کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: اوج بارش شهابی سیگما هیدریدی ۲۱ آذرماه رخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۱۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹ 12 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: بارش شهابی سیگما هیدریدی از ۱۲ تا ۲۴ آذرماه فعال است و اوج آن حدود ۲۱ آذر است؛ در طول این مدت هر زمان که کانون بارش در صورت فلکی مار باریک در بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌های سیگما هیدریدی وجود دارد. البته هر چه کانون بارش در آسمان به اوج نزدیک‌تر باشد، تعداد شهاب‌های مرئی و قابل مشاهده افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: کانون بارش از مختصات رصدخانه لارستان حدوداً از ساعت ۲۰:۵۲ از افق شرقی طلوع می‌کند و تا سپیده دم حوالی ساعت ۰۶:۰۹ امکان رصد شهاب‌واره‌ها وجود دارد. احتمالاً بعد از نیمه شب حدود ساعت ۳:۰۰ زمانی که کانون بارش در بالاترین حد خود در آسمان است، بهترین زمان برای مشاهده شهاب‌ها است. ZHR این بارش سه است که از منطقه لارستان انتظار می‌رود تا دو شهاب در ساعت را در اوج بارش زیر یک آسمان تاریک بتوانید رصد کنید. ماه در صورت فلکی حوت ساعت ۰۱:۲۲ بامداد غروب می‌کند و تداخلی را در ساعات اوج بارش ایجاد نمی‌کند.

دنباله دار لئونارد در حضیض زمینی قرار خواهد گرفت
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: یکشنبه -۲۱ آذرماه- دنباله دار لئونارد که دنباله‌دار کریسمس نیز معروف است در فاصله ۰.۲۳ واحد نجومی، حدوداً ۳۴ میلیون کیلومتری سیاره ما، نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین را خواهد داشت. دنباله‌دارها ذاتاً اجسام غیرقابل پیش‌بینی هستند، چون روشنایی آن‌ها به میزان پراکندگی نور خورشید از ذرات گرد و غبار در کما و دم دنباله‌دار بستگی دارد. این گرد و غبار به طور مداوم از هسته دنباله‌دار دور می‌شود و وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر می‌شود، چون توسط اشعه خورشید گرم می‌شود. در نتیجه در حالی که موقعیت‌های آینده ستاره‌های دنباله‌دار معمولاً با اطمینان بالایی مشخص می‌شود، اما میزان روشنایی آن‌ها مشخص نیست.

وی تصریح کرد: این دنباله‌دار در وضعیت حضیض ساعت ۰۵:۲۰ از افق شرق در صورت فلکی حوا طلوع می‌کند، البته تا سپیده دم زیاد از افق فاصله ندارد و رصد آن کمی دشوار است. در کمترین فاصله دنباله‌دار لئونارد به زمین، قدر آن حدود سه تخمین زده شده است. دنباله‌دار لئونارد دارای یک مسیر هذلولی است، به این معنا که تنها یک بار از منظومه شمسی عبور می‌کند و سپس از ما دور می‌شود و هرگز برنمی‌گردد، بنابراین تنها یک بار فرصت دیدن آن را خواهیم داشت.

 

رصد ابرماژلانی بزرگ یا LMC
فخرایی فرد اضافه کرد: امشب در نیمکره جنوبی همدم کوتوله راه شیری، ابرماژلانی بزرگ، در صورت فلکی ماه طلایی قرار می‌گیرد؛ با میل ۶۹ درجه و ۴۵ دقیقه قوسی دیدن آن از نیمکره جنوبی و عرض‌های جغرافیایی بسیار پایین شمالی امکان‌پذیر است. متأسفانه LMC از هیچ نقطه‌ای از کشور ما قابل رصد نیست، قدر آن ۰.۹ است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک کهکشان‌های اقماری کهکشان مارپیچی راه شیری ما هستند. ابر بزرگ ماژلان در فاصله حدود ۱۶۰ هزار سال نوری از زمین با پهنای نزدیک به ۱۵ هزار سال نوری قرار دارد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار