کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیارک Nyda 44 را می‌توان جمعه -۱۹ آذر ماه- از موقعیت رصدخانه لارستان بین ساعت ۱۸:۵۱ تا ۰۴:۴۲ قابل مشاهده است.
کد خبر: ۱۰۱۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲ 10 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: سیارک Nysa 44 امین سیارک کشف شده است که در سال ۱۸۷۵ در پاریس کشف شد. این جرم آسمانی از موقعیت رصدخانه لارستان جمعه -۱۹ آذرماه- بین ساعت ۱۸:۵۱ تا ۰۴:۴۲ قابل مشاهده است و ساعت ۲۳:۴۶ در موقعیتی با ۷۹ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

وی افزود: این سیارک در موقعیت مقابله در مقابل خورشید قرار می‌گیرد و از آنجایی که خورشید در نیمه شب به بیشترین فاصله خود زیر افق می‌رسد، نقطه مقابل آن در همان زمان بالاترین موقعیت را در آسمان دارد و در اوج قرار دارد. تقریباً در همان زمان که Nysa 44 نقطه تقابل را پشت سر می‌گذارد، نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین را دارد که حضیض نامیده می‌شود و باعث می‌شود که در درخشان‌ترین حالت خود در آسمان شب ظاهر شود. این امر بدین دلیل اتفاق می‌افتد که وقتی جرمی در آسمان مقابل خورشید قرار می‌گیرد، این جرم، زمین و خورشید در منظومه شمسی در یک خط مستقیم و البته زمین در وسط این اجرام قرار می‌گیرد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: در این وضعیت، Nysa 44 از فاصله ۱.۱۳۴ واحد نجومی یا AU ما عبور می‌کند و به اوج روشنایی یا قدر ۹.۱ می‌رسد. با این وجود سیارک ذکر شده حتی در درخشان‌ترین حالت نیز یک جرم کم نور است که باید با دوربین دو چشمی یا تلسکوپی با دیافراگم متوسط رصد بشود. Nysa متعلق به کمربند اصلی سیارک‌ها در میان مدارهای سیاره‌های مریخ و مشتری است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار