اما به هر نحو در دولت سیزدهم از این وزرای استان فارس و در واقع از تمامی اعضاء کابینه دولت سیزدهم انتظار می رود از حواشی پرهیز کنند و با رفتار صحیح به دنبال خدمت به مردم باشند و با عملکرد مناسب این کابینه، بتوان وضعیت فعلی را بهبود داد.
کد خبر: ۱۰۰۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰ 31 October 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: استان فارس به عنوان یکی از استان های طراز اول کشور بحساب می آید و ظرفیت قطب پزشکی کشور در حوزه بهداشت و درمان مثال زدنی است حال آنکه ظرفیت های گردشگری و اقلیمی، تاریخ ، فرهنگ و هنر، صنایع و معادن ، و ... باعث شده تا فارس از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

اما در مقایسه با استان های هم طراز خود مانند مشهد، اصفهان ، کرمان و ... به وضوح می توان دید که با مشکلات زیادی روبرو است. استان فارس با تمام ظرفیت های خود و پرورش هزاران مدیر و سیاستمدار و نیروی انسانی متخصص بازهم بالاترین نرخ تصادفات جاده ای، بالاترین نرخ بیکاری، ضعف در حوزه صنعت ، وضعیت نامناسب اشتغال ، مشکلات اقتصادی و معیشت مردم روبرو است.

حال آنکه یکی از اصلی ترین اهرم های حل مشکل و تامین خواسته های مردم، دولت می باشد. دولتی که همواره از نخبگان و مدیران استان فارسی بهره برده و فارس این افتخار را داشته است که نیروهای متعهد و متخصص در کابینه دولت های مختلف حضور داشته باشد. در طول انقلاب اسلامی و در دولت های مختلف، بسیاری از سیاستمداران استان فارسی توانسته اند به عنوان وزیر رای اعتماد بگیرند.

حسین نمازی از معدود چهره های سیاسی استان فارس بود که توانست در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی و به هیئت دولت راه یابد و عضو کابینه دولت رجایی، باهنر، خاتمی و حضرت آیت الله خامنه ای باشد و مسئولیت اقتصادی این دولت ها را برعهده بگیرد.

اما اوج شکوفایی مدیران و سیاستمداران استان فارسی مربوط به دولت احمدی نژاد می باشد که مجموعا در دوره اول و دوم توانستند ۸ کرسی کابینه را بدست بیاورند. کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت، محمد سلیمانی وزیر فناوری ارتباطات ، حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری ، علیرضا طهماسبی وزیر صنایع، احمد وحیدی وزیر دفاع و آقایان غلامحسین نوذری و رستم قاسمی به عنوان وزرای نفت بودند و می‌توان سید محمد جهرمی استاندار دهه ۷۰ فارس با عنوان وزیر کار نیز به این لیست اضافه کرد.

این درحالی که پیش از این در دوره های ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و خاتمی سهم استان فارس از کابینه در هر دوره فقط یک کرسی بود. علی‌محمد بشارتی جهرمی وزیر کشور و رضا ملک‌زاده وزیر بهداشت دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و سید عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دوره خاتمی بود.

در دوره ریاست روحانی نیز به مانند دوره های قبل باز هم سهم استان فارس در کابینه کاهش یافت و تنها سید محمد علوی به عنوان وزیر اطلاعات در دوره یازدهم معرفی شد و محمد جواد جهرمی نیز در دولت دوازدهم به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری توانست رای اعتماد بگیرد.

حال در دولت سیزدهم و در دوران ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی، مسئولیت وزارت های کشور، نفت و مسکن راه سازی به استان فارسی ها سپرده شده و انتظارها را از احمد وحیدی ، جواد اوجی و رستم قاسمی بالاست تا با عملکرد و برنامه ریزی مناسبت، تعهد و تخصص، مردم محوری، انقلابی گری، شفافبت، پاکدستی و ... بتوانند وجهه مناسبی از مدیران و سیاستمداران استان فارسی به نمایش بگذارند و بتوانند با همکاری دیگر اعضاء کابینه و مجمع نمایندگان فارس مشکلات استان فارس را بهبود ببخشند.

انتظار مردم فارس از وزرای استان فارسی بالاست و توقع می رود توجه ویژه ای به این استان شود ۳ وزیری که مسئولیت ۳ وزارت مهم را برعهده گرفته اند. فارس که در حوزه راه و حمل نقل نیازمند توسعه و ایمن سازی و کاهش تلفات جاده ای بوده است امیدوار است در دوران مسئولیت رستم قاسمی با ارتقا و توسعه راه‌ها، به این مهم دست یابد و شبکه بزرگراهی و آزادراهی این استان تکمیل گردد.

استان فارس به گفته خود مسئولین دارای ظرفیت های عظیم در حوزه انرژی است و با عبور خطوط اصلی نفت و گاز و راه اندازی پالایشگاه ها می تواند به عنوان هاب انرژی کشور و عسلویه‌ی دوم تبدیل شود. رویای که با حضور جواد اوجی میتواند دست یافتنی باشد و بسیاری از مشکلات استان فارس را حل کند.

از احمد وحیدی نیز انتظار می رود توجه ویژه به استان نخبگان علمی و مدیریتی داشته باشد استانی که دارای تاریخ و تمدن بالاست و خدمات رسانی زیادی از طریق نیروهای متخصص و مستعد آن به کشور شده است لذا انتظار می ورد به مطالبات و خواسته های مردم به صورت ویژه رسیدگی کند.

با نگاهی به دوره های مختلف می توان به تاثیر و اهمیت نقش اعضای کابینه در رفع مشکلات و پیشبرد اهداف پی برد و از طرفی عملکرد ضعیف وزرا میتواند تبعات اجتماعی، روانی، اقتصادی، فرهنگی و ... داشته باشد و مطمئنا میتوان گفت تاثیرات مثبت و تبعات منفی عملکرد وزرا، علاوه بر اینکه در سطح ملی و بین المللی میتواند بازخورد داشته باشد در سطح استانی نیز تاثیرات زیادی دارد.

عملکرد مناسب لنکرانی در دوران مسئولیت در وزارت بهداشت خاطرات شیرینی را برای مردم استان فارس به ارمغان آورد و از دیگر وزرای موفق نیز می توان به قاسمی اشاره کرد البته استعفاء زودهنگام علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و استیضاح حمید بهبهانی وزیر راه ترابری دولت احمدی نژاد از رخ دادهای پر سر و صدای مربوط به وزرای استان فارسی بود حواشی و برخی از رفتارهای وزرا نیز طبعات فرهنگی و روانی و اجتماعی زیادی برای استان فارس داشته اند که جهرمی و علوی در دوره قبل داستان های زیاد این چنینی را رقم زده اند و شاید حتی بتوان عطاء الله مهاجرانی را نیز به لیست وزرای پر حاشیه اضافه کرد هرچند مهاجرانی اصالتا استان فارسی نیست و تنها نماینده مردم شیراز در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده و پس از آن به عنوان وزیر ارشاد دولت خاتمی معرفی شد.

اما به هر نحو در دولت سیزدهم از این وزرای استان فارس و در واقع از تمامی اعضاء کابینه دولت سیزدهم انتظار می رود از حواشی پرهیز کنند و با رفتار صحیح به دنبال خدمت به مردم باشند و با عملکرد مناسب این کابینه، بتوان وضعیت فعلی را بهبود داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار