فوق تخصص نفرولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت:شایع ترین نوع نارسایی کلیه،دیابت و بیماری های قندی است.
کد خبر: ۱۰۱۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲ 23 November 2021

 


به گزارش تابناک مرکزی،دکتر فرشید حق وردی افزود : بیماری های کلیوی جز شایع ترین بیماری ها در جامعه با وجود مشکلات و حتی منجر به بستری شدن های مکرر است.
دکتر حق وردی گفت : بیماری های کلیوی جز شایع ترین بیماری ها در جامعه با وجود مشکلات و حتی منجر به بستری شدن های مکرر است.
او افزود : با توجه به اینکه فشار و قند خون بالا دو دلیل عمده نارسایی در کلیه هستند،لازم است برای جلوگیری از بروز مشکلات سبک زندگی را تغییر داد.
وی تاکید کرد : مهمترین کاری که برای حفظ و سلامتی کلیه می توان انجام داد این است که از کودکی یاد بگیریم که تغذیه ای سالم داشته باشیم و در گنار آن ورزش کردن را فراموش نکنیم
دکتر حق وردی ادامه داد :خوردن غذاهای نمک دار و پرکالری،شیرینی و پرچرب و استفاده بیش از حد برنج،شکر و نمک را باید به حداقل برسانیم و از همه مهمتر اندازه گیری سالی یکبار فشار خون بعد از ۱۸ سالگی است .
این فوق تخصص نفرولوژی توصیه کرد : در صورتی که فشار خون افراد بالای ۱۸ سال بالای ۱۳ روی ۸باشد حتما برای درمان به پزشک مراجعه شود چراکه اگر بتوان از بیماری هایی چون دیابت و فشار خون جلوگیری کرد،قدم بزرگی در سالم نگه داشتن کلیه و مصون ماندن از بیماری های کلیوی برداشته ایم.
دکتر حق وردی گفت : ورزش و پیاده روی ۳چ دقیقه در روز و پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات را نباید فراموش کنیم
او افزود : افرادیکه در خانواده خود فردی دارای نارسایی کلیه،افراد بالای ۶۰ سال ،افرادیکه دارای دیابت یا فشار خون هستند،یا سابقه سرطان و مصرف مضمن مسکن و یا بیماری های قلبی و عروقی،یا دیابت بارداری و یا حتی کسانیکه سابقه کلیه های سنگ ساز دارند باید به صورت مداوم چک آپ شوند و آزمایش های ساده ی ادرار و خون را انجام دهند تا از سلامت کلیه های خود اطمینان حاصل کنند.
وی تاکید کرد : درصدی از بیماری های کلیه بر پایه ژنتیک و ارثی است که قابل پیشگیری نیست اما قابل تشخیص زودرس می باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار