رئیس مجمع نمایندگان استان فارس گفت: همه مسائل را در مرکز و تهران جا داده‌اند و ادارات استان‌ها هیچ اختیاری ندارند، دولت مرکزی زانویش را از گلوی استان‌ها بردارد و استان‌ها را آزاد بگذارد تا استان‌ها با هم در زمینه صادرات رقابت کنند.
کد خبر: ۱۰۲۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷ 29 January 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: علیرضا پاک‌فطرت عصر امروز در مراسم روز ملی صادرات با تبریک این روز اظهارداشت: ما نیاز به صادرات داریم چون دنیا ما را در اقتصاد محاصره کرده است و در این عرصه اتاق‌های بازرگانی و تعاون باید بیشتر در میدان باشند، منفعل عمل نکنند.

وی با بیان اینکه ای کاش 5 درصد از نمایندگان مجلس از تجار و بازرگانان بزرگ بودند، گفت: سهم ایران در صادرات به کشورهای همسایه 2 درصد است که به راحتی تا 5 درصد می‌توان آن را افزایش داد.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه سال‌های مختلف مقام معظم رهبری درباره تولید و موانع تولید نامگذاری داشتند، افزود: بروکراسی اداری از مهم‌ترین موانع تولید و سیستم اداری بسیار فلج است، دلیلش هم ازدحام کارمندان است، می‌توان این میزان را به یک پنجم تا نصف کاهش داد و تا این اتفاق نیفتد وضع تغییر نمی‌کند.

پاک‌فطرت با بیان اینکه مشکل دیگر تمرکز فعالیت‌ها در دولت و تهران است، عنوان کرد: همه مسائل را در مرکز و تهران جا داده‌اند و ادارات استان‌ها هیچ اختیاری ندارند، دولت مرکزی زانویش را از گلوی استان‌ها بردارد و استان‌ها را آزاد بگذارد تا استان‌ها با هم در زمینه صادرات رقابت کنند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات این بخش گفت: دستورالعمل‌ها و سیاست‌هایی که یک شبه تولید می‌شود مانع صادرات است که این کار سبب بروز بیشتر دلالان و واسطه‌گران می‌شود. منفعل بودن وزارت خارجه از دیگر مشکلات است وزارت خارجه باید معاونت اقتصادی داشته باشد تا اگر صادرکننده با مشکل برخورد کرد بداند که کسی است که بتواند از وی در یک کشور دیگر دفاع کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس عنوان کرد: در بحث تولید مهم‌ترین مبحث نیروی انسانی و نیروی کار تحصیل‌کرده است اما نیروی کار فیزیکی نداریم فرهنگ کار و تلاش به شدت کاهش پیدا کرده است که باید روی این امر تمرکز و تاکید کرد.

پاک‌فطرت با بیان اینکه قوانین کار و کارگر مشکل دارد، گفت: ای کاش وزیر اقتصاد از بخش خصوصی بود که بهتر می‌توانست این قوانین را بنویسد و قوانین تسهیل‌کننده تولید باید بیشتر در مجلس بیاید.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به اینکه حمل‌ونقل استان بسیار مشکل دارد، افزود: در فارس اصلاً حمل و نقل ریلی نداریم، هر استانداری تاکنون آمده هر نماینده‌ای آمده شعار راه آهن را داده اما هیچ اقدام عملی انجام نشده و فقط در حد شعار باقی مانده است. سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس مشکل دارد، استان فارس به دریا وصل نیست وقتی بندر نداریم چگونه سیستم حمل‌ونقل دریایی را ایجاد کنیم. در سیستم حمل‌ونقل هوایی نیز دولت باید بیشتر حمایت کند.

وی با بیان اینکه حمایت و تضمین دولت در مانع‌زدایی کمک می‌کند، تصریح کرد: شرط تولید و رونق تولید فعال بودن اتاق‌‌های بازرگانی است، اتاق‌ها باید مطالبه‌گری و انتقاد سازنده داشته باشند و به استاندار برای انجام و اجرای سیاست‌های اقتصادی کمک کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در پایان افزود: برای جام جهانی فوتبال قطر باید برنامه‌ریزی کنیم چون استان فارس می‌تواند از این طریق نمایشگاه‌های مختلف داشته باشد. بازرگانان و شرکت‌های بزرگ به تیم‌های ورزشی کمک کنند که اگر چنین شود به خودشان هم کمک می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار