ پروژه موزه 14 ساله شد» و «گریبان تاریخ 8 هزار ساله در دست اعتبارات/ انتظار 12 ساله یک موزه» به این موزه و روند کند پروژه آن پرداخت.

فرمانداران وقت شهرستان بوانات کمبود اعتبار را مهم‌ترین دلیل برای متوقف ماندن این پروژه اعلام کردند و حتی در یک مقطعی از مکان‌یابی اشتباه و مشکلات مجوز این موزه سخن گفتند اما آنچه مسلم است موزه بوانات خود به یک موزه تبدیل شده است.

بنا بر اطلاعات موجود تا زمانی که تکلیف موزه مشخص شود آثار تاریخی این شهرستان به خزانه استان تحویل داده می‌شود در حالی که داشتن مکانی برای نگهداری آثار تاریخی این شهرستان یک ضرورت است.

در این شهرستان آثاری از دوره‌های هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی وجود دارد علاوه بر آن حضور گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال برای بازدید از مجموعه‌های گردشگری این شهرستان و وجود آثاری از دوران نوسنگی و دیگر دوران‌های تاریخی متعلق به بوانات لزوم تکمیل موزه این شهرستان را دو چندان می‌کند.

لزوم بازنگری در نقشه موزه بوانات

در همین راستا محمد فرخ‌زاده، معاون گردشگری و زیارت استاندار فارس در سفری به شهرستان بوانات از پروژه‌های گردشگری و نیمه کاره این شهرستان از جمله موزه بازدید کرد. به گفته وی تسهیل در روند اجرای این پروژه‌ها امری مهم است که باید با همت بیشتری پیگیری شود.

به گفته فرخ‌زاده یک میلیارد تومان برای تکمیل موزه این شهر اختصاص یافته و مقرر شد که برای استحکام‌بخشی آن بازنگری در نقشه این پروژه صورت بگیرد. معاون استاندار فارس همچنین اعلام کرد که با توجه به کوچک بودن شهرستان بوانات و محدودیت مخاطبان موزه با هدف اشتغال مولد و جذب مخاطب از خارج شهرستان باید موضوعات دیگری نیز در تکمیل پروژه اضافه شود.

 

وی همچنین از تفرجگاه تاریخی محمد حنفیه بازدید کرد از تبدیل این تفرجگاه با سابقه چند هزار ساله تاریخی به یک مجتمع گردشگری ویژه خبر داد که این امر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، شهرداری بوانات و تخصیص تسهیلات بانکی صورت می‌گیرد.

چندی پیش نیز استاندار فارس خواهان تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام در شهرستان‌های استان شد و فرمانداران را مکلف کرد که تکلیف این گونه پروژه‌ها را هر چه سریع‌تر مشخص کنند یا برای ساخت آنها یا تعطیلی آنها اقدامات در خوری انجام دهند.

برچسب ها: موزه ، بوانات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار